Gå til innhold

Nå må vi visst avlive pusen...


Gjest mij

Anbefalte innlegg

Katten min får du garantert aldri opp i sofaen din for å kose med, han er altfor engstelig.

Så, er han fremdeles like verdifull som "kjæledyr"?

jepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 322
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • meg__123!

    72

  • Goliath

    30

  • laguna1365380434

    15

  • cecily

    11

skjerp deg.. du får mene hva du vil.. ferdig med diskusjonen.. kommer ingen vei.

Nei, at du ikke kommer noen vei forundrer vel ingen. Her er mangelen på logikk slående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, at du ikke kommer noen vei forundrer vel ingen. Her er mangelen på logikk slående.

jada.. du er så mye bedre vet du.. jaja.. blir ikke akkurat lei meg av at dere ikke er enig med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. for den hadde nok blitt plaget av bikkja ved å bo her..

Katten min ville nok plages av langt mindre enn en hund, skjønner du.

Bare folk på besøk skremmer vettet av pusen min. Og så mener du virkelig at jeg bare skal overlate ham til fremmede, etter at han brukte hele 5 år på å bli komfortabel med oss?

Nei, så vondt vil jeg ikke pusen min. Da har han bedre av å sovne rolig inn etter et godt, men halvveis levd liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

kan da vel klappe den og ha den inne hos meg selv om den ikke vil opp i sofaen.. men har ikke tid til å sitte her å diskutere hva som er kjæledyr og ikke jeg.. andre ting å bruke tida mi på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten min ville nok plages av langt mindre enn en hund, skjønner du.

Bare folk på besøk skremmer vettet av pusen min. Og så mener du virkelig at jeg bare skal overlate ham til fremmede, etter at han brukte hele 5 år på å bli komfortabel med oss?

Nei, så vondt vil jeg ikke pusen min. Da har han bedre av å sovne rolig inn etter et godt, men halvveis levd liv.

ja ok..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada.. du er så mye bedre vet du.. jaja.. blir ikke akkurat lei meg av at dere ikke er enig med meg.

Det spiller ingen rolle hvorvidt vi er enige eller ikke, det er bare hårreisende respektløst overfor dyr å hevde at du kun er interessert i å verne om de dyra du selv liker.

Hadde du byttet ut synet ditt på dyrearter med menneskeraser, ville du vært medlem av Vigrid. Altså en ekstrem nazist. De rangerer også liv etter hvem de liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle hvorvidt vi er enige eller ikke, det er bare hårreisende respektløst overfor dyr å hevde at du kun er interessert i å verne om de dyra du selv liker.

Hadde du byttet ut synet ditt på dyrearter med menneskeraser, ville du vært medlem av Vigrid. Altså en ekstrem nazist. De rangerer også liv etter hvem de liker best.

men hva med deg mij??? du tar livet av katta di.. mye bedre, hva? tåpelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan da vel klappe den og ha den inne hos meg selv om den ikke vil opp i sofaen.. men har ikke tid til å sitte her å diskutere hva som er kjæledyr og ikke jeg.. andre ting å bruke tida mi på...

Nei, du ville ikke kunnet klappe katten min på lang lang tid. Kanskje år.

I mellomtiden ville den løpt forskremt fra rom til rom bare du beveget deg, og gjemt seg i skap og under sofaen.

Slik vil det være uansett hvor han havner gjennom omplassering. Jeghar såpass respekt for katten min at jeg ikke vil utsette ham for slik lidelse. Men det ville du, tydeligvis. Fordi det "kan jo gå bra".

Jada, det kan gå bra, etter sånn 2-3-4 år kanskje, men i mellomtiden ville han lidd. Og det synes jeg bare er hjerterått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du :-)

Mye lettere å gi fra seg en katt enn å avlive den, rart de som er glade i dyr ikke ser det?!

Enig med de som sier alle de negative tingene du trekker frem om pus ikke på noen måte er grunner til å avlive en katt. De gulper hårballer i senger og sofaer, de røyter og de har ulykker med ekskrementer. Del av pakka. Men tror jeg skjønner hvorfor du nevner det. Mon tro det ikke er fordi du vet pus helst bør avlives, og prøver å bygge opp nok mot og argumenter for din egen del? Tro det er vanlig å prøve å distansere seg litt følelsesmessig for å klare ta sånne tunge avgjørelser.

Du virker som en ansvarsfull eier. At du tar den tunge veien til dyrlegen i stedet for å risikere at pusekatten ikke får det stellet den trenger resten av livet hos noen andre, er bevis på det. Din pus kan ikke overlates til hvemsom helst, og den kommer antakelig ikke til å ha det særlig bra i ventetiden på et passende hjem.

Lykke til mij, også må jeg bare si jeg skulle ønske alle tok dyreholdet sitt like alvorlig som deg :-)

Veldig enig i det første avsnittet ditt!

Det finnes nok av eksempler på hunder og katter som ender opp som de reneste vandrepokaler, fordi eier nummer ørten (som kanskje tok til seg dyret for at det skulle slippe å dø) ikke makter å ta den jævlige avgjørelsen hvis det blir for vanskelig å beholde dyret.

Siste hunden jeg hadde, hentet jeg hos dyrebeskyttelsen. Den var litt over året gammel, fullstendig vill (i betydningen ingen oppdragelse, vanskeliGST å ha med å gjøre) og hadde skiftet eier 7 ganger. Jeg var altså nummer åtte..

Jeg var klar på at jeg skulle være den siste eieren hans. Hvis det ikke lyktes meg å oppdra han såpass at han kunne være sammen med andre, så skulle han slippe flere oppbrudd.

Heldigvis gikk det bra (selv om det kostet noen milliarder kalorier ;) men om det hadde gått skeis, ville det nok vært "enklere" for meg å bare sende ham til nestemann framfor å avslutte livet hans.

Og med risiko for "juling" fra enkelte her inne - jeg er ikke i tvil om hvilken utvei som ville vært det største overgrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du ville ikke kunnet klappe katten min på lang lang tid. Kanskje år.

I mellomtiden ville den løpt forskremt fra rom til rom bare du beveget deg, og gjemt seg i skap og under sofaen.

Slik vil det være uansett hvor han havner gjennom omplassering. Jeghar såpass respekt for katten min at jeg ikke vil utsette ham for slik lidelse. Men det ville du, tydeligvis. Fordi det "kan jo gå bra".

Jada, det kan gå bra, etter sånn 2-3-4 år kanskje, men i mellomtiden ville han lidd. Og det synes jeg bare er hjerterått.

ja ok.. jeg vet ikke jeg. din katt...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva med deg mij??? du tar livet av katta di.. mye bedre, hva? tåpelig!

Hvis en uteligger og hunden din begge falt ut i et havnebasseng, uten mulighet for å komme seg opp på egen hånd.. men du hadde tilgang på båt - hvem ville du da reddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis en uteligger og hunden din begge falt ut i et havnebasseng, uten mulighet for å komme seg opp på egen hånd.. men du hadde tilgang på båt - hvem ville du da reddet?

når jeg mener at mennesker og dyr har like mye rett til å leve, så mener jeg ikke at jeg hadde latt et menneske dø framfor et dyr. men jeg hadde aldri drept et dyr pga at JEG ikke tåler den. folk her tar så lett på å drepe dyr. var faktisk en som sa at dyr ikke har like mye rett til å leve.. hårreisende.. så nå har jeg forklart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min ville nok plages av langt mindre enn en hund, skjønner du.

Bare folk på besøk skremmer vettet av pusen min. Og så mener du virkelig at jeg bare skal overlate ham til fremmede, etter at han brukte hele 5 år på å bli komfortabel med oss?

Nei, så vondt vil jeg ikke pusen min. Da har han bedre av å sovne rolig inn etter et godt, men halvveis levd liv.

Hvis det hadde vært meg, så hadde jeg bestilt time uten å lese mer i denne tråden.

Det kommer sannsynligvis til å bli vondt og vanskelig nok når tida er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kom det - det vet ikke du! :-)

snakker om katter generelt jeg.. jeg hadde uansett gjort hva som helst før jeg hadde tenkt på å avlive dyret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg mener at mennesker og dyr har like mye rett til å leve, så mener jeg ikke at jeg hadde latt et menneske dø framfor et dyr. men jeg hadde aldri drept et dyr pga at JEG ikke tåler den. folk her tar så lett på å drepe dyr. var faktisk en som sa at dyr ikke har like mye rett til å leve.. hårreisende.. så nå har jeg forklart det.

En katt har like mye rett til å leve som et menneske.

Ei ku har ikke like mye rett til å leve som et menneske.

Hvis katten derimot er så teit at den flytter til Asia, har den like lite rett til å leve som ei ku.

Ja, forresten, det vil si - hvis ikke katta flytter til India. Da har den faktisk MINDRE rett til å leve enn ei ku.

Livet kan være forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt har like mye rett til å leve som et menneske.

Ei ku har ikke like mye rett til å leve som et menneske.

Hvis katten derimot er så teit at den flytter til Asia, har den like lite rett til å leve som ei ku.

Ja, forresten, det vil si - hvis ikke katta flytter til India. Da har den faktisk MINDRE rett til å leve enn ei ku.

Livet kan være forvirrende.

mye mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...