Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi er nylig hjemflyttet til Norge fra utlandet (hvor det var betraktelig varmere enn her). Våre tre gutter (3, 5 og 7) er selvfølgelig dårlig utstyrt og nå begynner det å bli kaldt. Vet det går heftige diskusjoner om dresser o.l. så der har jeg en slags oversikt. Men hva med alt det andre? Hva har en 3-5 åring på seg en kald vinterdag? Ullundertøy har vi. Men hva har de mellom den og dressen? Ullbukser, fleece? Hva slags tykkgenser? Hva er gode merker og hvor får man kjøpt? Bor i Oslo. Har dessverre ingen strikkekyndige i familien..

Hva med votter og luer, noe som er bedre enn annet der også? Goretex-sko har vi heldigvis i hus, og ditto sokker å ha nedi.

Tusen takk for alle tips, det er litt av en jungel "out there"...

Fortsetter under...

Mine barn har på seg følgende på kalde vinterdager i Trøndelag:

Vanlig undertøy i bomull, strømpebukse i bomull, fleece-eller ullbukse og en fleecegenser eller tynn ullgenser og så vinterdressen.

Vi har til nå aldri kjøpt "merke"-luer, men jeg liker godt luer som sitter godt over ørene og som har hals. Altså type finlandshetter. Vottene bør ikke være for tykke. Når det er skikkelig kaldt holder det med vanlige polvotter. Er det veldig vått i snøen, synes jeg det er best med bomullsvanter og regnvotter utenpå.

Jeg vet at jeg er en dårlig "dol-mor" som ikke kler barna mine i ull fra innerst til ytterst og som ikke bruker hverken Reimatec eller Trolldresser. I tillegg kjøper jeg ikke votter til 300,- paret til barna mine.

Likevel har de aldri klaget over at de har frosset.

Når det gjelder sko så er Cherrox det de bruker mest på vinteren her. Men når det kryper under -6 grader har vi på vintersko. Vi har prøvd Elefanten (dårlige), Ecco (veldig trange) og Skofustex (fornøyde med dem).

Inni sko med Goretex eller lignende stoffer skal det ikke være tykke sokker.

Ellers bruker de veldig mye ski i barnehagen, så da går de i skisko.

Ullbukser og ullgensere såg jeg nylig på Finn.no til en ikke altfor avskrekkende pris.(nye) Ellers er det flere nettbutikker som selger.

Janus har tynne ullplagg som de kaller "regnbueull". Finnes som bukse, genser, jakke med glidelås og som hel ulldress. Bogerud selger iallfall denne typen ull fra Janus.

Vår jente på nå 3 1/2 har brukt dette kjempemye som mellomlag, dvs over stilongs og genser.

På de aller kaldeste dagene trengs tykkere ull.

For hodet kjøper vi Troll sin lue. Den er som en hjelm/finlandshette med ull inni. For den minste på 3 er det sikker en god ide. Koster kr 299 på Babyshop, men jeg synes den er verd det. Pass på å ikke kjøpe for stor.

Votter har vi også kjøpt av merket Troll, men er vel ikke så fornøyde med dem som med lua. Koster kr 299. Finnes sikkert rimeligere varianter som er like ok. (Kjøpte forresten noen Helly-Hansen votter til kr 49,- nylig- tilbud hos G-sport)

Ullsokker fås i utallige varianter og prisklasser. Kommer ikke på noen jeg synes er ekstra gode.

I halsen er det bedre med en hals enn med skjerf. Tror Bogerud har ullhalser.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...