Gå til innhold

2 på 5 1/2 som tisser på seg


Gjest sessa

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg gode råd.

Har 2 gutter på 5 1/2 år som tisser på seg nesten hver dag. Spesielt når det er dress/gummibuksevær. De sluttet med bleie for 2 år siden og har siden mer eller mindre tisset på seg hver dag. Har prøvd det meste. Det hender det blir vått i senga om natta også, selvom vi tar dem opp hver kveld før vi legger oss og begrenser drikking på kveldstid. (de drikker mye vann.)

Hva skal jeg gjøre? Har snakket med leger men ingen har noe annet å si enn at dette er helt normalt.HJELP!

a-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis guttene klarer å holde seg på dagen når de er inne, virker det som latskap på meg at de tisser på seg om dagen når de har på dress/gummibukse. De syntes vel det er mye jobb av og på med klærne og holder seg så lenge at det går galt. Ville gitt dem beskjed om at de måtte skjerpe seg ellers så får de begynne med bleie igjen når de er ute.

At de tisser på seg om natten innimellom er nok mer normalt, men du sier at dere tar de opp om kvelden. Hva hvis dere ikke tar de opp, tisser de på seg hver natt da? I så fall skal dere ikke se bort i fra at de kan være sengevætere. Har selv en sønn som er eldre enn dine gutter og som er sengevæter. Han tisser på seg hver natt uansett hva vi prøver og sover derfor med nattbleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annette

Hvis guttene klarer å holde seg på dagen når de er inne, virker det som latskap på meg at de tisser på seg om dagen når de har på dress/gummibukse. De syntes vel det er mye jobb av og på med klærne og holder seg så lenge at det går galt. Ville gitt dem beskjed om at de måtte skjerpe seg ellers så får de begynne med bleie igjen når de er ute.

At de tisser på seg om natten innimellom er nok mer normalt, men du sier at dere tar de opp om kvelden. Hva hvis dere ikke tar de opp, tisser de på seg hver natt da? I så fall skal dere ikke se bort i fra at de kan være sengevætere. Har selv en sønn som er eldre enn dine gutter og som er sengevæter. Han tisser på seg hver natt uansett hva vi prøver og sover derfor med nattbleie.

Jeg synes egentlig det er rart at de tisser på seg spesielt når de har på seg regnbukse/dress.Dette skulle jo ikke ha noe å si.Det er klart at det kanskje kan vanskligjøre det å ta av de dressene og at dette tar lengre tid og at det da skjer uhell.Men..mye kan gjøres.Du kan evt. henvende deg til helsesøster og få råd og veiledning der.Det finnes hjelp i form av alarmmatter og Minirin(nesespray).Du skrivet at de drikker mye vann på kvelden,og dette medfører også økt risiko for at de tisser på seg da urinblæren blir full.Et godt råd er at du ikke lar de innta drikke etter klokken 18 om kvelden,og at du på ettermiddagen lar de få begrenset med drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er rart at de tisser på seg spesielt når de har på seg regnbukse/dress.Dette skulle jo ikke ha noe å si.Det er klart at det kanskje kan vanskligjøre det å ta av de dressene og at dette tar lengre tid og at det da skjer uhell.Men..mye kan gjøres.Du kan evt. henvende deg til helsesøster og få råd og veiledning der.Det finnes hjelp i form av alarmmatter og Minirin(nesespray).Du skrivet at de drikker mye vann på kvelden,og dette medfører også økt risiko for at de tisser på seg da urinblæren blir full.Et godt råd er at du ikke lar de innta drikke etter klokken 18 om kvelden,og at du på ettermiddagen lar de få begrenset med drikke.

Takk for svarene jeg har fått. Jeg tror også det er litt latskap i bilde. Vi begrenser drikken på kvelden.

Har snakket med både leger og helsesøster. Skulle få låne alarmmatte men måtte kjøpe laken til flere hundre kroner og det gadd vi ikke. Satsa heller på å ta dem opp sånn som vi gjør nå.

Det er tissinga på dagen som er værst. Hater å drasse med to kjempeposer med tøy som skal vaskes hver dag fra barnehagen. Bleier syns jeg er litt drøyt. Kan jo prøve denne nesesprayen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er rart at de tisser på seg spesielt når de har på seg regnbukse/dress.Dette skulle jo ikke ha noe å si.Det er klart at det kanskje kan vanskligjøre det å ta av de dressene og at dette tar lengre tid og at det da skjer uhell.Men..mye kan gjøres.Du kan evt. henvende deg til helsesøster og få råd og veiledning der.Det finnes hjelp i form av alarmmatter og Minirin(nesespray).Du skrivet at de drikker mye vann på kvelden,og dette medfører også økt risiko for at de tisser på seg da urinblæren blir full.Et godt råd er at du ikke lar de innta drikke etter klokken 18 om kvelden,og at du på ettermiddagen lar de få begrenset med drikke.

Takk for svarene jeg har fått. Jeg tror også det er litt latskap i bilde. Vi begrenser drikken på kvelden.

Har snakket med både leger og helsesøster. Skulle få låne alarmmatte men måtte kjøpe laken til flere hundre kroner og det gadd vi ikke. Satsa heller på å ta dem opp sånn som vi gjør nå.

Det er tissinga på dagen som er værst. Hater å drasse med to kjempeposer med tøy som skal vaskes hver dag fra barnehagen. Bleier syns jeg er litt drøyt. Kan jo prøve denne nesesprayen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til sessa.Du har allerede fått noen råd. Jeg tror det er spesielt viktig å se litt på dovanen til barna på dagtid. Er de barn som holder seg i lange perioder? Tror nok det kan være litt å hente på å innføre faste dotider.Start dagen med å gå på do, fortsett til faste tider utover dagen.De bør nok gå på toalettet 5 -7 ganger pr dag. Lær dem til å bruke god tid på do, og at de slapper godt av.Når det gjelder nesespray,som du lurer på å prøve, så vil det bare hjelpe på nattproblemet,dersom det har effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...