Gå til innhold

Ungdom og data

Gjest tenårings-moderen

Anbefalte innlegg

Gjest tenårings-moderen

Jeg sliter litt med å finne balansen i hvor mye min 13 åring skal få være på nett. Han og vennene spiller counter strike hver ettermiddag. Jeg har inntrykk av at "alle" på hans alder spiller dette, men jeg vet jo at det er et voldelig spill.

Hvilke grenser kan man sette for en 13 åring når det gjelder data uten å være helt håpløs.

Jeg vil jo at han skal kunne ta med venner hjem, at de skal føle seg velkommen, er redd for at det blir helt utaktuelt hvis jeg nekter dem å sitte på nettet hele tiden...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248808-ungdom-og-data/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn satt foran dataen til alle tider, Jeg visste òg at det var voldelige spill, men som person er han verdens godeste.

Vi snakket endel om det, og jeg sa hva jeg mente og han sa sin mening.

Jeg likte det ikke særlig, men i det minste visste jeg jo hvor han var til enhver tid.

I ca to år opptok spillet all hans tid, bortsett fra lekser og måltider. Så plutselig en dag var han lei!!

Selvfølgelig til min store lettelse. Det var nok en periode han gikk igjennom. Det positive er at han kan stort sett alt om data, og hjelper meg glatt hvis jeg står fast.

I sommer nektet jeg han å sitte inne hele dagen, og han protesterte ikke nevneverdig. Han og kameratene badet med glede.

Hvis sønnen din oppfører seg greit og normalt, så ikke nekt dem å spille. De fleste barn/unge skjønner forskjellen på spill og ekte liv.

Håper dette var til litt hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248808-ungdom-og-data/#findComment-1953300
Del på andre sider

ylvali1365381015

Min sønn satt foran dataen til alle tider, Jeg visste òg at det var voldelige spill, men som person er han verdens godeste.

Jeg likte det ikke særlig, men i det minste visste jeg jo hvor han var til enhver tid.

I ca to år opptok spillet all hans tid, bortsett fra lekser og måltider. Så plutselig en dag var han lei!!

Selvfølgelig til min store lettelse. Det var nok en periode han gikk igjennom. Det positive er at han kan stort sett alt om data, og hjelper meg glatt hvis jeg står fast.

I sommer nektet jeg han å sitte inne hele dagen, og han protesterte ikke nevneverdig. Han og kameratene badet med glede.

Hvis sønnen din oppfører seg greit og normalt, så ikke nekt dem å spille. De fleste barn/unge skjønner forskjellen på spill og ekte liv.

kjenner igjen dette på alle punkter.

vi innførte spillfrie dager i vår, da vår sønn var åtte år, med stort hell.

selvfølgelig avstedkom dette en del protester, men etter kort tid brukte han mer tid på alt det vi hadde savnet. det være seg lekser, kontakt med foreldre og familie forøvrig (vi spiller nå brettspill _sammen_), og vi

frigkør masse tid til å snakke, ikke minst! :-)

mange spill nå til dags er ikke bare ekstremt voldelige og meget realistiske, men endog en del av propagandaen. sjekk ut hvilken nasjonalitet og opprinnelse spillene dine barn bruker har...

hva er poenget i dem? å drepe muslimer akkompagnert av "back in black" er vel ikke akkurat en god skole, selv om det er tilfelle for mange barn i dag, hva gjør det med dem? det har defintivt en innvirkning!

da jeg var barn var ting så totalt annerledes at jeg strever med å holde tritt. men det er avgjørende at vi forsøker, i det minste!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248808-ungdom-og-data/#findComment-1953307
Del på andre sider

kjenner igjen dette på alle punkter.

vi innførte spillfrie dager i vår, da vår sønn var åtte år, med stort hell.

selvfølgelig avstedkom dette en del protester, men etter kort tid brukte han mer tid på alt det vi hadde savnet. det være seg lekser, kontakt med foreldre og familie forøvrig (vi spiller nå brettspill _sammen_), og vi

frigkør masse tid til å snakke, ikke minst! :-)

mange spill nå til dags er ikke bare ekstremt voldelige og meget realistiske, men endog en del av propagandaen. sjekk ut hvilken nasjonalitet og opprinnelse spillene dine barn bruker har...

hva er poenget i dem? å drepe muslimer akkompagnert av "back in black" er vel ikke akkurat en god skole, selv om det er tilfelle for mange barn i dag, hva gjør det med dem? det har defintivt en innvirkning!

da jeg var barn var ting så totalt annerledes at jeg strever med å holde tritt. men det er avgjørende at vi forsøker, i det minste!

Min sønn var hekta på WOW. Jeg er ikke-vold person, så jeg fortalte akkurat hva jeg mente om hele spillet. Men å nekte kan føre til at de går andre steder, og da har jeg ihvertfall ikke kontroll...

Hadde han vist voldelige tendenser, hadde jeg konfisikert hele maskinen! Det positive er alt de lærer om data, de kan jo nesten alt...

Heldigvis gikk perioden over, og jeg har igjen en sosial sønn!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248808-ungdom-og-data/#findComment-1953317
Del på andre sider

Enig med deg. De "vanlige" unger/ungdommer skjønner forskjell på virkelighet og spill! Ogå nekte de å spille gjør bare at de har lyst å spille mer! Å spille dataspill er noe man blir hekta på en periode også blir man lei! Så lenge det ikke går ut over skolen og litt fysisk fostring ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248808-ungdom-og-data/#findComment-1954883
Del på andre sider

Min sønn var hekta på WOW. Jeg er ikke-vold person, så jeg fortalte akkurat hva jeg mente om hele spillet. Men å nekte kan føre til at de går andre steder, og da har jeg ihvertfall ikke kontroll...

Hadde han vist voldelige tendenser, hadde jeg konfisikert hele maskinen! Det positive er alt de lærer om data, de kan jo nesten alt...

Heldigvis gikk perioden over, og jeg har igjen en sosial sønn!

WOW er et særdeles lite voldelig spill. Det er ikke noe blod og stort sett dreper man ikke mennesker, men andre fantasi-vesener eller dyr.

I tillegg er spillet veldig sosialt, så det er absolutt ikke negativt at ungdom driver med dette i moderate mengder.

Jeg synes du taklet situasjonen med sønnen din veldig bra. Du gikk inn i en dialog og respekterte at det er hans fritid og hans liv :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248808-ungdom-og-data/#findComment-1955179
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...