Gå til innhold

Barnevern - omsorgsovertagelse - statistikk

Gjest Informasjonssøkende, men kløne til å få treff

Anbefalte innlegg

Gjest Informasjonssøkende, men kløne til å få treff

Har i det siste kikket kikket litt på tanker/innlegg fra forskjellige angående dette med omsorgsovertagelse av barn fra barnevernets side. En del ser ut til å mene at barnevernet griper inn for sjelden for å overta omsorgen for barn, andre strekker seg til å mene at barnevernet nok ikke griper inn uten grunn. De som rammes av det mener naturligvis at barnevernet slår kloa i barn for ingenting.

Når så barnevernet går til det skrittet å vedta å kreve omsorg for barn hos fylkesnemd, er det da kun i saker som er "sikre vinnere", hvis dere forstår hva jeg mener? (Jeg føler for så vidt ikke at jeg har uttrykt meg helt bra, men vi kan gjerne diskutere videre om det er uklarheter!)

Det ville vært interessant å se på statistikk over dette, om det er slik at alle sakene som går til fylkesnemnda går i barnevernets favør. SSB har fine kortversjoner av barnevernsstatistikk, men jeg har ikke funnet det jeg er ute etter. Jeg er håpløs på å finne fram selv, og håper på innspill fra andre...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248794-barnevern-omsorgsovertagelse-statistikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke statistikk belegg for det jeg sier, men ut fra erfaring gjennom min jobb så vil jeg anta at barnevernet får medhold i 80-90% av sakene i Fylkesnemnda. Dette skyldes nok både at det er de mest alvorlige sakene som kommer dit, men også at det er sterke koblinger mellom Fylkesnemnda og barnevernet.

Gjest Informasjonssøkende, men...

Les her: http://bakskyggene.sprayblogg.no/180406102230_barnevernet__bedre_enn_sitt_rykt.html

bare 3% av tilfellene blir barnet flyttet ut av hjemmet.

Takk for linken, Flisa, det var interessant lesning.

Tallet er likevel ikke *helt* det jeg er ute etter (men ikke uviktig naturligvis) ettersom 3% er i forhold til *alle* tiltak fra BV og ikke i forhold til saker for fylkesnemnd.

Men jeg satte pris på bloggen, så du skal ha takk for svaret!

Jeg har ikke statistikk belegg for det jeg sier, men ut fra erfaring gjennom min jobb så vil jeg anta at barnevernet får medhold i 80-90% av sakene i Fylkesnemnda. Dette skyldes nok både at det er de mest alvorlige sakene som kommer dit, men også at det er sterke koblinger mellom Fylkesnemnda og barnevernet.

Kan du utdype hva du mener med at "det er sterke koblinger mellom Fylkesnemda og barnevernet", Nikki? Om jeg tolker dette rett, så er dette litt betenkelig, ettersom jeg trodde behandling i fylkesnemda skulle være en uavhengig vurdering for å sikre at de var upartiske i forhold til avgjørelsen.

Ellers, takk for svar!

Tallet er likevel ikke *helt* det jeg er ute etter (men ikke uviktig naturligvis) ettersom 3% er i forhold til *alle* tiltak fra BV og ikke i forhold til saker for fylkesnemnd.

Det viser seg også at noen barnevern/kommuner oftere tar barn bort fra hjemmet enn andre ville gjort i samme situasjon.

Annonse

Ble sittende og lese jeg også -hehe

Gjest stoiker

Kan du utdype hva du mener med at "det er sterke koblinger mellom Fylkesnemda og barnevernet", Nikki? Om jeg tolker dette rett, så er dette litt betenkelig, ettersom jeg trodde behandling i fylkesnemda skulle være en uavhengig vurdering for å sikre at de var upartiske i forhold til avgjørelsen.

Ellers, takk for svar!

Jeg har bodd både på småsteder og i større byer og er skremt over hvilken rolle barnevernet kan spille særlig på mindre steder. Det er "lærer'n og presten" og noen adre "besteborgere" som, i hvert fall dengang, ble valgt inn inn til å vurdere foreldrenes omsorgsevne. Men det er vel sikkert ikke slik lenger nå...?

Jeg ble faktisk meldt til barnevernet engang, anonymt, og det som forundret meg mest var brevet jeg fikk i posten mens saken ble utredet: Undersøkelse om hvor godt fornøyd jeg var med barnevernet! Såkalt anonym besvarelse: Vennligst oppgi kjønn, alder, antall barn o.lign....ha, ha, ha! Tror du jeg var fornøyd, eller? Tror du jeg hadde turd si fra om jeg var misfornøyd og hadde ligget på vippen til å bli fratatt barna mine?

Ikke lenge etter offentliggjorde barnevernet at undersøkelsen hadde vist at de fleste som de kom i kontakt med, var godt fornøyd med dem. Ja, man sager jo ikke av den greina man sitter på, så det var sikkert en objektiv undersøkelse? Ville du ha svart negativt dersom du på bakgrunn av kjønn, alder og antall barn kunne bli gjenkjent? Og det blir man jo - det er tross alt ikke så mange saker de har gående samtidig?

I det hele tatt, det har tatt meg noen år å innse at de som sitter i barnevernet også har sine kjepphester og sine ideer om godt og dårlig og ikke minst, hvor mange av dem som ikke har barn, eller som finner seg andre arbeidsplasser når barna kommer?

Det er mange gode mennesker i barnevernet - men den makten de har tror jeg mange av dem ikke er klar over? Hva synes du om det jeg opplevde på venteværelset?

Jeg satt der og ventet på min kontakt, mens en mann satt der og ventet på sin, hun var minst 20 minutter forsinket, så han gikk bort og spurte etter henne. Da kom hun ut fra "de indre gemakker" og spør - på alvor: "Kan du tenke deg å vente en - 1 - time til, jeg er litt forsinket!" "Nei!" svarer mannen, "jeg har allerede ventet i 20 minutter og gikk tidlig fra jobb for å rekke dette! Hvorfor skulle jeg vente 1 time til?" "Jo," svarte damen, "jeg sitter og holder på med noe papirarbeid og vil gjerne bli ferdig!" Jeg trodde ikke mine egne ører. Men jeg skulle ha vært svært trygg på utfallet i min sak om jeg hadde tatt sjansen på å protestere mot en slik person?

Så nei, de er bare mennesker, de også, naturligvis - men jeg tror at særlig på små steder kan "de vellykkede" eller de "moralske" komme til å sette seg til dommer over helt alminnelige, uvanlige familier som ikke lever sammen slik de selv ville ha gjort og mener alle andre også bør gjøre.

På større steder kan trykket fra veldig alvorlige saker være så stort at de faktisk ikke klarer å hjelpe dem som kunne ha trengt hjelp nå, men først tar seg av dem når problemene er blitt så store at de virkelig blir lagt merke til...

Så nei, barnevernet og omsorgsovertakelser - kan både være på sin plass - eller skyldes fordommer hos dem som kan bestemme. Eller omvendt. De er bare mennesker.

Det viser seg også at noen barnevern/kommuner oftere tar barn bort fra hjemmet enn andre ville gjort i samme situasjon.

Da tenker jeg som så - spontant, uten å ha sett mer fakta og tall - at det kanskje gjelder kommuner med mindre press på hjelpeapparatet, men de som har høyere terskel, er plent nødt til å ta seg av kun det som er så graverende at det er akutt fare for liv og helse? Eller...?

Ellers, takk for svar!

Fylkesnemnda er jo formelt sett og i utgangspunktet uavhengig, Men det vi ser - og som er sterkt kritisert - er at gjennom de sakkyndige som brukes så blir det koblinger likevel.

Det skal alltid være med en sakkyndig psykolog i nemnda når slike saker behandles. Problemet er at den ene dagen jobber disse som sakkyndig for barnevernet (med utredninger), den neste dagen sitter i de i nemnda og skal vurdere det samme barnevernet. Ikke i samme sak selvfølgelig, men de sitter jo da i realiteten og skal dømme sin egen oppdragsgiver - en oppdragsgiver som gir dem store inntekter.

Dette er ikke noe bare jeg føler, men noe som er generelt kritisert.

Annonse

Da tenker jeg som så - spontant, uten å ha sett mer fakta og tall - at det kanskje gjelder kommuner med mindre press på hjelpeapparatet, men de som har høyere terskel, er plent nødt til å ta seg av kun det som er så graverende at det er akutt fare for liv og helse? Eller...?

Der har du nok helt rett, men da blir systemet urettferdig, barn skal ha lik behandling uansett hvor de måtte bo!

Terskelen for å gripe inn varierer sterkt fra kommune til kommune. Dette kommer både av varierende ressurser, men også fordi hva som er "ille" ses opp mot hva man ser ellers.

Og graden av frivillighet kan nok i mange tilfeller diskuteres. Ofte får folk alternativet mellom en frivillig plassering eller et hastevedtak om omsorgsovertakelse.

Jeg tror bestemt, når jeg ser den arbeidsmengden og det presset de kommunale barnevernskonsulentene jobber under, at få barn blir plassert utenfor hjemmet hvis det ikke er grunn for det.

Det har de rett og slett ikke tid eller anlending til.

Jeg tror bestemt, når jeg ser den arbeidsmengden og det presset de kommunale barnevernskonsulentene jobber under, at få barn blir plassert utenfor hjemmet hvis det ikke er grunn for det.

Det har de rett og slett ikke tid eller anlending til.

Jeg tror nok at du i de aller fleste tilfeller har rett. Men unntak finnes - og det er under enver omstendighet viktig at Fylkesnemnda er et virkelig uavhengig organ.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...