Gå til innhold

Sunne pålegg?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Godt mulig det.

Men i makrell i tomat er det faktisk flere kcal, enn det er i makrell & majones på tube.

I makrellfilet i tomat er det ca. 280 kcal. pr 100 gram. I makrell & majones på tube er det ca 210 kcal. pr. 100 gram.

:)

Du skjønner poenget mitt.

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

14

• morsan

5

• flowy

5

• Mirabell

4

Mest aktive i denne tråden

Jada - vet det.

Men denne tråden gikk jo på å ekskludere pålegg vi ikke vanligvis anser som usunt, f.eks brunost og syltetøy.

Da er det vanskelig å se at pålegg som inneholder majones kan være sunt på linje med pålegg som ikke gjør det.

Makrell i tomat må f.eks være sunnere enn makrell i tomat med majones.

Tja.. Det er ikke sikkert. Sunt fett er sunt fett. Uansett om det kommer fra fisk eller olje, slik som det gjør i majones.

Gjest Elextra

Jeg blir bare helt matt av alt dette. Bruker ikke folk huet lenger. (var ikke ment på deg laltså). Det viktigste er å spise normalt og variert, man kommer da evig langt nok med det. Og normale pålegg er; prim, hvitost, brunost, kaviar, skinke, salami, servelat, fiskepudding, makrell i tomat, leverpostei, kjøttpudding, smøreost, syltetøy, diverese salater basert på majones, nugatti, tomat. Skjønner ikke at det bare er å ha normal mat i huset og forvente at ungene spiser det.???? Så lenge det er litt av alt så er jo ingenting for mye...

"Så lenge det er litt av alt så er jo ingenting for mye..."

Men enkelte av oss har barn som bare ville spise Nugatti og Prim om de fikk anledning til det. Da må foreldrene inn å styre litt så maten ikke blir ensidig, rik på sukker, og fattig på stoffer barna trenger.

Annonse

Jeg blir bare helt matt av alt dette. Bruker ikke folk huet lenger. (var ikke ment på deg laltså). Det viktigste er å spise normalt og variert, man kommer da evig langt nok med det. Og normale pålegg er; prim, hvitost, brunost, kaviar, skinke, salami, servelat, fiskepudding, makrell i tomat, leverpostei, kjøttpudding, smøreost, syltetøy, diverese salater basert på majones, nugatti, tomat. Skjønner ikke at det bare er å ha normal mat i huset og forvente at ungene spiser det.???? Så lenge det er litt av alt så er jo ingenting for mye...

Og DEN signerer jeg så gjerne! :)

Hos oss bruker vi følgende pålegg - barn som voksne:

leverpostei

gulost

brunost

skinkeost

kremost

servelat

hamburgerrygg

skinke

salami

vossafår

hjemmelaget bringebærsyltetøy

hjemmelaget jordbærsyltetøy

hjemmelaget blåbærsyltetøy

makrell i tomat

kaviar

prim

egg

agurk

tomat

italiensk salat

rekesalat

OG nugatti i helgene :-)

Vi har selvvsagt ikke alt dette til enhver tid, men dette er det som ofte går igjen. Fire av oss spiser omtrent alt dette - eldstemann er mer kresen, og vil helst ha brunost, prim og syltetøy. Nå er vi enige om at han skal ha minst én skive med kjøttpålegg på skolen i tillegg til brunost/prim.

Er ikke hysterisk på dette i det hele tatt!

Synes det blir helt feil å sammenligne fettinnhold på den måten. Skulle man liksom slutte å spise olivenolje fordi den inneholder nær 100% fett?

Kaviar har man et tynt lag av på brødskiven, majones har man gjerne _oppå_ annet pålegg. Således er majones et "unødvendig" tillegg til annet pålegg, og derfor nesten unødvendige kalorier.

Brukte alltid kaviar oppå gulosten, jeg da. Aldri kun kaviar på skiva.

Prim og brunost inneholder mye sukker og mye mettet fett. Om barn ikke har vondt av det, så er det mye sunnere med pålegg som er majones-basert. Leste i en avis i helga at brunost var det samme som å gi barn melkesjokolade på brødskiva. Melkesjokolade var faktisk litt bedre fordi den inneholder kakao;-)

Det er like før jeg kapitulerer. Finnes det noe som er bra i det hele tatt?

hehe, du kødder?????

Hvorfor skulle jeg det?

Tror ikke jeg er den eneste som har gjort det i mitt liv, se bare på de nye kaviar&ostproduktene som har kommet. Ikke at jeg lar meg friste av slike blandingsprodukter, men hadde det kun vært meg i verden som likte kaviar på ost så ville produktet neppe eksistert.

Annonse

Hehe ;-)

Gjest kaviarpåost?

Hvorfor skulle jeg det?

Tror ikke jeg er den eneste som har gjort det i mitt liv, se bare på de nye kaviar&ostproduktene som har kommet. Ikke at jeg lar meg friste av slike blandingsprodukter, men hadde det kun vært meg i verden som likte kaviar på ost så ville produktet neppe eksistert.

har ALDRI hørt om eller sett denne kombinasjonen..

og ingen av de jeg er sammen med her nå heller.

tror du tuller jeg.. hehehe..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...