Gå til innhold

Nå må vi visst avlive pusen...


Gjest mij

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Med all respekt for deg, men ikke for meningene dine - det du sier mangler en hver logikk, og er bare preget av følelser.

Burde man ikke ha litt følelser når det er snakk om _kjæledyr_?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 322
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • meg__123!

    72

  • Goliath

    30

  • laguna1365380434

    15

  • cecily

    11

Jeg ser du driver og kjører vegetarianer argumentet for hva det er verdt nedover her..

Ikke for å være en partypooper, men jeg synes det har lite for seg.

Klart en kan mene noe om dyrevelferd selvom en ikke er veganer! Det eneste det komer ut av å kjøre denslags ytterlighetsargumentasjon er totalt ansvarsfraskrivelse, og at ingen kan mene noe om noe uten ha fingerne helt reine for blod på alle om råder. Hvem har det?Hvor fører en slik argumentasjon oss hen?

Jeg jobber for dyrebeskyttelsen fra tid til annen, og arbeidet mitt og meningene mine spiller en rolle selvom det hender jeg spiser kjøtt.

Jeg er medlem av Redd barna, og jeg tror meningene mine, og pengene jeg betaler inn, spiller en rolle, selvom det sikkert kan hende jeg kjøper varer som er resultat av barnearbeid fra tid til annen.

Dessuten synes jeg det er hårreisende å ikke skille mellom dyr som en burde ha et nært forhold til, og som fremtrer som individuelle personligheter en har vennskap med og følelser for, enn for en kylling ller gris man ikke har blitt introdusert for..Kjøttindustrien er selvfølgelig noe jævla svineri en burde ta langt mere avstand på å slutte å lulle seg inn i buffersone tankegang rundt, men det til side - Det burde være klart at en katt du har eid i en årekke skaper sterkere emosjoner enn en kylling du ikke har møtt. Det er, eller burde hvertfall være, både menneskelig og forståelig.

Hvis du leser de innlegg jeg har benyttet det argumentet overfor i de fleste innlegg her, så hadde du forstått hva det er jeg mener.

Det er først og fremst overfor de som ser ut til å mene at et dyrs liv og et menneskes liv kan sidestilles - og som bruker det som et argument overfor denne konkrete situasjonen.

Har jeg noen sted en gang ymtet frempå at man ikke kan mene noe om dyrevelferd selv om en ikke er vegetarianer?

Men det jeg HAR gjort er å skrive at argumentene deres ville vært "gyldige" (uansett om man var vegetarianer eller ikke), hvis det var misshandling av dyr det var snakk om - hvilket det ikke er.

Så nå sparker du inn dører som står vidåpne laguna, og forsøker å ilegge meg påstander eller meninger jeg ikke en gang har vært i nærheten av å ytre.

Vi kan gjerne diskutere hva korrekt dyrehold er, og hva misshandling av dyr er - og hvor alt for enkelt det er for mange å anskaffe seg dyr, for så å ikke følge opp det ansvaret de har påtatt seg.

Men da tror jeg ikke vi to i hvert fall ville hatt så mye å diskutere - for jeg tror vi ville vært svært enige.

Dog ville det vært noe helt annet enn den diskusjonen som foregår her nå - og som har utartet seg grunnet noen fås forholdsvis ekstreme holdninger til dyr og deres "menneskerettigheter"...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du driver og kjører vegetarianer argumentet for hva det er verdt nedover her..

Ikke for å være en partypooper, men jeg synes det har lite for seg.

Klart en kan mene noe om dyrevelferd selvom en ikke er veganer! Det eneste det komer ut av å kjøre denslags ytterlighetsargumentasjon er totalt ansvarsfraskrivelse, og at ingen kan mene noe om noe uten ha fingerne helt reine for blod på alle om råder. Hvem har det?Hvor fører en slik argumentasjon oss hen?

Jeg jobber for dyrebeskyttelsen fra tid til annen, og arbeidet mitt og meningene mine spiller en rolle selvom det hender jeg spiser kjøtt.

Jeg er medlem av Redd barna, og jeg tror meningene mine, og pengene jeg betaler inn, spiller en rolle, selvom det sikkert kan hende jeg kjøper varer som er resultat av barnearbeid fra tid til annen.

Dessuten synes jeg det er hårreisende å ikke skille mellom dyr som en burde ha et nært forhold til, og som fremtrer som individuelle personligheter en har vennskap med og følelser for, enn for en kylling ller gris man ikke har blitt introdusert for..Kjøttindustrien er selvfølgelig noe jævla svineri en burde ta langt mere avstand på å slutte å lulle seg inn i buffersone tankegang rundt, men det til side - Det burde være klart at en katt du har eid i en årekke skaper sterkere emosjoner enn en kylling du ikke har møtt. Det er, eller burde hvertfall være, både menneskelig og forståelig.

"Dog ville det vært noe helt annet enn den diskusjonen som foregår her nå - og som har utartet seg grunnet noen fås forholdsvis ekstreme holdninger til dyr og deres "menneskerettigheter"...:-)"

Og da tenker jeg IKKE på deg - bare så det er avklart.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser de innlegg jeg har benyttet det argumentet overfor i de fleste innlegg her, så hadde du forstått hva det er jeg mener.

Det er først og fremst overfor de som ser ut til å mene at et dyrs liv og et menneskes liv kan sidestilles - og som bruker det som et argument overfor denne konkrete situasjonen.

Har jeg noen sted en gang ymtet frempå at man ikke kan mene noe om dyrevelferd selv om en ikke er vegetarianer?

Men det jeg HAR gjort er å skrive at argumentene deres ville vært "gyldige" (uansett om man var vegetarianer eller ikke), hvis det var misshandling av dyr det var snakk om - hvilket det ikke er.

Så nå sparker du inn dører som står vidåpne laguna, og forsøker å ilegge meg påstander eller meninger jeg ikke en gang har vært i nærheten av å ytre.

Vi kan gjerne diskutere hva korrekt dyrehold er, og hva misshandling av dyr er - og hvor alt for enkelt det er for mange å anskaffe seg dyr, for så å ikke følge opp det ansvaret de har påtatt seg.

Men da tror jeg ikke vi to i hvert fall ville hatt så mye å diskutere - for jeg tror vi ville vært svært enige.

Dog ville det vært noe helt annet enn den diskusjonen som foregår her nå - og som har utartet seg grunnet noen fås forholdsvis ekstreme holdninger til dyr og deres "menneskerettigheter"...:-)

hva er forskjellen på et menneskeliv og et dyreliv?? de har like mye rett til å leve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man ikke ha litt følelser når det er snakk om _kjæledyr_?!

Selvfølgelig skal man ha følelser når det gjelder kjæledyr.

Men det utelukker ikke at man også skal vise litt fornuft - for det er ofte en god kombinasjon.

Har du lest alle innleggene til meg_123 i denne tråden?

Hvis ikke så gjør det først, og forsøk så å forstå hvorfor jeg svarer henne som jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

Hvis du leser de innlegg jeg har benyttet det argumentet overfor i de fleste innlegg her, så hadde du forstått hva det er jeg mener.

Det er først og fremst overfor de som ser ut til å mene at et dyrs liv og et menneskes liv kan sidestilles - og som bruker det som et argument overfor denne konkrete situasjonen.

Har jeg noen sted en gang ymtet frempå at man ikke kan mene noe om dyrevelferd selv om en ikke er vegetarianer?

Men det jeg HAR gjort er å skrive at argumentene deres ville vært "gyldige" (uansett om man var vegetarianer eller ikke), hvis det var misshandling av dyr det var snakk om - hvilket det ikke er.

Så nå sparker du inn dører som står vidåpne laguna, og forsøker å ilegge meg påstander eller meninger jeg ikke en gang har vært i nærheten av å ytre.

Vi kan gjerne diskutere hva korrekt dyrehold er, og hva misshandling av dyr er - og hvor alt for enkelt det er for mange å anskaffe seg dyr, for så å ikke følge opp det ansvaret de har påtatt seg.

Men da tror jeg ikke vi to i hvert fall ville hatt så mye å diskutere - for jeg tror vi ville vært svært enige.

Dog ville det vært noe helt annet enn den diskusjonen som foregår her nå - og som har utartet seg grunnet noen fås forholdsvis ekstreme holdninger til dyr og deres "menneskerettigheter"...:-)

OK, jeg kjente nå litt smaken av at "om man ikke er veggis..Neivel, så la folk behandle kjæledyra sine som de vil da!"- argumentasjon her..;-P

Det er mulig, og jeg håper jo selvfølgelig at jeg både sparker inn åpne dører og taler koret når jeg puger på at overnevnte er det minst konstruktive og mest ansvarsfraskrivende som finnes. Det synes jeg er et _vestentlig_ poeng.

Det er lenge siden denne tråden sluttet å handle om Mij, og Mijs katt, den har forlengst beveget sg ut på mere prinsippielle banehalvdeler, og derfor synes jeg det var greit å understreke dette.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort - men forsøk du også....

vi mener noe helt forskjellig.. du har tydeligvis ikke følelser i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde gjort alt jeg kunne for at andre skulle tatt over katten. det har ikke mij gjort. om ingen ville hatt katten så hadde jeg hatt den selv...

Her har Gemini allerede svart deg godt nok.

Men når du sidestiller et dyrs liv med et menneskes liv - selv om du spiser kjøtt - og da blir det nok litt vanskelig, siden du kommer fra en annen planet enn jeg:-)

Spiser du mennesker også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Gemini allerede svart deg godt nok.

Men når du sidestiller et dyrs liv med et menneskes liv - selv om du spiser kjøtt - og da blir det nok litt vanskelig, siden du kommer fra en annen planet enn jeg:-)

Spiser du mennesker også?

jeg spiser feks kylling. men det er fordi jeg ikke har noe forhold til de. hadde jeg bodd på en gård hadde jeg aldri tatt livet av kyllinger, kuer osv. skjønner ikke at jeg gidder å svare engang.. dårlig sammenlikning dere kommer med. nesten til å le av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Hva mer kunne hun ha gjort for katten sin enn hva som allerede er gjort??

Det finnes sikkert folk som tar for lett på dette med å ha dyr. Men "mij" er definitivt ikke en av dem!

Hun har beholdt denne katten i 6 år!! tiltross for at den har problemadferd, og har krevd mye mere stell og innsats fra henne enn katter flest.

Og når hun nå vurderer å avlive den av, i mine øyne, tungtveiende og godt gjennomtenkte grunner, så synes jeg det er helt hårreisende hvilken uttalelser og sammenligninger enkelte har klart å komme med!

(Til og med at å velge bort katten vil være som å velge bort et barn!?)

For det må da være lov å komme til et punkt hvor man innser at nok er nok, uten å bli stemplet og fordømt som udugelig dyre eier, eller høre dumme kommentarer som at hun ikke burde skaffet katten i utgangspunktet?

For uansett hvordan man vrir og vender på det. Så skaffer folk seg kjæledyr fordi de ønsker å ha glede av dem, og dyret er faktisk der på eierens premisser!

Og når man, av ulike grunner, opplever at gleden er borte og byrdene større, så må det da vel lov å "ombestemme" seg, etter at man har gjort et redelig forsøk?

Er det liksom en selvfølge at absolutt alle katter (eller andre kjæledyr for den slags skyld) skal ha "rett" til å dø naturlig av alderdom, uansett hvilke adferd de har, eller problemer og byrder de er/blir for sin eier??

Jeg er veldig glad i dyr selv. Men synes nå likevel ikke at deres "rett" til liv skal gå på bekostning av eierens helse eller livskvalitet.

Man må ha glede av dyret sitt for å kunne være en god dyre eier.

Og som en god dyre eier, er man også innsiktsfull nok til å forstå dyrets beste når man ikke er er det lenger..

*Applaus!!!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, jeg kjente nå litt smaken av at "om man ikke er veggis..Neivel, så la folk behandle kjæledyra sine som de vil da!"- argumentasjon her..;-P

Det er mulig, og jeg håper jo selvfølgelig at jeg både sparker inn åpne dører og taler koret når jeg puger på at overnevnte er det minst konstruktive og mest ansvarsfraskrivende som finnes. Det synes jeg er et _vestentlig_ poeng.

Det er lenge siden denne tråden sluttet å handle om Mij, og Mijs katt, den har forlengst beveget sg ut på mere prinsippielle banehalvdeler, og derfor synes jeg det var greit å understreke dette.

:-)

Vilke argumenter skal man bruke overfor personer som skriver at - sitat:

"hva er forskjellen på et menneskeliv og et dyreliv?? de har like mye rett til å leve.."

Da - men kun da - blir det vanskelig å ikke hente frem det spørsmålet....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man ha følelser når det gjelder kjæledyr.

Men det utelukker ikke at man også skal vise litt fornuft - for det er ofte en god kombinasjon.

Har du lest alle innleggene til meg_123 i denne tråden?

Hvis ikke så gjør det først, og forsøk så å forstå hvorfor jeg svarer henne som jeg gjør.

kan du fortelle med hva som er fornuft når det gjelder å ta livet av en katt man ikke tåler? bortsett fra at eiern får det som man vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

"Dog ville det vært noe helt annet enn den diskusjonen som foregår her nå - og som har utartet seg grunnet noen fås forholdsvis ekstreme holdninger til dyr og deres "menneskerettigheter"...:-)"

Og da tenker jeg IKKE på deg - bare så det er avklart.....

;-) DET var da enda noe!

;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilke argumenter skal man bruke overfor personer som skriver at - sitat:

"hva er forskjellen på et menneskeliv og et dyreliv?? de har like mye rett til å leve.."

Da - men kun da - blir det vanskelig å ikke hente frem det spørsmålet....:-)

skjerp deg.. vær så snill.. at det virkelig går an...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er rimelig tjukk i huet nå ... at det virkelig går an! Aldri skaff deg et dyr.. aldri!

Jeg har hatt dyr i hele mitt liv - og jeg tror det livet har vart noe lenger enn ditt:-)

Og de har sansynligvis vært tilnærmet like tatt hånd om som om det hadde vært mine egne barn, når det gjelder å sørge for at de har det bra.

Men i alvor å sidestille dem fullt ut med mennesker på alle områder er sært - og på grensen til sykt mener nå jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjerp deg.. vær så snill.. at det virkelig går an...

Morsom diskusjon - men nå må jeg logge av.

Skal hjem å grille naboen til middag....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...