Gå til innhold

Sunne pålegg?

Anbefalte innlegg

Variasjon er sunt:-)

Men jeg tror folk blander kortene litt. Sunt for noen er fettfattig kost - altså en form for slankemat. For andre er sunt mat uten karbohydrater, sukker - altså en annen form for slankemat. For andre igjen er sunn kost mat som forebygger hjerte- og karsykdom.

Lett å gå seg vill i begrepet _sunn mat_, med andre ord.

Sånn generelt i vår familie; heller til kutte ned på raffinert sukker og forebygge hjerte- og karsykdom.

De aller sunneste påleggene jeg da tenker på;

makrell i tomat

renskåret kjøtt og fiskepålegg

lett gulost (ungene spiser vanlig gulost)

leverpostei fra Hjertegod

Alle skiver pyntes med tomat, paprika eller agurk for antioksydantenes skyld.

Men vi spiser også brunost, peanut butter, nugatti, syltetøy, og alt annet som tydeligvis er som å banne i kjerka:-) Men vi spiser det i helgene - det er kosepålegg.

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

14

• morsan

5

• flowy

5

• Mirabell

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest påleggsguri

Alt med måte. Jeg har alltid sett på pålegg som sunne så lenge de ikke inneholder sukker. Så lenge man ikke sliter med fedme eller har hjerte- og karsykdommer som tilsier at man bør unngå mettet fett neste helt, ser jeg ingen grunn til å unngå salami, brusost osv. Å gi slankemat til barn synes jeg er hysteri.

Gjest påleggsguri

Prim og brunost inneholder mye sukker og mye mettet fett. Om barn ikke har vondt av det, så er det mye sunnere med pålegg som er majones-basert. Leste i en avis i helga at brunost var det samme som å gi barn melkesjokolade på brødskiva. Melkesjokolade var faktisk litt bedre fordi den inneholder kakao;-)

Brunost er ikke tilsatt sukker og inneholder viktige næringsstoffer som kalk som de fleste får altfor lite av. Dessuten er det vel heller få som går amokk i brusostdisken.

Gjest påleggsguri

Det er noe med at en ikke forstår hvorfor Norge, som er blant verdens mest melkeglade land, også er det land i verden med høyest andel av benskjørhet i befolkningen. Melk innholder jo kalsium, som benstrukturen er avhengig av.

Jeg har ikke hørt at det er fastslått at melk FØRER til osteoporose. Dersom en ikke har bevis for dette, blir det like teit som å si at det alltid har regnet når det er vått på gaten (naboen kan jo ha vasket bilen sin, ikke sant?).

En gjennomsnittsnordmann får i seg ca. 2 dl melk om dagen (jeg sjekket med Statistisk Sentralbyrå en annen gang i forbindelse med en debatt her inne). Man skal ha i seg minst tre ganger så mye får å få i seg nok kalk. Dessuten skal man ha i seg D-vitamin for å ta opp kalk i kroppen. Det er mange nordmenn som ikke får nok av det -sola ser vi jo ikke så ofte her på berget som ved Middelhavet. Kanskje det er svaret?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...