Gå til innhold

kakebursdag i barnehagen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ønsker du ikke at de skal ha med kake eller ønsker du ikke feiringen i det hele tatt?

Jeg synes feiring i bhg er koslig og i bhg til mine barn får de servert potetskruer hver gang noen har bursdag, så synger de bursdagsang og ungene synes det er helt topp!

Gjest josefine1

Hos oss tar barnehagen ansvar for å markere dagen.

De flagger den dagen barnet har bursdag, barnet får krone laget av barnehagen pluss at de blir ansiktsmalte.

Bursdagsbarnet velger hva de vil ha ekstra til lunsj denne dagen, de kan velge mellom ispinner, sjokoladekake eller gelè.

Barnehagen vi brukte tidligere, har èn dag i måneden hvor de feirer alle bursdagsbarna den måneden, da serveres det "himmelsk lapskaus" (oppskjært frukt), bursdagsbarna får krone den dagen de har bursdag (pluss at det flagges på selve dagen), de fleste har den med i barnehagen på fellesfeiringen.

Det går fint an å servere f.eks en ispinne, snacks, gelè, pølser, fruktfat, eller noe annet istedenfor kake.

Det kommer jo litt an på hvor mange barn som er på avdelingen, hvis de bare er 7 barn f.eks så overlever jo ungene å få kake 7 ganger i året. Hvis det er 25 blir det annenhver uke...

Ønsker du ikke at de skal ha med kake eller ønsker du ikke feiringen i det hele tatt?

Jeg synes feiring i bhg er koslig og i bhg til mine barn får de servert potetskruer hver gang noen har bursdag, så synger de bursdagsang og ungene synes det er helt topp!

Hei,

Jeg ønsker for all del at bursdagsbarnet skal feires, men er usikker på om jeg syns det er greit at det alltid skal være så mye kake, is, goderier... Med 45 barn i barnehagen blir det faktisk nesten ukentlige markeringer som foregår på denne måten. Jeg syns det er veldig viktig at hvert enkelt barn markeres på sin dag, men da kanskje på en annen måte enn med "mat". Opplevelser, aktiviteter der bursdagsbarnet er i fokus tror jeg er sunnere på alle måter.

Annonse

Gjest josefine1

Hei,

Jeg ønsker for all del at bursdagsbarnet skal feires, men er usikker på om jeg syns det er greit at det alltid skal være så mye kake, is, goderier... Med 45 barn i barnehagen blir det faktisk nesten ukentlige markeringer som foregår på denne måten. Jeg syns det er veldig viktig at hvert enkelt barn markeres på sin dag, men da kanskje på en annen måte enn med "mat". Opplevelser, aktiviteter der bursdagsbarnet er i fokus tror jeg er sunnere på alle måter.

Jammen nå er vel barnehagen deres også delt inn i forskjellige avdelinger, hele barnehagen feirer ikke alle bursdagene hos oss, kun avdelingen.

Gjest Elextra

Hei,

Hos oss feires bursdager bare med avdelingen, dvs. med ca. 15 barn. Da begrenses jo hyppigheten.

Gjest Elextra

Jeg synes det er greit at det feires med kake, is, eller lignende. Noen vil sikkert foreslå frukt, men ettersom barna får frukt hver dag, blir det ikke mye schwung over dét.

Som nevnt annet sted i tråden synes jeg videre det er greit at feiringen begrenses til avdelingen, slik at det ikke blir for hyppig feiring. Hos oss vil det da bli 12-15 ganger i året.

Videre synes jeg man bør sende med begrenset mengde kake, det bør holde med et lite stykke til hver. Selv har jeg en gutt som gjerne spiser kake til det er tomt, og kjedelig om han dermed ikke orker middag den dagen...

Avslutningsvis er jeg glad for at barnahagen sørger for krone til bursdagsbarnet, det er stas. Denne har barnet på når det spises kake og synges bursdagsang, og gjerne en stund etterpå.

Gjest josefine1

Hei,

Da kan du jo spørre fint om de kan edre på det i barnehagen da, de aller fleste barnehager feirer avdelingsvis.

Gjest venter tredjemann

Jeg syntes det er koselig at bursdagen blir markert - men frukt blir bare ikke bursdag. Mine elsker frukt, men det serveres fruktblanding hver dag så det blir ikke feiring.

I vår barnehage er det vanlig med kake, gele, ispinne. Det serveres etter lunsjen og de får bare et lite stykke hver. Det syntes jeg er helt greitt. Det er verre med nugattien på frokosten mange har med seg.

Enkelte barnehager har popcorn for de eldre barna?

Gjest venter tredjemann

Hei,

De feirer vel ikke alle sammen?

Det vanlige er jo avdelingsvis.

Annonse

Gjest Persille

Vi serverer frukt i store mengder hver dag - så det er ikke et alternativ til bursdag.

Hos gjør vi det sånn at foreldrene kan ha med én ting (altså én kake, en runde muffins/boller, gelé) - ikke både kaker, boller og gelé, og det fungerer helt greit.

På den største avd. er det 12 barn, da blir det bursdag 12 ganger i året, i tillegg til at vi har julefeiring, påskefrokost, 17. mai og sommeravslutning.

På halloween, og karneval er det ingen ekstra servering, men til fastelaven baker de boller.

Er virkeligk kake en gang eller to i mnd så ille?

I vår bhg har de hatt kakefrie bursdager i over et år nå, og alle er fornøyd! De flagger, og bursdagsbarnet har på krone, og så har de samlingsstund på avdelingen der de synger bursdagssangen, og så har de en kurv med småting som bursdagsbarnet får velge seg en ting ut av.

Dette fungerer fint i vår barnehage.

Vår barnehage er kake og sukkerfri.... Når barnet har bursdag får det krone, det flagges, barnet får velge mellom 2-3 alternativer hva det ønsker til meny. Noen velger fruktfat, noen boller mens vesla mi valgte pannekaker til middag. Noe ganske annet enn den forrige barnehagen hvor jeg kjøpte inn bursdagsmat selv. Nå er vi så heldig å ha en fantastisk kjøkkenassistent som både baker og lager ordentlig varm-mat.

Mulig jeg er politisk ukorrekt her nå, men jeg syns medbrakt kake er helt ok i barnehagen, jeg. Det er da tross alt bursdag for ungene. De feirer vel ikke med kake på skolen, så de få gangene barnet feirer bursdagen sin i barnehagen syns jeg bør få være litt utenom det vanlige.

De fleste unger får godteri på lørdager og hvor ofte er det bursdag på en avdeling i barnehagen? 2 pr mnd?

Etter min mening kan man heller kutte ut prim og sukkerholdige pålegg, servere barna mer grønnsaker i stedetfor frukt osv. Kutte ut yoghurten og sukkerholdige frokostblandinger osv.

Nei bursdag er bursdag, spør du meg. man kan evnt tenke på hva slags kake man baker. Jeg bruker fruktose i stedet for rafinnert sukker osv. Og vi pleier også å sende med en stor melon el i tillegg. Blir jo ikke mye kake på hvert barn heller. Godteri kjøper vi aldri til sånne bursdager, men kake? Nei der syns jeg bursdag er bursdag, jeg da.

Tror ikke det er bursdagene som er det mest skadelige for barna, men alt det "skjulte" sukkeret de får i seg på hverdagene.

Gjest abrahamsen

I vår bhg har de hatt kakefrie bursdager i over et år nå, og alle er fornøyd! De flagger, og bursdagsbarnet har på krone, og så har de samlingsstund på avdelingen der de synger bursdagssangen, og så har de en kurv med småting som bursdagsbarnet får velge seg en ting ut av.

Dette fungerer fint i vår barnehage.

Ah, så herlig!! Det var en fin ordning som flere burde begynne med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...