Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Snuppa var akkurat fylt 2 da hun tok mandlene. Gikk så fint at! Dagen etter kan være ganske smertefull så ikke nøl med å gi barnet de smertestillende stikkpillene dere får resept på! Snuppa mi var i bhg igjen 5 dager etter, men man anbefaler egentlig minst en uke hjemme på grunn av infeksjonsfaren.

Jeg tok selv mandlene for 2 år siden og var mye dårligere enn Snuppa etterpå. :o) Jeg var sykemeldt i 15 dager, noe som egentlig ikke var helt nødvendig, men...

Ikke gi barnet varm mat elelr drikek de første to ukene for det er vondt det!!! Is, yoghurt, krem, fruktkompotter og sånt er supert om barnet liker det. Loff uten skorpe og annen myk mat også. Men altså - ligg unna varmt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248984-mandeloperasjon/#findComment-1955178
Del på andre sider

Snuppa var akkurat fylt 2 da hun tok mandlene. Gikk så fint at! Dagen etter kan være ganske smertefull så ikke nøl med å gi barnet de smertestillende stikkpillene dere får resept på! Snuppa mi var i bhg igjen 5 dager etter, men man anbefaler egentlig minst en uke hjemme på grunn av infeksjonsfaren.

Jeg tok selv mandlene for 2 år siden og var mye dårligere enn Snuppa etterpå. :o) Jeg var sykemeldt i 15 dager, noe som egentlig ikke var helt nødvendig, men...

Ikke gi barnet varm mat elelr drikek de første to ukene for det er vondt det!!! Is, yoghurt, krem, fruktkompotter og sånt er supert om barnet liker det. Loff uten skorpe og annen myk mat også. Men altså - ligg unna varmt!

Tusen takk for svar! Der fikk jeg svar på det meste jeg lurte på.

Is og yoghurt var det eneste gutten ville ha da han hadde halsbetennelse i sommer. Men vet du hvor mange yoghurter man kan spise i løpet av en dag? Kan det være skadelig med for mye yoghurt?

Han fikk opp til 4 yoghurter til dagen i forbindelse med halsbetennelsen, men han ville ha mer, for han var jo sulten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248984-mandeloperasjon/#findComment-1955206
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Der fikk jeg svar på det meste jeg lurte på.

Is og yoghurt var det eneste gutten ville ha da han hadde halsbetennelse i sommer. Men vet du hvor mange yoghurter man kan spise i løpet av en dag? Kan det være skadelig med for mye yoghurt?

Han fikk opp til 4 yoghurter til dagen i forbindelse med halsbetennelsen, men han ville ha mer, for han var jo sulten.

Vår sønn livnærte seg på iste og risifrutti etter operasjonen. Voltaren (morgen og kveld - pass på så dere ikke går tom, de er reseptbelagt) og Paracet stikkpiller er også viktige.

Viktig å gi smertestillende regelmessig. Vi så tydelig når han skulle ha, selv om han ikke sa det selv (8 år): når han begynte å spytte, var det på tide. På den måten unngikk vi "toppene" av smerte.

Gutten vår var ute og lekte litt hver dag. Det var sommer og fint vær. Vi var der hele tiden sammen med ham, så det var ikke farlig i det hele tatt.

Men:

Ananasbiter var vanvittig vondt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248984-mandeloperasjon/#findComment-1955484
Del på andre sider

Gjorde det for nesten to år siden med vesla som da var nesten 6 år.

Ho var veldig slækk noen dager etter operasjonen. Spiste/drakk ingenting på 2 dager. Tøff tid synes jeg. Men etter det begynte ho smått å få i seg litt, og om jeg ikke husker feil var alt plutselig over etter 9 dager.

OG i ettertid ser jeg at ho har hatt veldig godt av det. Før "drøvtygde" ho maten for å klare å svelge. Dvs. at det tok laaang tid å spise + at ho spiste lite. Nå spiser ho som bare det, og måltidene har blitt mye mer positive:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248984-mandeloperasjon/#findComment-1955583
Del på andre sider

Du har fått mange gode råd. Vil bare legge til at vi fikk beskjed om å holde gutten hjemme i 10-14 dager. Grunnen er det er en viss fare for etterblødninger, derfor skal de holde seg noenlunde i ro og ikke være fysisk aktive (som gym på skolen/herjing/turdag i barnehagen e.l.) Og man må oppholde seg i nærheten av et sykehus med øre-nese-halsavdeling i tilfelle etterblødning skulle oppstå.

Skorpene i halsen løsner rundt 10. dagen etter operasjonen og da er blødningsfaren igjen litt økt, derfor skal de passes på såpass lenge.

Etterblødninger er riktignok sjeldne, men kan være alvorlige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248984-mandeloperasjon/#findComment-1956132
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...