Gå til innhold

Tilbud om svømming på SFO.

Anbefalte innlegg

Gjest For liten?

SFOen vår skal nå starte opp med svømming. Det blir en gang i uka i svømmehall fra kl. 14 og de skal være tilbake på SFO kl. 16:30. De må kjøre for å komme dit, enten buss, t-bane eller bil. Det er for langt å gå. Det koster kr. 30 pr. gang, så det er ikke noe problem.

Jeg er veldig i tvil. Jeg synes min akkurat fylte 7-årige 2. klassing er for liten. Han kan ikke å svømme ennå, men han går på svømmekurs på lørdager hvor jeg er med ham og hjelper til med hårvask osv. Jeg tviler på at det vil være så mange ansatte med at de har mulighet til å hjelpe til så mye, følge med på at alle får vasket seg osv.

Hva er din kommentar til et slikt tilbud? Jeg synes tilbudet er bra, men er i tvil om min sønn kanskje er litt for liten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249388-tilbud-om-sv%C3%B8mming-p%C3%A5-sfo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge en del kjerringer her på forumet så er gutten din MER ENN STOR NOK til å klare seg alene på svømming.

He he, ja det var den diskusjonen da..: )

I den settingen hadde jeg væt mest redd for vannet, men hvis de har nok voksne med til å holde øye med, høres det ut som et fint tilbud.

Dusj etc. kan tas når han kommer hjem, det er ikke så farlig.

Annonse

Gjest Lurer jeg på egentlig

Vi begynte faktisk med skolesvømming på den alderen, gikk finfint det. Vi var alene i garderoben til med, og jeg kan ikke huske at det var noe problem hverken for foreldre eller barn. Er barn mer hjelpeløse nå om dagen?

Gjest For liten?

Jeg synes det høres topp ut, forutsatt at det er forsvarlig rent sikkerhetsmessig. Hvor mange voksne og barn blir det?

Hårvasken bør ikke tas da, for det tar for lang tid. Og får de ikke vasket seg heeelt, så får de ta en dusj hjemme, da.

Ja, det med dusjinga er jo egentlig det minste problemet.

Må snakke med de ansatte på SFO og høre nøye ang. sikkerhetsaspektet.

Gjest For liten?

He he, ja det var den diskusjonen da..: )

I den settingen hadde jeg væt mest redd for vannet, men hvis de har nok voksne med til å holde øye med, høres det ut som et fint tilbud.

Dusj etc. kan tas når han kommer hjem, det er ikke så farlig.

Han går på et veldig bra svømmetilbud på lørdager allerede. Det koster en del, men det er en profesjonell og veldig flink instruktør. Han stortrives der. Derfor er jeg litt redd for å kaste ham uti for mye på en gang hvis jeg sender ham på svømminga på SFO i tillegg.

Jeg tror det holder med lørdagene en stund til ennå.

Gjest For liten?

Vi begynte faktisk med skolesvømming på den alderen, gikk finfint det. Vi var alene i garderoben til med, og jeg kan ikke huske at det var noe problem hverken for foreldre eller barn. Er barn mer hjelpeløse nå om dagen?

Vet ikke om barn er mer hjelpeløse nå til dags, jeg, men skolesvømminga var kanskje litt bedre organisert enn det jeg tror denne SFO-svømminga vil være. Skolesvømminga var jo på timeplanen som et fag (gym/kroppsøving).

Men jeg skal høre nærmere med SFO hvilket opplegg de har.

Annonse

Vaskingen og det der synes jeg ikke er noe problem. Han får ta en dusj om kvelden hvis han lukter klor.

Jeg synes du skal undersøke opplegget litt nærmere. Det er slett ikke sikkert at dette er noe svømmekurs. Det kan hende det dreier seg om å bli trygg i vannet, ha vannleker osv. Da er sikkert ikke alle på dypet samtidig, hvis du skjønner hva jeg mener.

De er nødt til å følge sikkerhetsbestemmelsene, og du kan jo sjekke opp det også.

Hvis dette er i orden, synes jeg han kan få bli med hvis han selv har lyst.

En syvåring syntes jeg faktisk burde kunne klare å dusje og vaske seg selv, så det er mulig han vil vokse på å være der og ikke ha mor "hengende over seg". Poden dusjer, tørker og steller seg selv.

(han kan forøvring svømme også, men det er ikke å forvente av en 7-åring)

Men når det kommer til svømming så hadde jeg vært litt mer i tvil om jeg var deg. Spørs jo hvor mange voksne de er, hvor godt de får fulgt opp i vannet osv.

I følge en del kjerringer her på forumet så er gutten din MER ENN STOR NOK til å klare seg alene på svømming.

Jeg er slett ingen kjerring ;-) men jeg forventer at en 7-åring klarer å stelle seg selv, i dusjen og tørking og påkledning. Hva selve svømmingen angår så hadde jeg nok vært en smule mer skeptisk.

Gjest Elextra

Her er det etter min mening to ting å ta hensyn til: For det første sikkerheten, denne må selvfølgelig være ivaretatt ved at et tilstrekkelig antall voksne har tilsyn med barna i bassenget. Videre synes jeg hans følelser er viktige, om han ikke liker situasjonen fordi han ikke kan svømme, og det kanskje er litt få voksne, tror jeg ikke akkurat dette vil virke positivt på svømmegleden hans. Har han lyst, derimot, går det sikkert bra.

Hårvask og annet praktisk ville jeg ikke bekymret meg for, det kan vel ikke være så nøye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...