Gå til innhold

11 uker gammel baby og soving

Anbefalte innlegg

Gjest propell1

Har nettopp startet med barselgruppe og traff flere hyggelige mødre. Det ble jo mye prat om de søte små og jeg fikk nesten sjokk da jeg hørte hvor mye noen av de sover!

Jenta mi har stort sett sovnet mellom 10 og 11 på kvelden. Da har hun våknet igjen alt mellom 3 og 5 og så mellom 6 og 8. Noen av de andre nurkene ble lagt rundt 8 om kvelden og da sov de helt til 4-5 tiden og så igjen til kl 8.

Jeg ble anbefalt å prøve å legge henne tidligere, at hun kanskje ble overtrøtt av å legge seg så sent. Det resulterte i en natt med lite soving og mye amming... Har jo veldig lyst på litt mer tid til meg selv og mannen min om kvelden, men ikke om jeg må tilbake til amming 3 ganger om natten...

Snuppa er ellers veldig blid og glad når hun er våken og mett, men blir fort grinete etter det. Hun kan heller ikke legges i våken tilstand uten at det blir hyl og skrik, aller helst vil hun bli båret og vugget i søvn. Dette har vi gjort en del fra hun var nyfødt, men har sluttet mer og mer med det. Kjenner at jeg blir både lei meg og frusrert av å høre henne gråte hver gang hun skal sove.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan få henne litt mer glad i å kose seg i sengen alene? Prøver å amme litt ekstra på kvelden for å gjøre henne god og mett, men da gulper hun det stort sett opp igjen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249495-11-uker-gammel-baby-og-soving/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest forståelsesfull

Skjønner godt at du er frustrert. hadde det akkurat likedan...men nå går alt som en drøm med veslegutten, som runder tre måneder neste uke.

Jeg hørte på min mor, jeg. De første ukene bare ammet jeg han, og måtte opp mange ganger i løpet av natten. Min mor sa at det kunne tenkes det var lite næring i melken selv om han tilsynelatende ble mett. Vel, så kokte jeg tillegg og prøvde, og gutten ble som en annen. Hadde litt innkjøringsproblemer med at han var veldig glupsk, men det har gått seg til. En annen ting er at babyer liker varme. Min gutt ligger med undertrøye, pysjamas og ullsokker - inni ullteppe med dyne lett oppå (Vi har det litt kjølig på soverommet og så er han kanskje ekstra glad i varme da...)Nå legger jeg han kl 20, så sover han til 5, og så til åtte-halv ni på morgenen.

Men det er selvsagt ikke sikkert dette fungerer på jenta di, og så er det jo veldig lettvint å bare amme da...

Gjest fiskebolle

Har full forståelse for din frustrasjon, men jeg vil du skal vite at dette med aløl sannsynlighet bedrer seg med tiden. Jeg var også oppgitt over vår jente som kun sovnet etter å ha blitt trillet og som la seg rundt 10, våknet klokka 2 og klokka 5. Hørte som deg om andre "vidunderbarn" som hadde helt annet sovemønster, men måtte bare innse at det ikke gjaldt for alle. Jenta vår hadde kolikk og til slutt, etter mye frustrasjon, måtte vi bare godta at slik var det bare. Jeg var veldig redd for at hun aldri skulle bli avvent det å bysses i søvn, men da hun ble 4 måneder var det som om en bryter ble skurdd på og hun ble helt en annen. Kolikken gikk over og siden dette var i sommerferien fikk vi også ro og overskudd til å være litt tøffere. Vi begynte å la henne skrike litt mer før vi tok henne opp og "vips" sovnet hun av seg selv og det har hun fortsatt med. I perioder har hun selvsagt "prøvd seg" igjen - hun er nå 1 1/2 år - men da har vi stålsatt oss og godtatt en til to netter med spetakkel før vi har tatt Ferbermetoden. Jeg synes det er viktig at du tenker på at barnet er enda veldig ungt - bare 11 uker - og ingen dårlige vaner kan lages nå. Gjør derfor det som kjennes best for dere, og husk at alle barn er forskjellig og prøv å distanser deg fra det andre sier om sine barn. Det måtte iallefall jeg for å beholde vettet. Nå er det 8 uker igjen før vi får nummer to og jeg er veldig glad for at kroppen glemmer hvor tøft det kan være i begynnelsen. det kommer et nytt barn med en ny personlighet, så det som gikk an med den forrige trenger ikke gå denne gangen, men jeg har iallefall en større ro inni meg og det hjelper. Lykke til!

Mine tre unger ligna definitivt mest på din og de er helt "normale" idag, så jeg tror du kan ta det med ro ;-)

Ting går seg som oftest til og ennå er babyen så liten at den regulerer søvnen selv. Dere kan evt forsøke å få mer faste rutiner på kveldsleggingen (begynne før på kvelden og gjøre faste ting i forkant av leggingen).

Mine unger ble også lagt for kvelden samtidig med oss (10-11) da de var på den alderen. (-og da sov de faktisk som regel til i 6-tida!)

Vi hadde ikke"barnefri" om kveldene før ungene var blitt flere måneder gamle, begynte å legge dem litt tidligere hver kveld, til leggetid var ca 8 om kvelden.

Det er tross alt bedre å sove godt fra 11-5 enn å ha barnefri om kvelden for så å bli vekt mange ganger om natta...

Ikke bry deg om andres sovemønstre sålenge det dere gjør fungerer for dere!

Annonse

Gjest ninnima

Enig med Åsemor, forsøk å forskyve leggingen gradvis.

Da mine var på den alderen la vi dem ca kl 20, og så sov de til 8-9 neste dag, uten nattmat. Så alt er "normalt" her.

Barna er forskjellige, og foreldrene er forskjellige, og så lenge dere finner en metode som passer for dere så spiller det vel ingen rolle om andre gjør det annerledes.

Jeg mener, hvis dere syns det leggemønstret dere har er greit, så ikke bry deg om at andres babyer sover mye mer.

Gjest propell1

Har full forståelse for din frustrasjon, men jeg vil du skal vite at dette med aløl sannsynlighet bedrer seg med tiden. Jeg var også oppgitt over vår jente som kun sovnet etter å ha blitt trillet og som la seg rundt 10, våknet klokka 2 og klokka 5. Hørte som deg om andre "vidunderbarn" som hadde helt annet sovemønster, men måtte bare innse at det ikke gjaldt for alle. Jenta vår hadde kolikk og til slutt, etter mye frustrasjon, måtte vi bare godta at slik var det bare. Jeg var veldig redd for at hun aldri skulle bli avvent det å bysses i søvn, men da hun ble 4 måneder var det som om en bryter ble skurdd på og hun ble helt en annen. Kolikken gikk over og siden dette var i sommerferien fikk vi også ro og overskudd til å være litt tøffere. Vi begynte å la henne skrike litt mer før vi tok henne opp og "vips" sovnet hun av seg selv og det har hun fortsatt med. I perioder har hun selvsagt "prøvd seg" igjen - hun er nå 1 1/2 år - men da har vi stålsatt oss og godtatt en til to netter med spetakkel før vi har tatt Ferbermetoden. Jeg synes det er viktig at du tenker på at barnet er enda veldig ungt - bare 11 uker - og ingen dårlige vaner kan lages nå. Gjør derfor det som kjennes best for dere, og husk at alle barn er forskjellig og prøv å distanser deg fra det andre sier om sine barn. Det måtte iallefall jeg for å beholde vettet. Nå er det 8 uker igjen før vi får nummer to og jeg er veldig glad for at kroppen glemmer hvor tøft det kan være i begynnelsen. det kommer et nytt barn med en ny personlighet, så det som gikk an med den forrige trenger ikke gå denne gangen, men jeg har iallefall en større ro inni meg og det hjelper. Lykke til!

Lykke til med nr to! :o)

Hva er Febermetoden?

Gjest propell1

Mine tre unger ligna definitivt mest på din og de er helt "normale" idag, så jeg tror du kan ta det med ro ;-)

Ting går seg som oftest til og ennå er babyen så liten at den regulerer søvnen selv. Dere kan evt forsøke å få mer faste rutiner på kveldsleggingen (begynne før på kvelden og gjøre faste ting i forkant av leggingen).

Ja, jeg tror vi skal lage et lite mønster før legging, så er hun forberedt på at hun vil bli lagt i sengen. Takk for tipset!

Gjest Elextra

Tror alt er vanlig. Selv hadde jeg en som var veldig "vanskelig" når det gjalt søvn, og en annen som sov 10 timer i strekk fra han var 8 uker!

Første månedene er uansett en unntakstilstand, og i den grad jeg kunne styre barnets søvn, prioriterte jeg å få sove selv. Synes derfor det var helt greit at barnet var oppe på kvelden, slik at vi fikk mest mulig søvn i strekk på natten alle sammen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...