Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest girasol

Hei folkens, orker dere å lese gjennom innlegget mitt "Han blir så aggresiv i blant" på forrige side en gang til?

Kanskje dere har noen råd til meg? :)

Jeg har liksom ikke fått noen rspons... og om dere ikke har vært borti tilsvarende oppførsel før med deres barn el.tilsvarende, så har dere kanskje noen tanker rundt det likevel?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249175-%C3%A6-tr%C3%A6ng-r%C3%A5d-sj%C3%B8/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holdt på å svare deg - og da hadde jeg tenkt å skrive at han hørtes veldig lite agressiv, trassig og sint ut til å være en toåring...

Du skal i hvert fall ikke tolke den manglende responsen som at det er et uvanlig problem som gjelder bare din sønn. Jeg tror de fleste har noen sånne runder i den alderen - og ikke bare "iblant".

Det virker som om du klarer å bevare roen når han bruser seg opp, og det er veldig bra. Hvis du orker, kan du forsøke med humor noen ganger også - f.eks. etterlikne de strenge faktene hans, men si noe tull. Noen ganger kan det fungere som en avledningsmanøver. Men dropp det hvis det virker som om han blir lei seg eller sintere av det.

Gjest girasol

Jeg holdt på å svare deg - og da hadde jeg tenkt å skrive at han hørtes veldig lite agressiv, trassig og sint ut til å være en toåring...

Du skal i hvert fall ikke tolke den manglende responsen som at det er et uvanlig problem som gjelder bare din sønn. Jeg tror de fleste har noen sånne runder i den alderen - og ikke bare "iblant".

Det virker som om du klarer å bevare roen når han bruser seg opp, og det er veldig bra. Hvis du orker, kan du forsøke med humor noen ganger også - f.eks. etterlikne de strenge faktene hans, men si noe tull. Noen ganger kan det fungere som en avledningsmanøver. Men dropp det hvis det virker som om han blir lei seg eller sintere av det.

He, he, ja sånn kan man jo også si det :) (At han høres veldig lite aggresiv og trassig ut) Som sagt, han er god og snill og som regel i godt humør, men jeg liker ikke denne skingrende oppfarenheten når han blir bedt om å f.eks.ikke gjøre noe e.l. Da føler jeg at jeg har mislyktes med irettesettingen, selv om jeg er ganske mild og tålmodig av meg, og får den bare slengt tilbake i fleisen :)

Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal takle det...

Men takk for svar!

He, he, ja sånn kan man jo også si det :) (At han høres veldig lite aggresiv og trassig ut) Som sagt, han er god og snill og som regel i godt humør, men jeg liker ikke denne skingrende oppfarenheten når han blir bedt om å f.eks.ikke gjøre noe e.l. Da føler jeg at jeg har mislyktes med irettesettingen, selv om jeg er ganske mild og tålmodig av meg, og får den bare slengt tilbake i fleisen :)

Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal takle det...

Men takk for svar!

Avledning kan også brukes for å unngå å havne i en situasjon hvor du må be ham holde opp med / ikke gjøre noe. Det har lett for å bli litt vel mange slike situasjoner i løpet av en dag - og det er ikke mulig å unngå alle.

Det blir litt klønete å beskrive det generelt, men jeg tenker f.eks. på hvis han gjør noe som er destruktivt og støyende, så kan det være bedre å avlede med å be ham hente noe til deg, hjelpe deg med noe, slå spaden i gresset i stedet for i rekkverket el.l. - ikke bare si "slutt med det der!".

Et annet tips kan være å (nesten) hviske til den som hyler, det virker iblant dempende.

Jeg synes det virker som om dere har taklet det fint. Det er selvsagt helt greit å gi ham beskjed om at sånt er det ikke lov å si her i huset. Men det bør finnes noen "lovlige" måter å være sint på, også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...