Gå til innhold

stenger andre ute fra lek

Anbefalte innlegg

Gjest trenger litt tips

Jente 4 1/2 stenger daglig ute andre barn fra leken, hun skal bestemme hvem som får være med.

Vi har hatt sosialkompetanse samlinger om dette i barnegruppa, snakket mye med henne om dette. Men hjelper ikke.

Nå har vi ved flere anledninger tatt henne ut av leken når hun nekter andre å være med.

Mor har også pratet hjemme med henne.

hva gjør vi

Glad for tips

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249092-stenger-andre-ute-fra-lek/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, vi kunne ha vært flinkere der, men håper på andre tips også, det er sååå slitsomt å være med i lek:)

Er dette i en barnehage så er det jo en del av jobben til de ansatte det da ;o)

Ellers tror jeg ingen endring skjer raskt og uten innsats.

Det som utprøves må gjentas, gjentas og gjentas.

Ikke gi opp selv om dere ikke ser resultatene umiddelbart.

Gjest Persille

Ja, vi kunne ha vært flinkere der, men håper på andre tips også, det er sååå slitsomt å være med i lek:)

Slitsomt å være med i lek??

Hvor jobber du egentlig?

Hadde en av mine ansatte i barnehagen sagt noe sånt hadde det nesten kvalifisert til en skriftlig advarsel. Hva tror du egentlig du er der for?

Annonse

Gjest trenger litt tips

Slitsomt å være med i lek??

Hvor jobber du egentlig?

Hadde en av mine ansatte i barnehagen sagt noe sånt hadde det nesten kvalifisert til en skriftlig advarsel. Hva tror du egentlig du er der for?

Sier selvsagt ikke slikt på jobb og vi deltar også i lek, men det som er fint her på dol er at man kan si det man synes.

Det er faktisk ganske krevende å delta i lek og selv om jeg jobber i barnehage, er det jo ikke sikkert at man liker alle sidene av det:)

Hun trenger enkelt og greit skikkelig skjenn. Hun har visst fått muligheten til å forbedre seg. Når det ikke skjer bør hun få kjenne på skamfølelsen. Barn tar ikke skade av det når de får skjenn sjelden.

Trodde skjenn var gammeldags og politisk ukorrekt for tiden jeg..

Hva med positiv forsterkning, dvs skamros når hun noen ganger ikke regjerer så fælt?

Gjest Persille

Sier selvsagt ikke slikt på jobb og vi deltar også i lek, men det som er fint her på dol er at man kan si det man synes.

Det er faktisk ganske krevende å delta i lek og selv om jeg jobber i barnehage, er det jo ikke sikkert at man liker alle sidene av det:)

Deltakelse i lek er kanskje den viktigste delen av å jobbe i en barnehage!

Voksne er rollemodeller for barn, og ved å delta i deres lek, deres undring, dere oppdagelser og deres aktive hverdag bidrar man ikke bare positivt til deres oppvekst, men man lærer faktisk en del både om seg selv, andre, og barns ukompliserte syn på livet.

Barnehageansatte er ikke der for å servere mat og skifte bleier - det klarer de aller fleste nær sagt idioter. Barnehageansatte er der for å gi små barn en meningsfull hverdag gjennom akseptanse, læring, lek og tilhørighet - fortrinnsvis i kombinasjon.

Bare det at du i det hele tatt tenker tanken at lek er så slitsomt sier meg at du ikke hører hjemme i en barnehage.

Gjest Persille

Hun trenger enkelt og greit skikkelig skjenn. Hun har visst fått muligheten til å forbedre seg. Når det ikke skjer bør hun få kjenne på skamfølelsen. Barn tar ikke skade av det når de får skjenn sjelden.

Alle tar skade av å bli pålagt skam!

Man kjefter ikke på barn for å få dem til å føle seg skamfulle - det er kanskje det første elementære pedagogiske budet.

I en situasjon som dette må barnehagen lage et opplegg som legger til rette for å inkludere alle i leken, og lærer alle som deltar at det er viktig å inkludere. Man henger ikke ut barn og bevisst får dem til å føle seg skamfulle.

Gjest trenger litt tips

Voksne er rollemodeller for barn, og ved å delta i deres lek, deres undring, dere oppdagelser og deres aktive hverdag bidrar man ikke bare positivt til deres oppvekst, men man lærer faktisk en del både om seg selv, andre, og barns ukompliserte syn på livet.

Barnehageansatte er ikke der for å servere mat og skifte bleier - det klarer de aller fleste nær sagt idioter. Barnehageansatte er der for å gi små barn en meningsfull hverdag gjennom akseptanse, læring, lek og tilhørighet - fortrinnsvis i kombinasjon.

Bare det at du i det hele tatt tenker tanken at lek er så slitsomt sier meg at du ikke hører hjemme i en barnehage.

Ja, det kan nok tenkes at jeg er litt utbrent til tider:)

Gjest trenger litt tips

Alle kan til tider være slitne og litt leie av jobben og ingen klarer å yte maks hele tiden. Man kan ikke bare slutte uten videre selv om man er lei. Man må først finne seg en tilsvarende jobb. Man jobber for å livnære seg og ikke for at alt er super gøy

Annonse

Gjest sunn fornuft!!

Alle tar skade av å bli pålagt skam!

Man kjefter ikke på barn for å få dem til å føle seg skamfulle - det er kanskje det første elementære pedagogiske budet.

I en situasjon som dette må barnehagen lage et opplegg som legger til rette for å inkludere alle i leken, og lærer alle som deltar at det er viktig å inkludere. Man henger ikke ut barn og bevisst får dem til å føle seg skamfulle.

Har ikke så stor tro på all den pedagogikken som føres. Man har ikke tid på å vente på at barn skal slippe å føle seg utenfor/mobbet. Det er langt mere skadelig å bli mobbet enn om en unge som klarer seg bra får skikkelig tilsnakk. En gang sjelden i blant er det på sin plass å skamme seg selv om det ikke føles godt. Det er en del av livets lærdom.

Gjest Persille

Alle kan til tider være slitne og litt leie av jobben og ingen klarer å yte maks hele tiden. Man kan ikke bare slutte uten videre selv om man er lei. Man må først finne seg en tilsvarende jobb. Man jobber for å livnære seg og ikke for at alt er super gøy

Man jobber for å livnære seg - uten tvil. Men konsekvensen av en umotivert bhgmedarbeider er langt større enn konsekvensen av at en som jobber i bomringen, i kassa på Rimi eller på nær sagt hvilket som helst kontor er lei.

Du former små barn i jobben din, du tilbringer mer tid med dem enn foreldrene deres gjør, ansvaret som hviler på deg er stort - du kan ikke tillate deg å si at du er lei, og ikke gidder være med å leke fordi det er slitsomt.

Det er nok ledige jobber til at du klarer å finne noe annet å tjene penger på inntil du igjen er motivert, eller finner ut hva du vil bruke tiden din på.

Gjest trenger litt tips

Man jobber for å livnære seg - uten tvil. Men konsekvensen av en umotivert bhgmedarbeider er langt større enn konsekvensen av at en som jobber i bomringen, i kassa på Rimi eller på nær sagt hvilket som helst kontor er lei.

Du former små barn i jobben din, du tilbringer mer tid med dem enn foreldrene deres gjør, ansvaret som hviler på deg er stort - du kan ikke tillate deg å si at du er lei, og ikke gidder være med å leke fordi det er slitsomt.

Det er nok ledige jobber til at du klarer å finne noe annet å tjene penger på inntil du igjen er motivert, eller finner ut hva du vil bruke tiden din på.

Nei, det er ikke så lett å finne en anna jobb. Er også nødt til å finne en jobb hvor lønna ikke er mindre enn ei pedleder lønn.

Gjest trenger litt tips

dessuten trur jeg at jeg gjør en langt bedre jobb, enn mange andre pedledere. At jeg synes ting er slitsomt og i perioder gjør mindre av det betyr ikke at jeg er en dårlig pedleder.

Alle mennesker har perioder der ting er tyngre å gjennomfør

Godt sagt, Persille :)

Gjest god gammeldags skjenn

Trodde skjenn var gammeldags og politisk ukorrekt for tiden jeg..

Hva med positiv forsterkning, dvs skamros når hun noen ganger ikke regjerer så fælt?

"Trodde skjenn var gammeldags og politisk ukorrekt for tiden jeg"

ja, så ser du også hvor mange barn og unge som rett og slett er skikkelig ufordragelige i dagens samfunn også ....

Så her i huset går vi for god gammeldags skjenn, barna hører og de oppfører seg fint.

Har ikke så stor tro på all den pedagogikken som føres. Man har ikke tid på å vente på at barn skal slippe å føle seg utenfor/mobbet. Det er langt mere skadelig å bli mobbet enn om en unge som klarer seg bra får skikkelig tilsnakk. En gang sjelden i blant er det på sin plass å skamme seg selv om det ikke føles godt. Det er en del av livets lærdom.

Det er jeg faktisk helt enig i. En trygg og harmonisk unge tåler godt å føle skam om han påfører andre smerte og vonde dager...

Men at den som blir holdt utenfor/mobbet skal vente til mobberen bare finner ut at det kanskje går an å la være, det er liksom ikke like greitt.

Enig med deg. Pedagogikk er så mangt, ikka alltid like fornuftig:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...