Gå til innhold

Nå må vi visst avlive pusen...


Gjest mij

Anbefalte innlegg

det kan ikke sammenliknes.. ei ku blir uansett avlivet. jeg spiser ikke katter eller hunder. så ikke kom å sammenlikn det engang.. tull...

Med all respekt for deg, men ikke for meningene dine - det du sier mangler en hver logikk, og er bare preget av følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 322
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • meg__123!

    72

  • Goliath

    30

  • laguna1365380434

    15

  • cecily

    11

Dyret skal ikke lide av den grunn.

Nettopp derfor må eieren vurdere hva som er riktigst å gjøre, også med tanke på dyret - vilket mij har gjort.

Og et dyr lider ikke når det avlives på korrekt måte.

ikke et menneske heller.. men man går da ikke å dreper det for det.. men om du mener man bare skal drepe dyr så vær så god....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt for deg, men ikke for meningene dine - det du sier mangler en hver logikk, og er bare preget av følelser.

takk i like måte.. det du sier er helt bak mål....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri sagt at jeg ikke avliver det om det er sykt!! jeg snakker om at hvis jeg ikke hadde tålt den.. hadde da aldri tatt livet av det stakkars dyret da...

Og hvis du ikke fant noen som kunne ta hånd om den - hva hadde du da gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke et menneske heller.. men man går da ikke å dreper det for det.. men om du mener man bare skal drepe dyr så vær så god....

Mener du at jeg skal ta det du her skriver seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du ikke fant noen som kunne ta hånd om den - hva hadde du da gjort?

jeg hadde gjort alt jeg kunne for at andre skulle tatt over katten. det har ikke mij gjort. om ingen ville hatt katten så hadde jeg hatt den selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

Flere av dere skriver som om det er et menneske dere omtaler.

Dette gjelder et DYR som ikke har noen flere eller bedre følelser eller rettigheter enn de dyr de fleste av oss spiser tilnærmet hver dag.

Jeg kan respektere argumentene fra de som ikke medvirker til avlivning av dyr jevnlig, ved at de ikke spiser kjøtt eller benytter andre dyreprodukter som krever avliving av dyr.

Men dere andre benytter argumenter som kunne vært benyttet om det dreide seg om misshandling av dyr.

Hvilket dette IKKE er.....

Jeg ser du driver og kjører vegetarianer argumentet for hva det er verdt nedover her..

Ikke for å være en partypooper, men jeg synes det har lite for seg.

Klart en kan mene noe om dyrevelferd selvom en ikke er veganer! Det eneste det komer ut av å kjøre denslags ytterlighetsargumentasjon er totalt ansvarsfraskrivelse, og at ingen kan mene noe om noe uten ha fingerne helt reine for blod på alle om råder. Hvem har det?Hvor fører en slik argumentasjon oss hen?

Jeg jobber for dyrebeskyttelsen fra tid til annen, og arbeidet mitt og meningene mine spiller en rolle selvom det hender jeg spiser kjøtt.

Jeg er medlem av Redd barna, og jeg tror meningene mine, og pengene jeg betaler inn, spiller en rolle, selvom det sikkert kan hende jeg kjøper varer som er resultat av barnearbeid fra tid til annen.

Dessuten synes jeg det er hårreisende å ikke skille mellom dyr som en burde ha et nært forhold til, og som fremtrer som individuelle personligheter en har vennskap med og følelser for, enn for en kylling ller gris man ikke har blitt introdusert for..Kjøttindustrien er selvfølgelig noe jævla svineri en burde ta langt mere avstand på å slutte å lulle seg inn i buffersone tankegang rundt, men det til side - Det burde være klart at en katt du har eid i en årekke skaper sterkere emosjoner enn en kylling du ikke har møtt. Det er, eller burde hvertfall være, både menneskelig og forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man veier slike praktiske hensyn opp mot et uskyldig lite dyreliv..For meg blir det totalt uakseptabelt og etisk galt.

Jeg har selv en katt med store atferdsproblemer, dvs han tisser inne fra tid til annen.

Dette er selvsagt dritfrustrerende, men å avlive pus uten at han er syk eller har det vondt kommer for meg ikke på tale.

Jeg tok på meg ansvaret for et lite liv når jeg fikk ham, og dette ansvaret veier for meg MYE mere enn at det tidvis er mye jobb med ham. Jeg har blitt mere og mere glad i pus også, han er kompisen min, og selvfølgelig er det da ikke rom for "enkle og greie" løsninger som å bare ta ham, om han ikke tår helt til forventningene.

Mij har skrevet mange innlegg, der det kommer frem at hun legger mere vekt på tungtveiene årsaker som sykdom og allergi. Det har jeg respkt for.

Din argumentasjon har jeg på den annen side ingen respekt for.

At pus kan finne på å tisse inne, gulpe hårballer eller skitne til klesvaska er ting en burde være klar over at kunne skje før en tar på seg dyreeier-ansvar. En kan ikke bare helle ut dyret eller ta livet av det om det blir litt jobb.

Ærlig talt, jeg har mye mere respekt for folk som i det minste ikke anskaffer seg dyr, fordi de mener det er mere stress enn kos, eller til og med åpent innrømmer at de ikke ser magien, enn sånne liksom dyrevenner som synes det er OK å kverke kompisen for at det blir gulpa noen hårballer. (Til DEG, ikke til mij)

Synes jeg oppriktig!!

Det store flertallet ville nok kvitte seg med katten sin om den pisset inne over lang tid.

Er det værre å avlive en katt, en et hvilket som helst annet dyr som okse, gris eller sau?

Jeg klarer ikke å se forskjellen.

Det som må være det viktigste er at dyr ikke skal lide eller pines. En sprøyte hos dyrlegen fremstår som det beste alternativet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg synes, som mange andre her, at unnskyldningene for å kvitte seg med katten, var lite gode. For i det første innlegget, var det ikke allergi som ble vektlagt som hovedgrunn. Da var det også at hun ikke _orket_ å ha katten mer, fordi dem førte med seg så mye jobb.

mij sier samtidig at hun har høøøy kompetanse når det gjelder dyr. Men med det, bør man også vite hva et dyr faktisk krever. Man er ikke garantert at en dyr er 100% frisk eller problemfritt når man får det eller at det forblir det. Man bør også tenke litt frem i tid når man skaffer seg et dyr. Om man er i en alder der barn kan blir aktuelt om noen år, bør man tenke på om man har ork og tid til dyret når man får barn.

Jeg har hund, som jeg skaffet meg noen år før vi fikk barn. Den har vært mye syk og medført mer hodebry enn først antatt. Selvsagt er det tungtvint. Man må tidlig opp å lufte den, gjerne med ungene på slep. Man kan ikke reise bort når som helst og man må alltid ta hensyn til den. Men det visste jeg jo når jeg fikk den! Og jeg visste da også at det ville bli mer tungvint når vi fikk barn. Men det kunne ikke falt meg inn å kvitte meg med den. Det er jo ikke dens skyld at livssituasjonen vår har forandret seg.

mij skriver også at katten ikke har det bra der mer. Den har tydeligvis hatt det bra i de seks årene den har vært der, så hvorfor skal det forandre seg nå?

Det er ikke kattens skyld at familien har blitt større, og at de dermed ikke orker mer. For det er jo det hun skriver. "Med en til på vei, orker jeg ikke tanken på å vaske gulvene annenhver dag". Vel, det er slik man før tenke på FØR man skaffer seg et dyr. Livet forandrer seg, og man bør være forberedt på at dyret skal passe inn i "alle" livsfaser.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri sagt at jeg ikke avliver det om det er sykt!! jeg snakker om at hvis jeg ikke hadde tålt den.. hadde da aldri tatt livet av det stakkars dyret da...

Hva hadde du i såfall gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du driver og kjører vegetarianer argumentet for hva det er verdt nedover her..

Ikke for å være en partypooper, men jeg synes det har lite for seg.

Klart en kan mene noe om dyrevelferd selvom en ikke er veganer! Det eneste det komer ut av å kjøre denslags ytterlighetsargumentasjon er totalt ansvarsfraskrivelse, og at ingen kan mene noe om noe uten ha fingerne helt reine for blod på alle om råder. Hvem har det?Hvor fører en slik argumentasjon oss hen?

Jeg jobber for dyrebeskyttelsen fra tid til annen, og arbeidet mitt og meningene mine spiller en rolle selvom det hender jeg spiser kjøtt.

Jeg er medlem av Redd barna, og jeg tror meningene mine, og pengene jeg betaler inn, spiller en rolle, selvom det sikkert kan hende jeg kjøper varer som er resultat av barnearbeid fra tid til annen.

Dessuten synes jeg det er hårreisende å ikke skille mellom dyr som en burde ha et nært forhold til, og som fremtrer som individuelle personligheter en har vennskap med og følelser for, enn for en kylling ller gris man ikke har blitt introdusert for..Kjøttindustrien er selvfølgelig noe jævla svineri en burde ta langt mere avstand på å slutte å lulle seg inn i buffersone tankegang rundt, men det til side - Det burde være klart at en katt du har eid i en årekke skaper sterkere emosjoner enn en kylling du ikke har møtt. Det er, eller burde hvertfall være, både menneskelig og forståelig.

som jeg skulle sagt det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

Om alle skulle tenkt sånn hvor skulle katte fått hjem da?

Tror du at så mange hadde vågd å ha en katt om man skulle stille så strenge krav til seg selv. Da hadde nok mange kattunger blitt avlivet i stede og da hadde de fått et enda kortere liv? Er det noe bedre?

Det hadde vært jævlig flott om en del av de idiotene som har dyr skjønte at de ikke skulle ha det før de fikk..Og om de samme jævla tullingene huska å sterilisere dyra sine så vi slapp at det var så mange uønska kattunger!

Klart en skal tenke over ansvaret en påtar seg..Det burde være langt _flere_ krav til dyreeiere, ikke færre.

Jeg blir både matt og trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store flertallet ville nok kvitte seg med katten sin om den pisset inne over lang tid.

Er det værre å avlive en katt, en et hvilket som helst annet dyr som okse, gris eller sau?

Jeg klarer ikke å se forskjellen.

Det som må være det viktigste er at dyr ikke skal lide eller pines. En sprøyte hos dyrlegen fremstår som det beste alternativet her.

dyret pines ikke om den pisser inne.. det er eiern som pines, og de tar da livet av dyret.. tar da ikke livet av bikkja mi om den pisser inne. eller om jeg ikke tåler den.. det skulle man ha tenkt på før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde tatt vare på dyret sa jeg

Så du ville trosset allergien din (eller til barnet ditt, eller andre i familien) og blitt syk selv, fordi du for enhver pris vil ta vare på dyret?

I så fall, er du klar over hvor alvorlig allergier kan utvikle seg? Det er ikke bare snakk om å snufse litt eller klø litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Det store flertallet ville nok kvitte seg med katten sin om den pisset inne over lang tid.

Er det værre å avlive en katt, en et hvilket som helst annet dyr som okse, gris eller sau?

Jeg klarer ikke å se forskjellen.

Det som må være det viktigste er at dyr ikke skal lide eller pines. En sprøyte hos dyrlegen fremstår som det beste alternativet her.

Da synes jeg du er jævla blind.

Om man ikke knytter nærmere følelser til en katt som har bodd sammen med en i en årekke enn til en okse som bor flere mil unna og som du aldri har møtt og blitt venner med, er man følelskald og tilnærma psykopat..Seriøst!

Uten at det er så mye pent å si om kjøttindusstrien om sådan allikevel..Den har bare ikke så mye i denne diskusjonen å gjøre..Bortsett fra som hersketeknikk og og som totalt ansvarfraskrivelse retorikk. Klart en kan mene noe om kjæledyrsvelferd uten å være veganer!

_Epler & applsiner_!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ville trosset allergien din (eller til barnet ditt, eller andre i familien) og blitt syk selv, fordi du for enhver pris vil ta vare på dyret?

I så fall, er du klar over hvor alvorlig allergier kan utvikle seg? Det er ikke bare snakk om å snufse litt eller klø litt...

enten hadde jeg omplassert det eller fortsatt hatt det.. aldri om jeg hadde tatt livet av det hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...