Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal besøke en venninne som er lagt inn på sykehuset. Hun er 24 uker på vei, og det er stor sjanse for at babyen hennes altfor snart blir født. Hun har fått lungemodningssprøyte i dag. Jeg skal besøke henne over helgen hvis hun er i form og alt går bra så langt.

Men hva skal jeg ta med til henne? Jeg føler meg litt rådvill. Hun "trenger" liksom ingenting sier hun, og jeg skjønner jo at det viktigste er å være tilstede. men jeg har jo lyst til å ha med meg noe...

Mat/bakst? Lesestoff? Frukt?

Jeg føler meg litt rådvill...

Er det noen som har erfaring med barn som er født så tidlig som uke 24/25?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248875-premature/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest been there...done that..

Hva med å kontakte prematurforeningen og få med innmeldingspakken derfra?

Den inneholder hefte med god info osv.

I tillegg kan du ta med en kurv med noe dere liker å spise og drikke, så kan dere ha en liten lunch på sykehuset. Det er temmelig kjedelig å ligge der, og man blir fort "husvarm", og da er det kjekt med besøk og noe å spise på.

I tillegg kan vanlig lesestoff være greit. Eller et håndarbeid om hun liker det.

Vær positiv, men la henne styre det, da man er veldig følsom i en slik situasjon. Man vil helst bare gråte, men kan jo ikke gjøre det hele tiden heller. Spør og lytt og la henne fortelle.

Det eneste hun tenker på er jo dette, så det at du spør er bare et hint til henne om at hun virkelig kan få lov til å prate. Man skal jo liksom skåne andre selv om man selv er midt i situasjonen. I alle fall følte jeg det slik da jeg lå der. Så når det kommer noen som tør å spørre er det deilig :o)

Om babyen kommer for tidlig er det kjekt med litt klær som f eks en lue i alpakka, da det ikke klør og brukes direkte på fortidlig-fødtes hud. Og små sokker i samme materiale. Fort gjort å strikke om man er av det nevenyttige slaget. Og selvfølgelig et teppe. Men strikk ikke i hvitt, da det blir borte i alt det sykehus-hvite.

Lykke til begge to!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248875-premature/#findComment-1953265
Del på andre sider

Hva med å kontakte prematurforeningen og få med innmeldingspakken derfra?

Den inneholder hefte med god info osv.

I tillegg kan du ta med en kurv med noe dere liker å spise og drikke, så kan dere ha en liten lunch på sykehuset. Det er temmelig kjedelig å ligge der, og man blir fort "husvarm", og da er det kjekt med besøk og noe å spise på.

I tillegg kan vanlig lesestoff være greit. Eller et håndarbeid om hun liker det.

Vær positiv, men la henne styre det, da man er veldig følsom i en slik situasjon. Man vil helst bare gråte, men kan jo ikke gjøre det hele tiden heller. Spør og lytt og la henne fortelle.

Det eneste hun tenker på er jo dette, så det at du spør er bare et hint til henne om at hun virkelig kan få lov til å prate. Man skal jo liksom skåne andre selv om man selv er midt i situasjonen. I alle fall følte jeg det slik da jeg lå der. Så når det kommer noen som tør å spørre er det deilig :o)

Om babyen kommer for tidlig er det kjekt med litt klær som f eks en lue i alpakka, da det ikke klør og brukes direkte på fortidlig-fødtes hud. Og små sokker i samme materiale. Fort gjort å strikke om man er av det nevenyttige slaget. Og selvfølgelig et teppe. Men strikk ikke i hvitt, da det blir borte i alt det sykehus-hvite.

Lykke til begge to!

Et flott svar! Du fikk med deg alt det vesentlige og viktige!

Måtte bare si det...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248875-premature/#findComment-1953275
Del på andre sider

Hadde ei venninne som var mye på sykehus under svangerskapet i vinter. hun satte stor pris på mye lesestoff, frukt, sjokolade, baguetter med godt pålegg osv.

Hun klarte heldigvis å "knipe" igjen til 5 uker før terminen, så jeg har ikke noe erfaring med så tidlig fødte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248875-premature/#findComment-1954105
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...