Gå til innhold

Nå må vi visst avlive pusen...


Gjest mij

Anbefalte innlegg

mij er en barbar.

Jepp. Jeg mener til og med at om man først skal avlive et dyr så kakk den skikkelig i huet så den mister bevisstehetn med det samme, ikke dump den i havna med en jekk rundt halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 322
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • meg__123!

    72

  • Goliath

    30

  • laguna1365380434

    15

  • cecily

    11

Neste gang tenker du deg om to ganger, før du går til anskaffelse av et dyr du neppe er kompetent til å ha.

"........................................"

Hvor i all verden tok du det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Poenget er å jo innse når man ikke lenger har kapasitet til å ta seg av et dyr man har ansvar for.

Pus har alltid fått det beste veterinærforet, årlige vaksiner, masse stell og kos, så sånn sett har jeg ikke dårlig samvittighet.

Men å avlive er uansett vondt, selv når det er nødvendig.

Noe som er verre enn å skulle avlive pusen vår nå, er dyret jeg måtte avlive for litt over 10 år siden. En liten kanin jeg elsket overalt og hadde fra jeg var 12 til jeg var 18. Da hadde jeg ikke peiling, dyret hadde det allerede ikke bra, en stor svulst hadde lenge vokst på rumpa hans, men jeg var så redd for å miste ham at jeg ikke turde ta ham til veterinær. Der kan du snakke om uansvarlighet og dårlig samvittighet! Fremdeles!

Uff, skjønner hva du mener. Jeg kan plutselig få et anfall av dårlig samvittighet jeg drøyet det bittelitt for lenge med å skifte til ny spon i kaninburet til kaninene jeg hadde for 10 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra at jeg nevnte at sofaen var hvit, tenker jeg.

At Prozak er glad i katter vet jeg, men han trenger ikke oppføre seg som en idiot av den grunn.

Det virker som om pusen har hatt det utmerket hos dere. Familien betyr mest, selv om det høres kynisk ut å avlive. Skjønner veldig godt at dere velger det dere gjør, selv om det jo er triste greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, skjønner hva du mener. Jeg kan plutselig få et anfall av dårlig samvittighet jeg drøyet det bittelitt for lenge med å skifte til ny spon i kaninburet til kaninene jeg hadde for 10 år siden.

Huff, det er jo nesten litt komisk da :-)

Men den svulsten var ikke pen altså. Grøsser på ryggen..

Jeg turde ikke kastrere ham heller, pga faren for død under narkose, så den stakkars kaninen var jo kåt hele tida, og jokket på både bamser og alle som måtte finne på å klappe ham... Men jeg unnslapp. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var ordentlig trist å lese!! Stakkars pusen din, jeg fikk helt

vondt av den!!! Håper du tenker om igjen og gir den en sjanse til,

det fortjener den!!!

Om du faktisk går til det skrittet å avliver katten din er dette bare

nok en trist katteskjebne... Den dystre statistikken over katter

som folk blir lei av og bare kvitter seg med bare øker og øker. Når

skal folk bremse? Jeg har sett meg lei på dette for lenge, lenge siden...

Unnskyldingene folk kommer med er nettopp p.g.a allergi, denne unnskyldningen er

klassisk og slitt. De fleste bruker den. Enten

kaster de bare katten på gaten og glemmer den, eller så avliver de den.

Det er en bruk/kast mentalitet av katter som ikke likner noen

ting. Jeg synes det er helt grusomt!!! Dette lille livet har like mye

rett som alle oss andre til å leve...og ikke bare leve eller eksistere, men ha

et fullverdig liv.

Tar man til seg en katt har man også forpliktet seg for

mange mange år fremover. Kattene kan bli over 20 år gamle. Har du allergi

og i tillegg har klart å ha den i 6 år

til nå, fatter jeg ikke helt at dette plutselig er blitt et problem? Vi har

en niese som har astma og er allergisk for katt. Når hun overnatter

hos oss passer vi alltid på at kattene er i kjelleren (hvor de har

egen kattedør, mat, vann og seng å sove i). Dette går veldig greit!

Vi har 3 katter. Den vi har hatt lengst er nå snart 15 år, den andre

er 9 år og den nyeste bare rundt 3 år (vi fant den avmagret, forslått,

sulten og livredd ute).

Samme hva som skjer kommer vi aldri til å avlive eller gi bort noen

av kattene våre. Vi har forpliktet oss fra den dagen vi fikk dem. Kan

tenke meg at dere har en slitsom tid med småbarn i huset, men de blir

større og ikke så krevende etterhvert...

Kattene har like mye rett til å leve et fullverdigliv akkurat som sønnen

din og sønnen min. Vi kvitter oss ikke bare med dem, gjør vi vel?

Synes du skal ta deg en tur på disse sidene:

http://www.kattensvern.no/

Du kan tydeligvis intet og ingenting om allergi. Skal et menneske risikere å bli skikkelig syk fordi katten ikke kan flytte ut eller avlives?

Som mij beskriver pusen ville den slett ikke hatt godt av å få enda et hjem. Et fullverdig liv uten matmor som kan kose og klappe? Det er bedre at pusen får en verdig død etter et godt liv enn å risikere å aldri mer stole på mennesker igjen.

Det går an å være dyreelsker og samtidig innse at nok er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Prozak er glad i katter vet jeg, men han trenger ikke oppføre seg som en idiot av den grunn.

Det virker som om pusen har hatt det utmerket hos dere. Familien betyr mest, selv om det høres kynisk ut å avlive. Skjønner veldig godt at dere velger det dere gjør, selv om det jo er triste greier.

Jeg sa til og med opp drømmejobben for 3 år siden å kunne beholde katten. Egentlig helt absurd og en idiotisk avgjørelse. Men er man glad i dyret sitt, så..

Men jeg måtte til slutt ha sagt opp der uansett, så lenge katteallergi ofte bare blir verre så lenge eksponering fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sign

Dette var ordentlig trist å lese!! Stakkars pusen din, jeg fikk helt

vondt av den!!! Håper du tenker om igjen og gir den en sjanse til,

det fortjener den!!!

Om du faktisk går til det skrittet å avliver katten din er dette bare

nok en trist katteskjebne... Den dystre statistikken over katter

som folk blir lei av og bare kvitter seg med bare øker og øker. Når

skal folk bremse? Jeg har sett meg lei på dette for lenge, lenge siden...

Unnskyldingene folk kommer med er nettopp p.g.a allergi, denne unnskyldningen er

klassisk og slitt. De fleste bruker den. Enten

kaster de bare katten på gaten og glemmer den, eller så avliver de den.

Det er en bruk/kast mentalitet av katter som ikke likner noen

ting. Jeg synes det er helt grusomt!!! Dette lille livet har like mye

rett som alle oss andre til å leve...og ikke bare leve eller eksistere, men ha

et fullverdig liv.

Tar man til seg en katt har man også forpliktet seg for

mange mange år fremover. Kattene kan bli over 20 år gamle. Har du allergi

og i tillegg har klart å ha den i 6 år

til nå, fatter jeg ikke helt at dette plutselig er blitt et problem? Vi har

en niese som har astma og er allergisk for katt. Når hun overnatter

hos oss passer vi alltid på at kattene er i kjelleren (hvor de har

egen kattedør, mat, vann og seng å sove i). Dette går veldig greit!

Vi har 3 katter. Den vi har hatt lengst er nå snart 15 år, den andre

er 9 år og den nyeste bare rundt 3 år (vi fant den avmagret, forslått,

sulten og livredd ute).

Samme hva som skjer kommer vi aldri til å avlive eller gi bort noen

av kattene våre. Vi har forpliktet oss fra den dagen vi fikk dem. Kan

tenke meg at dere har en slitsom tid med småbarn i huset, men de blir

større og ikke så krevende etterhvert...

Kattene har like mye rett til å leve et fullverdigliv akkurat som sønnen

din og sønnen min. Vi kvitter oss ikke bare med dem, gjør vi vel?

Synes du skal ta deg en tur på disse sidene:

http://www.kattensvern.no/

Katter er de dyrene som er mest allergifremkallende i følge min lege, jeg hadde et meget svakt utslag på katt - mest sannsynlig fordi svigers har katt - og ble da gitt medisiner med en gang, slik at ikke allergien skulle bli verre. Og astma og allergi jo hakket verre enn bare allergi. Mulig din niese er veldig heldig, for om jeg får et utslag av begge deler på samme tid klarer jeg ikke puste ordentlig på flere timer..Allergi er ikke en dårlig unnskyldning, men en reell grunn til å ikke kunne ha dyr, og veldig mange utvikler allergi i voksen tilstand eller etter å ha fått dyr. Synd men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten er et ørkendyr

Jepp. Jeg mener til og med at om man først skal avlive et dyr så kakk den skikkelig i huet så den mister bevisstehetn med det samme, ikke dump den i havna med en jekk rundt halsen.

Her er dyrevernloven:

Dyrevernloven fastsetter at den gjelder alle slags dyr og følgelig alle slags katter, såvel eide som hjemløse og forvillede katter.

Dyrevernloven § 6 annet ledd fastslår at avlivning av katter man treffer på, bare kan skje når den er så syk, skadet eller hjelpeløs at den ikke kan bli bra igjen , og når avlivning er nødvendig for å hindre mer lidelser for dyret. Dette er alltid blitt forstått slik, at avlivning ikke kan skje når man påtreffer katter som er friske. Det gjelder selv om katten er syk eller skadet, men ikke i en slik syk, skadet eller hjelpeløs tilstand at den vil omkomme eller ikke bli bra igjen.

Retten er klar - avlivning av eide og hjemløse katter er forbudt uten særskilt hjemmel.

Dyrevernloven har imidlertid til nå hatt bare en bestemmelse om avlivning av katter som påtreffes , og det er § 6 annet ledd som skrevet overfor. Det må antas at den bestemmelse som er gitt i dyrevernloven om avlivning , uttømmende regulerer forholdet. Det vil si at den ene bestemmelsen om avlivning må forstås som den eneste som angir betingelsene eller kriteriene for å avlive fremmed katt.

Det vil si at katter bare kan avlives for å spare den for mer lidelse når det er klart at katten er så syk , skadet eller hjelpeløs at den ikke kan leve eller bli bra igjen.

Kilde: Norsk Huskattforening

http://www.kattegruppa.no/dyrevernlova.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa til og med opp drømmejobben for 3 år siden å kunne beholde katten. Egentlig helt absurd og en idiotisk avgjørelse. Men er man glad i dyret sitt, så..

Men jeg måtte til slutt ha sagt opp der uansett, så lenge katteallergi ofte bare blir verre så lenge eksponering fortsetter.

Ja, det er ikke et sjakktrekk å eksponere seg for allergener daglig, plutselig en dag smeller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dyrevernloven:

Dyrevernloven fastsetter at den gjelder alle slags dyr og følgelig alle slags katter, såvel eide som hjemløse og forvillede katter.

Dyrevernloven § 6 annet ledd fastslår at avlivning av katter man treffer på, bare kan skje når den er så syk, skadet eller hjelpeløs at den ikke kan bli bra igjen , og når avlivning er nødvendig for å hindre mer lidelser for dyret. Dette er alltid blitt forstått slik, at avlivning ikke kan skje når man påtreffer katter som er friske. Det gjelder selv om katten er syk eller skadet, men ikke i en slik syk, skadet eller hjelpeløs tilstand at den vil omkomme eller ikke bli bra igjen.

Retten er klar - avlivning av eide og hjemløse katter er forbudt uten særskilt hjemmel.

Dyrevernloven har imidlertid til nå hatt bare en bestemmelse om avlivning av katter som påtreffes , og det er § 6 annet ledd som skrevet overfor. Det må antas at den bestemmelse som er gitt i dyrevernloven om avlivning , uttømmende regulerer forholdet. Det vil si at den ene bestemmelsen om avlivning må forstås som den eneste som angir betingelsene eller kriteriene for å avlive fremmed katt.

Det vil si at katter bare kan avlives for å spare den for mer lidelse når det er klart at katten er så syk , skadet eller hjelpeløs at den ikke kan leve eller bli bra igjen.

Kilde: Norsk Huskattforening

http://www.kattegruppa.no/dyrevernlova.htm

Jeg tror det er på tide at du roer deg litt ned.

1 - kjære deg, jeg har da ikke tenkt å avlive pusen min for egen hånd..

2 - i denne loven er det snakk om dyr man treffer på ute, at man ikke bare kan slå dem ihjel som man selv lyster, heller ikke er det lov å ta med naboens katt til veterinær for avlivning.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg orker å ta deg alvorlig, du virker ikke helt rasjonell her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dyrevernloven:

Dyrevernloven fastsetter at den gjelder alle slags dyr og følgelig alle slags katter, såvel eide som hjemløse og forvillede katter.

Dyrevernloven § 6 annet ledd fastslår at avlivning av katter man treffer på, bare kan skje når den er så syk, skadet eller hjelpeløs at den ikke kan bli bra igjen , og når avlivning er nødvendig for å hindre mer lidelser for dyret. Dette er alltid blitt forstått slik, at avlivning ikke kan skje når man påtreffer katter som er friske. Det gjelder selv om katten er syk eller skadet, men ikke i en slik syk, skadet eller hjelpeløs tilstand at den vil omkomme eller ikke bli bra igjen.

Retten er klar - avlivning av eide og hjemløse katter er forbudt uten særskilt hjemmel.

Dyrevernloven har imidlertid til nå hatt bare en bestemmelse om avlivning av katter som påtreffes , og det er § 6 annet ledd som skrevet overfor. Det må antas at den bestemmelse som er gitt i dyrevernloven om avlivning , uttømmende regulerer forholdet. Det vil si at den ene bestemmelsen om avlivning må forstås som den eneste som angir betingelsene eller kriteriene for å avlive fremmed katt.

Det vil si at katter bare kan avlives for å spare den for mer lidelse når det er klart at katten er så syk , skadet eller hjelpeløs at den ikke kan leve eller bli bra igjen.

Kilde: Norsk Huskattforening

http://www.kattegruppa.no/dyrevernlova.htm

Ja - man har ikke lov til å avvlive ANDRES katter eller villkatter bare fordi man vil. Det er helt korrekt.

Men man kan fritt avvlive eget dyr (uten å oppgi grunn) så lenge man gjør det på forsvarlig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff. Stakkars dere og stakkars lille pus.

Vi måtte også avlive vår pus i vinter, den var 13 år gammel, kreftoperert og nyresyk. (polycystiske nyrer, les: inkontinent)

Selv om jeg vet det var det riktige så var det helt fælt. Ikke klarte jeg å ringe og bestille time hos veterinær selv, og å faktisk gå å levere katten var helt utelukket. Alt det måtte mannen min gjøre (han og katten hadde et elsk/hat forhold over flere år...!)

Men det er tross alt dyr og ikke mennesker, selv om det er trist, så går det faktisk over.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du aldri skaffer deg katt igjen noen gang. Du burde såfall gitt han et sjanse til et nytt hjem. Tror du virkelig katten selv ønsker å dø istedet for å risikere å få et dårligere hjem.

Det burde vært et minimunskrav til empati for å ha lov til å eie et dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du aldri skaffer deg katt igjen noen gang. Du burde såfall gitt han et sjanse til et nytt hjem. Tror du virkelig katten selv ønsker å dø istedet for å risikere å få et dårligere hjem.

Det burde vært et minimunskrav til empati for å ha lov til å eie et dyr.

Jeg tror du burde revurdere din virkelighetssans, eller evt lese alle innleggene mine i denne tråden.

Hva får deg til å tro at jeg skulle anskaffe ny pus senere, når allergi allerede er et problem? Jeg er sikkert dum i dine øyne, men det får da være grenser. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du aldri skaffer deg katt igjen noen gang. Du burde såfall gitt han et sjanse til et nytt hjem. Tror du virkelig katten selv ønsker å dø istedet for å risikere å få et dårligere hjem.

Det burde vært et minimunskrav til empati for å ha lov til å eie et dyr.

Noen ganger er det mer humant å avlive et dyr enn å omplassere det.

Dyr får bedre behandling hos veterinæren enn det de fleste gamle syke mennesker får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du aldri skaffer deg katt igjen noen gang. Du burde såfall gitt han et sjanse til et nytt hjem. Tror du virkelig katten selv ønsker å dø istedet for å risikere å få et dårligere hjem.

Det burde vært et minimunskrav til empati for å ha lov til å eie et dyr.

ja det er jo et liv det er snakk om også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har ikke jeg fått med meg, mener du..?

jo.. men jeg skjønner at folk blir sure også.. men er sikkert ikke lett å være i din situasjon :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...