Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en ivrig førsteklassing. En dag han hadde mattelekse ville han gjerne gjøre to sider ekstra, fordi han syntes det var så morsomt. Det var jo flott syntes jeg. Men nå ser jeg at det står i ukebrevet at det er viktig at de ikke gjør mer enn det de får beskjed om. Dette fordi det viktigste er samtalene de har før og etter oppgaveløsningen bla, bla, bla...

Må si jeg reagerer litt på dette. Er ikke dette en oppskrift på å drepe gleden med å gå på skolen? Er det vanlig med slike "forbud" på andre skoler?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248790-ikke-lov-%C3%A5-gj%C3%B8re-ekstra-lekser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om alle skulle gjort så mye som de hadde lyst til i grunnboka i matematikk så ville det blitt store praktiske problemer for læreren i klassa. Man er jo helt avhengig av å samle klassa for å gjennomgå nytt stoff.

Men trenger barnet ekstra utfordringer så be læreren om det. I de fleste klasser (men ikke 1. klasse vil jeg tro) så har de ektrabøker i tillegg til grunnboka. Her får elevene regne friere. Har ikke klassen dette så har helt sikkert læreren oppgaver på ark som dere kan få i tillegg.

Annonse

Gjest noentanker

skulle tro at individuell opplæring betyr at undervisningen skal legges til rette for alle, inkludert de som er over gj.snitt. Men isåfal finnes altfor lite ressurser på skolen. Det ville kreve enormt! Alle ville være på hvert sitt nivå, og dermed all gjennomgang foregå individuelt. En kan også spøre seg hvordan det vil bli for barna å studere siden. Jeg tror at felles forelesning/gjennomgang er viktig å lære tidlig. Barna må lære at vi i fellesskap kan komme frem til, og utrette mye mer enn vi kan alene. Samtidig vil jeg henge meg på de andres forslag om ekstra mattebok. Dere hjemme kan støtte oppom barnets lærevilje. Det er flott

Lærerne planlegger for hver uke hva elevene skal gjennom. Hvis noen gjør ekstra sider i lekse, eller gjør ferdig boka etter halve tida, så er det ikke sikkert lærerne får kjøpt nytt materiell til eleven.

Endel av undervisningen må uansett være felles. Man sitter i et klasserom og har en lærer, så det er helt umulig å gi den enkelte individuell undervisning hele tiden.

Jeg foreslår at du ber læreren finne f.eks. en ekstrabok i matte. I den boka kan han få jobbe så mye han vil på fritiden :-)

Om sønnen min (2.klassing) hadde fått gjort som han ville, hadde han vert ferdig med mattebøkene for 2. og 3. allerede nå. Han er slik som setter seg ned med matteoppgaver når han kjeder seg.... ( og det har han ikke fra meg!)

Læreren prøver å holde han med oppgaver, han får med seg hjem et hefte hver uke med ekstra lekser i matte. vanligvis er han ferdig med dem på tirsdag.... Så vi lager matteoppgaver sjølv ( dvs faren gjør det) og kjøper bøker.

Han er ikke like ivrig på det å lese og skrive, så vi prøver å få han til å bruke litt mer tid på det.Og de ser ut til å hjelpe, nå leser han en lite bok hver kveld.

Snakk med læreren, det finnes sikkert ekstra oppgaver barnet ditt kan få.

Det finnes noen mattespill ala scrabble, kanskje det kunne vert noe? Og enkle Sudoku.

Annonse

Vi har samme "problem" med guttungen, men i norsk. Snakket med læreren, og han fikk en ekstrabok med oppgaver. Den har han kost seg med i høstferien.

Det går sikkert an å få en lignende ordning i matte for din sønn?

Så de to "tvillingne" våre har skilt lag på ett punkt. Den ene elsker norsk og den andre matte. :-)

Men det er jo ikke å undres over at begge har noen svært sterke sider!

God helg!

Så de to "tvillingne" våre har skilt lag på ett punkt. Den ene elsker norsk og den andre matte. :-)

Men det er jo ikke å undres over at begge har noen svært sterke sider!

God helg!

Ser slik ut ja! Rare greier det der...

Han er glad i matte min også altså, men han er ikke så tidlig ute der som i lesing og skriving. Liker mattelesker gjør han da "Hurra! Det er pluss!" ropte han her en dag han skulle gjøre lekser.

God helg til dere også :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...