Gå til innhold

Er nattmåltidene nødvendige nå?


alice

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 4 1/2 mnd som fremdeles våkner og vil ha mat om natten. Ofte går det ikke mer enn 2-3 timer mellom hver gang han våkner og skriker. Jeg er innstilt på å amme mye, men nå synes jeg dette begynner å bli slitsomt. Har en annen gutt på tre år som også krever sitt. Det jeg lurer på en hvordan man kan vite om barnet virkelig trenger nattmåltidet eller om det bare vil ha kos, har lagt seg til en vane. Med eldstemann vente vi ham av med nattmåltidet da han var 7-8 mnd. Det ble tre netter med en del skrik, mannen min tok seg av ham mens jeg lå på et annet rom. Etterpå sov hn hele natten. Jeg kvir meg, men lurer likevel på om vi bør gjenta denne prosedyren nå. Kan jeg være trygg på at minstemann ikke trenger mat om natten? Han er god og lubben og følger vekstkurven sin helt fint. Har ikke begynt med grøt for det virker ikke som han trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære alice. De fleste barn ønsker nok nattmåltid til rundt 6 måneders alder og noen også lenger. Om dette ikke oppleves som problematisk og slitsomt for mor, så er det noe en hver må finne ut av selv. Når du beskriver at du er sliten og også har flere barn så er det ivertfall hverdt å prøve å kutte ned på antall måltider om natten. Du sier han går fint opp i vekt og det er en pekepinn på om han virkelig bør få mat alle gangene han etterspør dette. Det høres ut som om han kan klare seg med færre måltider om natten. Hva med å bestemme deg for at han skal få et måltid og at mannen din hjelper til med å roe ham ned slik at det ihvertfall går 4-5 timer om natten? Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...