Gå til innhold

Når barnehagen har underlige prinsipper

Anbefalte innlegg

Gjest evige konflikter?

Selvsakt skal barna få lov til å ta på mer klær om de fryser. Men generelt tror jeg vi voksne kler på barna mer enn de ofte trenger. De skal være varme, men trenger ikke ha på så store lass at de svetter.

Så her om dagen en unge i vinterdress og lue da vi gikk i genser/tynn jakke. Det tror jeg ikke er bra.

Men noen gode tips til hvordan du skal takle dette har jeg dessverre ikke. Ville bare si at jeg synes du har rett i dette.

Takk for svaret! Denne høsten er det ikke en gang jeg som kler på for mye, det er barnet selv som ber om mer klær når han føler at han fryser. Og DET syns jeg de ansatte bør respektere, selv om de syns det virker teit og tåpelig.

Fortsetter under...

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

4

• nanna

4

• Speak

2

• Elis31

2

Mest aktive i denne tråden

Tusen takk! Vet du, nå ble jeg rørt til tårer! Det er godt med litt støtte også. Vi har hatt det mildt sagt tøft i forhold til barnehagen i over ett år, og vet snart verken ut eller inn. Vi har allerede startet nedtellingen til han er ferdig i barnehagen om 9 mnd.

Men da gir jeg meg ikke foreløpig. De må gjerne syns at jeg er vanskelig, det plager meg faktisk ikke. Men at de lar det gå ut over gutten min, det godtar jeg ikke.

I utgangspunktet stolte jeg på barnehagens kompetanse og sunne fornuft, men når den mangler har jeg valgt å stole på mitt barns kompetanse og sunne fornuft. Han er stor nok til å kjenne selv om han fryser, eller blir våt, og vite hva han skal gjøre med det. Men jeg skjønner at de nok føler seg overkjørt når jeg gir gutten min instrukser direkte om påkledning, og han deretter motsetter seg deres "påbud" med begrunnelse "mamman min sa...". Men hva skal vi ellers gjøre?

Men tusen takk igjen for støtten, jeg trenger det.

Jeg støtter deg fullt ut b¨de mht påkledning og toalettbesøk. Jeg er helt enig i det togli skrev om dette.

Alle vil jo være enige i at det er lurt å lære seg tørking bak, men det kan ikke skje på en måte som gjør at en femåring holder seg hele dagen i bhg og ikke tør gå på do.

Tusen takk! Vet du, nå ble jeg rørt til tårer! Det er godt med litt støtte også. Vi har hatt det mildt sagt tøft i forhold til barnehagen i over ett år, og vet snart verken ut eller inn. Vi har allerede startet nedtellingen til han er ferdig i barnehagen om 9 mnd.

Men da gir jeg meg ikke foreløpig. De må gjerne syns at jeg er vanskelig, det plager meg faktisk ikke. Men at de lar det gå ut over gutten min, det godtar jeg ikke.

I utgangspunktet stolte jeg på barnehagens kompetanse og sunne fornuft, men når den mangler har jeg valgt å stole på mitt barns kompetanse og sunne fornuft. Han er stor nok til å kjenne selv om han fryser, eller blir våt, og vite hva han skal gjøre med det. Men jeg skjønner at de nok føler seg overkjørt når jeg gir gutten min instrukser direkte om påkledning, og han deretter motsetter seg deres "påbud" med begrunnelse "mamman min sa...". Men hva skal vi ellers gjøre?

Men tusen takk igjen for støtten, jeg trenger det.

Synes nesten det du skriver om undergraving av dine instruksjoner overfor gutten er like ille som at han skal fryse. Han må jo totalt forvirret.

Gjest evige konflikter?

Jøye meg. Jeg kan love deg at jeg ikke hadde latt barnehagen "herde" barnet mitt på den måten, men så er kanskje jeg i overkant vanskelig selv. :P Vi har også hatt endel konflikter med barnehagen, litt av det dreide seg om påkledning. Hun er plaget med UVI og hun var alltid våt nedentil når vi hentet. De nektet å hjelpe henne ved dobesøk, og passet ikke på at hun holdt seg tørr. Som kjent er ikke dette akkurat noe som hjelper på UVI...

Vi prøvde til slutt med legeerklæring om at hun MÅTTE få hjelp til dette, men da det ikke hjalp sendte vi faktisk klage til barnehagesjefen i kommunen. Da ble det vei i vellinga! Kanskje din kommune har en serviceerklæring om barnehagetilbudet? Da kan du kanskje finne en eller flere paragrafer som blir brutt, og klage spesifikt på dette.

Dette ville jeg aldri i verden gitt meg på!

Barnehagen er privat, og jeg har nevnt det for styret. Men det ser ikke ut til at det skjer all verden likevel.

En fattig trøst for meg, men tross alt litt godt å høre at det ikke bare er hos oss det er "vanskelig", og at vi er flere "vanskelige mødre".

Men jeg kan i alle fall love at jeg ikke kommer til å gi meg! Så lenge barnet mitt selv ønsker å ha på seg mer klær, og klærne finnes på plassen, så er det ikke snakk om at de skal kunne "nekte" han å kle på seg!

Gjest evige konflikter?

Synes nesten det du skriver om undergraving av dine instruksjoner overfor gutten er like ille som at han skal fryse. Han må jo totalt forvirret.

Han blir frustrert, ja. Og det verste er at han mister jo respekten for de ansatte. I går hadde de "kalt han inn på teppet" og lekset opp om at i barnehagen var det faktisk DE som bestemte, og at dress var uaktuelt før det nærmet seg jul. Gutten blir sint og lei seg, og da jeg kom for å hente var det det første han fortalte meg - vel og merke etter at han hadde sikret seg at vi var på tomannshånd.

Det han "lærer" er jo at han må ordne opp selv, og han kan ikke stole på de voksne. Han forholder seg til meg, og det er uheldig så lenge det går på bekostning av respekten for de ansatte.

Annonse

Han blir frustrert, ja. Og det verste er at han mister jo respekten for de ansatte. I går hadde de "kalt han inn på teppet" og lekset opp om at i barnehagen var det faktisk DE som bestemte, og at dress var uaktuelt før det nærmet seg jul. Gutten blir sint og lei seg, og da jeg kom for å hente var det det første han fortalte meg - vel og merke etter at han hadde sikret seg at vi var på tomannshånd.

Det han "lærer" er jo at han må ordne opp selv, og han kan ikke stole på de voksne. Han forholder seg til meg, og det er uheldig så lenge det går på bekostning av respekten for de ansatte.

Gud bedre. Det er helt hårreisende!! Du har sikkert snakket med andre foreldre i bhg, hva sier de?

Gjest evige konflikter?

Jeg støtter deg fullt ut b¨de mht påkledning og toalettbesøk. Jeg er helt enig i det togli skrev om dette.

Alle vil jo være enige i at det er lurt å lære seg tørking bak, men det kan ikke skje på en måte som gjør at en femåring holder seg hele dagen i bhg og ikke tør gå på do.

Takk for svaret! Det er frustrerende, for jeg vet ikke om dette er noe de bare gjør i mot HAN, på grunn av at de ikke liker MEG, eller om de virkelig behandler alle ungene sånn.

De hevder at de går inn på doen, og gir barnet litt papir og oppfordrer til å tørke selv, og så tørker de etterpå for å være sikker på at det blir rent.

Men gutten min sier at ofte så kommer de ikke i det hele tatt når han roper, og mange ganger kommer de bare i døra og sier "femåringene skal greie seg selv", og så går de igjen. Vi har mer enn en gang fått hjem en gutt som har forsøkt å tørke selv, men ikke greid det helt, og som har gått og blitt skikkelig sår bak. Han syns det er kjempeflaut og ekkelt, og går derfor og holder seg.

Og helt ærlig så stoler jeg på det han forteller meg. Jeg tror nok at de har ideer om at de skal veilede, men i alle fall overfor min gutt så gjør de ikke det.

Barnehagen er privat, og jeg har nevnt det for styret. Men det ser ikke ut til at det skjer all verden likevel.

En fattig trøst for meg, men tross alt litt godt å høre at det ikke bare er hos oss det er "vanskelig", og at vi er flere "vanskelige mødre".

Men jeg kan i alle fall love at jeg ikke kommer til å gi meg! Så lenge barnet mitt selv ønsker å ha på seg mer klær, og klærne finnes på plassen, så er det ikke snakk om at de skal kunne "nekte" han å kle på seg!

Private barnehager er også underlagt barnehagesjefen i kommunen, hvis du ikke kommer gjennom internt.

Gjest evige konflikter?

Gud bedre. Det er helt hårreisende!! Du har sikkert snakket med andre foreldre i bhg, hva sier de?

Har snakket med noen, og enkelte av dem er like oppgitte som jeg er. Men de færreste tør å ta opp saken med barnehagen. Andre igjen har ikke noe spesielt å klage på, og syns at det fungerer greit.

Men jeg burde kanskje snakket litt mer med flere, laget litt skikkelig bråk.

Har snakket med noen, og enkelte av dem er like oppgitte som jeg er. Men de færreste tør å ta opp saken med barnehagen. Andre igjen har ikke noe spesielt å klage på, og syns at det fungerer greit.

Men jeg burde kanskje snakket litt mer med flere, laget litt skikkelig bråk.

Jeg ville helt klart trommet sammen noen foreldre og laget litt "bråk" ja. Slikt hadde jeg overhodet ikke funnet meg i.

Gjest evige konflikter?

Jeg ville helt klart trommet sammen noen foreldre og laget litt "bråk" ja. Slikt hadde jeg overhodet ikke funnet meg i.

Det er snart foreldremøte... kanskje jeg skulle ta dem på senga og ta det opp der? Foreldremøtene er jo så "koselige" atte, og man sier jo ikke NOE negativt om barnehagen da. Bare skryt. Kanskje det, ja... *ond*

Annonse

Takk for svaret! Det er frustrerende, for jeg vet ikke om dette er noe de bare gjør i mot HAN, på grunn av at de ikke liker MEG, eller om de virkelig behandler alle ungene sånn.

De hevder at de går inn på doen, og gir barnet litt papir og oppfordrer til å tørke selv, og så tørker de etterpå for å være sikker på at det blir rent.

Men gutten min sier at ofte så kommer de ikke i det hele tatt når han roper, og mange ganger kommer de bare i døra og sier "femåringene skal greie seg selv", og så går de igjen. Vi har mer enn en gang fått hjem en gutt som har forsøkt å tørke selv, men ikke greid det helt, og som har gått og blitt skikkelig sår bak. Han syns det er kjempeflaut og ekkelt, og går derfor og holder seg.

Og helt ærlig så stoler jeg på det han forteller meg. Jeg tror nok at de har ideer om at de skal veilede, men i alle fall overfor min gutt så gjør de ikke det.

Jeg synes det er helt uakseptabelt å bare slenge ut at femåringene skal greie seg selv!

Hvis femåringene IKKE greier seg selv, da, så MÅ de jo få hjelp og oppfølging!

Dette høres totalt uforsvarlig ut. Barn er som oss voksne, noen er naturlig varme, andre fryser lett. Å skulle herdes før vinteren kommer er noe av det dummeste jeg har hørt! Et barn skal da ikke måtte fryse når foreldrene selv har tatt med klær? Vi har slitt med motsatt problem; at foreldre ikke har sørget for nok variert skift til barna sine.

Da er det bedre å kle på for mye og så heller få ta av seg hvis det blir for varmt. Har man først fått kulda i kroppen tar det lang tid å bli varm igjen. Nei dette prinsippet er noe av det mest tullete jeg har hørt! Gjelder det de ansatte også? Tviler på at de voksne står ute og hutrer av prinsipp......

Er det slik i barnehagen at ungene ikke får vaske hendene med såpe også? Så de får utviklet immunforsvar?

Ang dette med å tørke seg selv syns jeg man skal se an hvert enkelt barn. Klart barna bør trene på å klare seg selv, men det skal da være lystbetont og ikke bli sånn at man ikke går på do i barnehagen fordi barnet kanskje ikke klarer det selv. Min datter har slitt mye med UVI og da også bakteriell type. Hun er avhengig at å tørke seg riktig hvis hun bærsjer. I barnehagen hennes skulle de også øve seg, men hun fikk det ikke til og holdt seg til hun kom hjem. Dette tok vi opp og det var da ikke noe problem å få hjelp. Klart vi øvde på å tørke seg selv hjemme. Hun er nå "kjempestor" 1.klassing (6 år i november), men er fortsatt ikke helt proff på det området, hvertfall ikke hvis magen er litt løs.

Du er sikkert ikke alene om å reagere på disse prinsippene.

Lykke til!

I vår barnehage la de opp til at de eldste nettopp skulle være i stand til å ta slike avgjørelser selv - innenfor visse rammer, de fikk selvsagt ikke lov å gå altfor tynnkledd. Personalet vurderte hva de minste måtte ha på, men de eldste fikk være med på å bestemme hva som var for mye eller for lite, f.eks. om det var nødvendig med noe på hendene om høsten. De ville selvfølgelig aldri ha nektet noen å hente en ekstra genser.

Det er jo ikke uvanlig å anbefale foreldrene å vente med hele vinterpakka til det blir kuldegrader, heller ikke å oppfordre barna til å holde seg i bevegelse, men det er en helt annen sak. Jeg tror ikke de har noe faglig støtte for den "herdings"-teorien så lenge vi snakker om litt tøy fra eller til. Alle har ikke samme toleransegrenser for varme og kulde, uansett om de er barn eller voksne.

Når det gjelder tørkingen, har jeg en følelse av at de vil slippe unna jobben. De hadde neppe tatt av en 3-åring bleiene hvis h*n overhodet ikke var klar. Det må være lov å ikke være klar for å tørke seg selv også, så lenge foreldrene og barnehagen er enige om at det bør på dagsorden på vårparten. Jeg synes du skulle få fastlegen eller helsestasjonen til å skrive et eller annet hvis de fortsetter å nekte ham hjelp på do, det er helt forkastelig at han skal holde seg hele dagen. Dessuten håper jeg de i det minste sjekker at 5-åringene vasker hendene godt etterpå, ellers kan denne selvstendighets-treningen lett få uønskede følger.

Og jeg er enig i at kravene er i utakt. Det henger ikke sammen at man skal ordne alt på do selv, men nektes å ta ansvar for påkledningen innenfor hva som er rimelig for årstiden.

Gjest hos oss

Det er snart foreldremøte... kanskje jeg skulle ta dem på senga og ta det opp der? Foreldremøtene er jo så "koselige" atte, og man sier jo ikke NOE negativt om barnehagen da. Bare skryt. Kanskje det, ja... *ond*

Jeg ville tatt et møte med foreldrerepresentanten(e) først, for å være sikker på at saken ble tatt opp på en skikkelig måte.

Det er du som skal bestemme hvor mye klær han skal ha og ikke barenhagen!! Du kan si at du ønsker ikke å diskutere det men at du har bestemt det. Det er ditt barn.

Si i fra om morgene at han skal ha det og det på seg, basta. Godtar de ikke det så går du videre.

Se svaret mitt til togli over her om toalettbesøkene. Jeg er enig i at de skal lære det, men ikke måten det gjøres på akkurat nå.

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som mener at "herding" om høsten er tull.

OK, skjønner (ang toalett).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...