Gå til innhold

Er det vanlig at de ikke får bøker med hjem?

Anbefalte innlegg

Min 2.klasse-jente får ikke ha skolebøkene med hjem. De får ikke lekser i dem heller. Leksene er oppkopierte ark med oppgaver, rimelig kjedelige :(

Er dette en vnlig måte å gjøre det på?

Da jeg spurte om årsaken, fikk jeg til svar at det var fordi så mange glemte bøkene hjemme hvis de fikk ta dem med seg hjem.

Da synes jeg de krever for lite av barn og foreldre, dette er da det minste vi burde klare, å sende bøkene tilbake til skolen?

Jeg synes det hadde vært fint å følge med på hvordan de jobber ved å kikke i bøkene innimellom, ikke bare se på de arkene.

Fortsetter under...

Har en i første og en i tredje og begge har hatt med seg skolebøker hjem og gjort lekser i dem. Skulle bare mangle!

Snakk med fau og få dem til å ta det opp med læreren. Si at dere som foreldre gjene vil følge med litt i ungenes bøker også, ikke bare i leksearkene.

Hei!

I de laveste klassene på skolen, har de ikke skoleskjema med fagene oppført, de tar det litt om hverandre, så hvis barna skulle ha bøkene med hjem, måtte de slepe dem alle sammen med fram og tilbake hver dag og det blir tung sekk.

I og med at bøkene ikke er nødvendige for å gjøre lekser, så vil lærene helst ha at elevene oppbevarer dem på skolen.

Du kan gjerne spørre om å få bøkene hjem for å se i dem, men det er vel ikke nødvendig hver dag.

Tenk på hvor tungt det er for barnet ditt å bære alle de tunge bøkene hver dag.

Hilsen

Hei!

I de laveste klassene på skolen, har de ikke skoleskjema med fagene oppført, de tar det litt om hverandre, så hvis barna skulle ha bøkene med hjem, måtte de slepe dem alle sammen med fram og tilbake hver dag og det blir tung sekk.

I og med at bøkene ikke er nødvendige for å gjøre lekser, så vil lærene helst ha at elevene oppbevarer dem på skolen.

Du kan gjerne spørre om å få bøkene hjem for å se i dem, men det er vel ikke nødvendig hver dag.

Tenk på hvor tungt det er for barnet ditt å bære alle de tunge bøkene hver dag.

Hilsen

Her er det forskjell fra skole til skole tydeligvis. De har ikek timeplan slik vi hadde for 30 år siden nei, men de har ukeplaner og dagsplaner med de ulike fagene hos oss i alle fall.

Så når de har mattelekse i "Tusen millioner" så har de med den boka hjem, likedan med norskleksa.

Her er det forskjell fra skole til skole tydeligvis. De har ikek timeplan slik vi hadde for 30 år siden nei, men de har ukeplaner og dagsplaner med de ulike fagene hos oss i alle fall.

Så når de har mattelekse i "Tusen millioner" så har de med den boka hjem, likedan med norskleksa.

Slik gjøres det her også - de har bøkene på skolen til vanlig, men med seg hjem de dagene det er lekser.

Jeg synes egentlig det er litt dumt at de ikke har dem med seg hele tida; de er tross alt ikke så tunge - for slik det er nå "dikteres" tidspunktet for når leksene skal gjøres (det er jo ikke alltid det passer like bra å gjøre torsdagsleksa på onsdag; noen ganger hadde det vært kjekt å kunne gjøre den på tirsdag i stedet).

Annonse

Slik gjøres det her også - de har bøkene på skolen til vanlig, men med seg hjem de dagene det er lekser.

Jeg synes egentlig det er litt dumt at de ikke har dem med seg hele tida; de er tross alt ikke så tunge - for slik det er nå "dikteres" tidspunktet for når leksene skal gjøres (det er jo ikke alltid det passer like bra å gjøre torsdagsleksa på onsdag; noen ganger hadde det vært kjekt å kunne gjøre den på tirsdag i stedet).

I første har de så lite lekser at de har med seg boka hjem hele uka. I tredje blir det fort tungt så der legges boka igjen på skolen når leksene er gjort.

Samme som hos oss!

Det må da bli utrolig dyrt for skolen å ha både bøker og kopier, det blir liksom dobbelt opp på den skolen da?

Vet du om det er fra skolebøkene det blir kopiert eller er det fra andre bøker?

nei, leksene er fra andre bøker, tror jeg. At det blir dyrt, har jeg ikke tenkt på. Men er det lovlig?

Vi har et helt motsatt!

Guttungen har 4 bøker som er med hjem hele tiden. Eneste dagen de _må_ være med på skolen er torsdager for da sjekker lærerene leksene.

De har ofte kopier i tillegg, mest i matte for der har de ikke fått læreboka enda.

Det går helt fint, og jeg tror de aller fleste husker bøkene.

Annonse

Min 2. klassing har bare leseboka og to skrivebøker med seg hjem fast. De to skrivebøkene brukes til lekser, sammen med slike ark du beskriver. De har også leselekse fra leseboka.

De har fått mattebok (tror det er en sånn de kan skrive rett inn i) akkurat nå i det siste, men den har ikke vært med hjem ennå. De har hatt mattelekser (av typen "lag regnestykker der svaret blir 8"), men da har de brukt skrivebøkene.

Sånn var det for min eldste sønn også da han gikk i 1. og 2. klasse. Vi fikk beskjed om at det var for få bøker til alle, derfor ble det kopiert ark i stedet. Dessuten skulle ikke oppgaveheftene skrives i, for de skulle brukes om igjen neste år.

Vi hadde heller ikke timeplan da jeg begynte i 1. klasse for 28 år siden. Det tror jeg ikke vi fikk før i 6. klasse!

På min skole hadde de ukeplaner og "Integrert dag" der vi gikk igjennom pensum i plenum, og så jobbet med arbeidsoppgaver som måtte være ferdige i løpet av uka. Hvilke oppgaver som skulle gjøres først og sist bestemte vi selv...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...