Gå til innhold

Nå må vi visst avlive pusen...


Gjest mij

Anbefalte innlegg

Her er dyrevernloven:

Dyrevernloven fastsetter at den gjelder alle slags dyr og følgelig alle slags katter, såvel eide som hjemløse og forvillede katter.

Dyrevernloven § 6 annet ledd fastslår at avlivning av katter man treffer på, bare kan skje når den er så syk, skadet eller hjelpeløs at den ikke kan bli bra igjen , og når avlivning er nødvendig for å hindre mer lidelser for dyret. Dette er alltid blitt forstått slik, at avlivning ikke kan skje når man påtreffer katter som er friske. Det gjelder selv om katten er syk eller skadet, men ikke i en slik syk, skadet eller hjelpeløs tilstand at den vil omkomme eller ikke bli bra igjen.

Retten er klar - avlivning av eide og hjemløse katter er forbudt uten særskilt hjemmel.

Dyrevernloven har imidlertid til nå hatt bare en bestemmelse om avlivning av katter som påtreffes , og det er § 6 annet ledd som skrevet overfor. Det må antas at den bestemmelse som er gitt i dyrevernloven om avlivning , uttømmende regulerer forholdet. Det vil si at den ene bestemmelsen om avlivning må forstås som den eneste som angir betingelsene eller kriteriene for å avlive fremmed katt.

Det vil si at katter bare kan avlives for å spare den for mer lidelse når det er klart at katten er så syk , skadet eller hjelpeløs at den ikke kan leve eller bli bra igjen.

Kilde: Norsk Huskattforening

http://www.kattegruppa.no/dyrevernlova.htm

Klart man må avlive katter om det blir for mange av dem!

Her kryr det i perioder av innavlede villkatter. Og da må det renskes opp. De lider jo, og det finnes ikke nok mennesker til å ta seg av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 322
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • meg__123!

    72

  • Goliath

    30

  • laguna1365380434

    15

  • cecily

    11

Synes du får mye ufortjent pepper for innlegget ditt.

Er du allergisk kan du ikke ha katt, så enkelt er det.

Og når du har tatt deg av katten i 6 år, kan det ikke kalles bruk og kast.

Alle dine andre argumenter synes jeg også taler for ditt standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang tenker du deg om to ganger, før du går til anskaffelse av et dyr du neppe er kompetent til å ha.

"........................................"

Herregud, hun har jo hatt katten mange år. Men er hun allergisk så kan hun ikke ha katt, så enkelt er det faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til hva det kan se ut til at mange andre her av en eller annen grunn tror om deg, så tror jeg at du har gjort så mye som du klarer for pusen.

Men av en eller annen merkelig grunn så ser det ut til at mange her er rimlig forutinntatte hver gang en slik problemstilling måtte dukke opp.

Javisst finnes det mange som ikke burde hatt dyr. Men jeg tviler sterkt på at du er en av dem. Desverre er det av og til slik at ikke alt går som man håper og planlegger - ikke minst grunnet forhold som man selv ikke har noen muligheter til å styre.

Litt merkelig er det at så mange tydligvis setter livet til en katt eller hund mye høyere enn livet til de fleste andre dyr? Her er det jo mange som ser ut til å mene at en katt har samme "rett" som et vilket som helst menneske.

Og jeg antar at de samme personene koser seg like godt med kjøttmiddagen som du og jeg:-)

Det er da ett eller annet som mangler i vurderingene synes jeg, selv om jeg mener at alle dyr skal behandles så bra som mulig - sett i forhold til den "situasjonen" de er i.

Og av og til vil avliving være det beste alternativet for dyret - selv om man ikke ville avlivet et menneske i samme situasjon. For de som gjør slike sammenlikninger blir litt vel ekstreme - synes jeg.

Jeg tror du har gjort og gjør hva du kan for pusen - og så er det du som må avgjøre det du selv mener er riktig.

Vondt vet jeg det vil være for deg uansett - så lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja enig.. men kan jo være den kan få det bra hos andre også.. jeg hadde aldri klart å avlive noen dyr hvertfall...

Under forutsetning av at du spiser kjøtt, så lar du andre avlive dyrene for deg i stedet - uten samvittighetskvaler av den grunn....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å vri argumentene dine, men du begynnte med å sammeligne forholdet ditt til katten som et foreldre/barn forhold og dette er en feilaktig vurdering fordi du aldri har de samme følelsene for en katt som for et barn. Mente ikke du vil avlive barn selv om du vil avlive katten.

Du bør heller se på katten som et levene vesen med en egen bevisthet og et eget ønske om å leve. Vi som er mennesker har desverre stor makt, og derfor har vi et stort ansvar å sørge for å respektere at f.eks en katt ønsker å leve like mye som du vil. Selv under vanskelige forhold tror jeg de fleste mennesker ønsker å leve, viss alternativet er døden. Hvorfor er katter annerledes?

Spiser du kjøtt?

Er svaret ja til det, så er det meste av alt annet du har skrevet her kun ren dobbeltmoral - og intet annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... katten din er dødsdømt?

Skal du få den henrettet med dødssprøyten eller et kakk i hodet? Hva galt har den gjort?

Les flygebladet fra kattens Vern i Pdf format her:

http://www.kattensvern.no/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=1

Hvem skal være leiemorderen? Skal du selv utføre dette drapet?

SKAM DEG!!!!!

Herlighet, skjerp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til hva det kan se ut til at mange andre her av en eller annen grunn tror om deg, så tror jeg at du har gjort så mye som du klarer for pusen.

Men av en eller annen merkelig grunn så ser det ut til at mange her er rimlig forutinntatte hver gang en slik problemstilling måtte dukke opp.

Javisst finnes det mange som ikke burde hatt dyr. Men jeg tviler sterkt på at du er en av dem. Desverre er det av og til slik at ikke alt går som man håper og planlegger - ikke minst grunnet forhold som man selv ikke har noen muligheter til å styre.

Litt merkelig er det at så mange tydligvis setter livet til en katt eller hund mye høyere enn livet til de fleste andre dyr? Her er det jo mange som ser ut til å mene at en katt har samme "rett" som et vilket som helst menneske.

Og jeg antar at de samme personene koser seg like godt med kjøttmiddagen som du og jeg:-)

Det er da ett eller annet som mangler i vurderingene synes jeg, selv om jeg mener at alle dyr skal behandles så bra som mulig - sett i forhold til den "situasjonen" de er i.

Og av og til vil avliving være det beste alternativet for dyret - selv om man ikke ville avlivet et menneske i samme situasjon. For de som gjør slike sammenlikninger blir litt vel ekstreme - synes jeg.

Jeg tror du har gjort og gjør hva du kan for pusen - og så er det du som må avgjøre det du selv mener er riktig.

Vondt vet jeg det vil være for deg uansett - så lykke til!

Noen dyr er likere enn andre, vet du. Spesielt dyr som er små, myke og har store øyne.

Det er stadig noen som vil starte kampanjer mot kinesere, tenk de _spiser_ hunder!

Hva ville vi tenkt hvis indere forsøkte å hindre oss i å spise kyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... katten din er dødsdømt?

Skal du få den henrettet med dødssprøyten eller et kakk i hodet? Hva galt har den gjort?

Les flygebladet fra kattens Vern i Pdf format her:

http://www.kattensvern.no/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=1

Hvem skal være leiemorderen? Skal du selv utføre dette drapet?

SKAM DEG!!!!!

Skamme deg kan du jammen gjøre sjøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke vært et forsøk. Du VET da ikke at katten din ikke får et nytt hjem... Og du VET da ikke at han ikke vil trives på Kattehuset el.l....

Det må da være bedre enn å dø (så ikke er det ikke på Kattehuset...)

Jeg kjenner katten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang tenker du deg om to ganger, før du går til anskaffelse av et dyr du neppe er kompetent til å ha.

"........................................"

Hvis kompetansen er det som er spørsmålet her, så er det vel heller din kompetanse til å sette seg inn i denne problemstilling som man kan stille spørsmål ved....

Det er mange dårlige innlegg i denne tråden, men det du skrev her ligger på en klar førsteplass på lista over disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dyr er likere enn andre, vet du. Spesielt dyr som er små, myke og har store øyne.

Det er stadig noen som vil starte kampanjer mot kinesere, tenk de _spiser_ hunder!

Hva ville vi tenkt hvis indere forsøkte å hindre oss i å spise kyr?

Helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til hva det kan se ut til at mange andre her av en eller annen grunn tror om deg, så tror jeg at du har gjort så mye som du klarer for pusen.

Men av en eller annen merkelig grunn så ser det ut til at mange her er rimlig forutinntatte hver gang en slik problemstilling måtte dukke opp.

Javisst finnes det mange som ikke burde hatt dyr. Men jeg tviler sterkt på at du er en av dem. Desverre er det av og til slik at ikke alt går som man håper og planlegger - ikke minst grunnet forhold som man selv ikke har noen muligheter til å styre.

Litt merkelig er det at så mange tydligvis setter livet til en katt eller hund mye høyere enn livet til de fleste andre dyr? Her er det jo mange som ser ut til å mene at en katt har samme "rett" som et vilket som helst menneske.

Og jeg antar at de samme personene koser seg like godt med kjøttmiddagen som du og jeg:-)

Det er da ett eller annet som mangler i vurderingene synes jeg, selv om jeg mener at alle dyr skal behandles så bra som mulig - sett i forhold til den "situasjonen" de er i.

Og av og til vil avliving være det beste alternativet for dyret - selv om man ikke ville avlivet et menneske i samme situasjon. For de som gjør slike sammenlikninger blir litt vel ekstreme - synes jeg.

Jeg tror du har gjort og gjør hva du kan for pusen - og så er det du som må avgjøre det du selv mener er riktig.

Vondt vet jeg det vil være for deg uansett - så lykke til!

Godt skrevet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er jeg unntaket - jeg hadde blitt hysterisk om jeg fikk en sånn i hus. Har hatt flere katter og greier bare ikke å knytte meg til dem - syns de er vemmelige.

Du ligner mistenkelig på svigermora mi ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har tydeligvis ikke forståelse for at dyr faktisk har et liv.. kunne aldri falt meg inn å avlive hunden min pga at jeg ikke tåler den... det samme med en katt

Nei, det er tross alt bedre å dø av et astmaanfall ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lille pus, og stakkars dere! Det høres ut som om dere har tatt dere godt av den vesle katten, den har nok hatt seks gode år hos dere! Når nok er nok, syns jeg det er riktig å ta den til dyrlege og avlive den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til hva det kan se ut til at mange andre her av en eller annen grunn tror om deg, så tror jeg at du har gjort så mye som du klarer for pusen.

Men av en eller annen merkelig grunn så ser det ut til at mange her er rimlig forutinntatte hver gang en slik problemstilling måtte dukke opp.

Javisst finnes det mange som ikke burde hatt dyr. Men jeg tviler sterkt på at du er en av dem. Desverre er det av og til slik at ikke alt går som man håper og planlegger - ikke minst grunnet forhold som man selv ikke har noen muligheter til å styre.

Litt merkelig er det at så mange tydligvis setter livet til en katt eller hund mye høyere enn livet til de fleste andre dyr? Her er det jo mange som ser ut til å mene at en katt har samme "rett" som et vilket som helst menneske.

Og jeg antar at de samme personene koser seg like godt med kjøttmiddagen som du og jeg:-)

Det er da ett eller annet som mangler i vurderingene synes jeg, selv om jeg mener at alle dyr skal behandles så bra som mulig - sett i forhold til den "situasjonen" de er i.

Og av og til vil avliving være det beste alternativet for dyret - selv om man ikke ville avlivet et menneske i samme situasjon. For de som gjør slike sammenlikninger blir litt vel ekstreme - synes jeg.

Jeg tror du har gjort og gjør hva du kan for pusen - og så er det du som må avgjøre det du selv mener er riktig.

Vondt vet jeg det vil være for deg uansett - så lykke til!

Tusen takk, vi er nok på bølgelengde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du får mye ufortjent pepper for innlegget ditt.

Er du allergisk kan du ikke ha katt, så enkelt er det.

Og når du har tatt deg av katten i 6 år, kan det ikke kalles bruk og kast.

Alle dine andre argumenter synes jeg også taler for ditt standpunkt.

Takk skal du ha. Jeg forstår at det er mye følelser rundt dette - og det er jempebra at folk bryr seg, men man må ikke la realitetssansen fare helt. Og det er jo ikke snakk om noen spontan avgjørelse fordi vi ikke lenger gidder ha den, som noen stadig må vri det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"At Prozak er glad i katter vet jeg, men han trenger ikke oppføre seg som en idiot av den grunn."

Saklig og intelligent uttalelse fra deg, gitt.

Dette skriver mij:

"mens jeg avslutter innlegget hører jeg en lyd bak meg, og der sitter pus og spyr hårballer i den hvite sofaen på gjesterommet...Han vet godt at han ikke får hoppe opp i den, men tar sjangsen så fort den byr seg. Sukk. 2-åringen er i seng, men katta holder det gående."

Synes du det høres ut som noen som vet hva det innebærer å ha katt? det gjør ikke jeg.

At du har en trang til å kalle meg idiot fordi jeg hinter til at vedkommende kanskje i utg.punktet ikke er egnet til å ha katt, får stå for din regning. Null kommentar fra meg.

"......................................."

Jeg syns det virker som om mij kan masse om katter og katten sin jeg. At puser gjør som de vil er vel en kjent sak. De er ikke dummere enn at de godt vet hva som er lov og ikke.

Og jeg syns ditt svar til mij faktisk var ganske frekt. Og om du vil kalle meg uintelligent av den grunn - værsågod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til hva det kan se ut til at mange andre her av en eller annen grunn tror om deg, så tror jeg at du har gjort så mye som du klarer for pusen.

Men av en eller annen merkelig grunn så ser det ut til at mange her er rimlig forutinntatte hver gang en slik problemstilling måtte dukke opp.

Javisst finnes det mange som ikke burde hatt dyr. Men jeg tviler sterkt på at du er en av dem. Desverre er det av og til slik at ikke alt går som man håper og planlegger - ikke minst grunnet forhold som man selv ikke har noen muligheter til å styre.

Litt merkelig er det at så mange tydligvis setter livet til en katt eller hund mye høyere enn livet til de fleste andre dyr? Her er det jo mange som ser ut til å mene at en katt har samme "rett" som et vilket som helst menneske.

Og jeg antar at de samme personene koser seg like godt med kjøttmiddagen som du og jeg:-)

Det er da ett eller annet som mangler i vurderingene synes jeg, selv om jeg mener at alle dyr skal behandles så bra som mulig - sett i forhold til den "situasjonen" de er i.

Og av og til vil avliving være det beste alternativet for dyret - selv om man ikke ville avlivet et menneske i samme situasjon. For de som gjør slike sammenlikninger blir litt vel ekstreme - synes jeg.

Jeg tror du har gjort og gjør hva du kan for pusen - og så er det du som må avgjøre det du selv mener er riktig.

Vondt vet jeg det vil være for deg uansett - så lykke til!

Veldig bra innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...