Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest nei det syns jeg ikke du skal

Nei, det syns jeg ikke. For det første er du jo ikke SÅ gammel, da, og så lenge du er frisk og forrige svangerskap forløp greit, så syns jeg ikke du skal bekymre deg.

Jeg fikk ørten tilbakemeldinger fra folk på at tette svangerskap ikke var noe bra, man risikerte både abort og for tidlig fødsel og det som verre var. Likevel, jeg gikk 15 dager OVER termin med nr. to også. Fikk ei stor og fin og frisk jente - og det altså 14 mnd etter første fødsel. Jeg var da 32 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249289-barn-nummer-2/#findComment-1957940
Del på andre sider

Jeg synes ikke det.

Sånn statistikk høres ofte mye verre ut enn den er. Husk at et bitte lite tall som øker med en eller annen faktor, fremdeles er et lite tall. F.eks. kan man ofte lese ting som at en eller annen risiko "fordobles" el.l. når man er over en viss alder. Det høres jo ganske dramatisk ut. Men hvis den opprinnelige risikoen var på 0,5% (og det er slike små størrelser det er snakk om i mange tilfeller), betyr jo dette at selv etter fordoblingen (til 1%) er det 99 av 100 som ikke rammes.

Risikoen for spontanabort og en del komplikasjoner øker når moren ikke lenger er helt ung. Men de er fortsatt små - bortsett fra risikoen for tidlig SA, som jo er høy for alle. Risikoen for at man får problemer med å bli gravid øker også med alderen. Men det trenger jo ikke du bekymre deg for :-)

Jeg antar at du opplevde svangerskap, fødsel og barseltid som relativt ukomplisert siden dere er igang med nr. 2 allerede. Sannsynligheten for at det går like greit denne gangen, er svært stor. Du oppnår ingenting med å bekymre deg, annet enn å gi deg selv litt tyngre dager.

Selv fikk jeg mitt yngste barn (nr. 2) noen dager før min egen 40-årsdag. Vi strevde noe aldeles vanvittig for å unnfange ham, men deretter har alt gått helt greit.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249289-barn-nummer-2/#findComment-1957947
Del på andre sider

Nei, det syns jeg ikke. For det første er du jo ikke SÅ gammel, da, og så lenge du er frisk og forrige svangerskap forløp greit, så syns jeg ikke du skal bekymre deg.

Jeg fikk ørten tilbakemeldinger fra folk på at tette svangerskap ikke var noe bra, man risikerte både abort og for tidlig fødsel og det som verre var. Likevel, jeg gikk 15 dager OVER termin med nr. to også. Fikk ei stor og fin og frisk jente - og det altså 14 mnd etter første fødsel. Jeg var da 32 år.

Mine kom med 17 mnd. imellom, og jeg hadde ingen problemer med et. Snarere tvert imot. Kroppen min kom seg begge ganger veldig raskt tilbake i stort sett samme form.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249289-barn-nummer-2/#findComment-1957953
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...