Lillemus Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Nå er mine ferdig i barnehagen, men hadde barnehagen nektet dem å kle seg skikkelig fordi bhg mente de skulle "herdes" så hadde jeg eksplodert! Verken mer eller mindre! Da skulle styrer og samtlige ansatte fått gå i t-skjorte og sandaler frem til jul - utendørs! Herregud - å la ungene gå og fryse er jo på linje med omsorgssvikt! Snakk med styrer, fau og evt. kommunelege om du ikke når gjennom hos personalet. Jeg antar 100% av de andre foreldrene er enige med deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1961490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Det der høres helt "høl i hue" ut! *himler med øynene* Få FAU til å ta dette opp, det der går jo bare ikke an! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1961583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Ååååååååååh - så sint jeg hadde blitt! Jeg er selv en "frossenpinn" og må kle meg godt. _Naturligvis_ må barna ta på mer klær hvis de fryser!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1961588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pekka Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Hva med å kjøpe sånt behagelig ull-undertøy som skal holde kroppen varm? Mener jeg har lest at man ikke trenger noe mere under vinterdressen midt på vinteren engang. Jeg har ikke hatt ull undertøy på mine (de likte det ikke), men kan kanskje hjelpe dere her? Merkelig at barnehagen opererer på den måten synes jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1961715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Synes det høres merkelig ut at barna skal gå å fryse for å herdes! Skal de da herdes med forkjølelser? Og hva lærer barnet når det ikke får lov til å kle seg bedre når det fryser? Merkelig synes jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1961856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Kommunen skal føre et visst tilsyn med private barnehager, men de har ingenting med selve driften å gjøre - så lenge den ikke er ulovlig. Tror ikke kommunen kan bistå i denne saken. Ta fatt i styret, nok en gang. Skriftlig, da må de behandle saken. Hva er vitsen med å føre tilsyn, hvis kommuenen ikke kan gjøre noe. Jeg er ganske sikker på at kommunen kan gå etter i sømmene klager som kommer inn. Vil tro at det ikke særlig fristende for en barnehage å få slike klager på seg, da de i værste fall ikke får lov til å drive barnehage lenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1961873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Dette høres ikke godt ut. Hadde selv noen mindre diskusjoner med en barnehage en gang, og det gjorde vondt. Denne historien hadde egentlig gjort seg som førstesideoppslag i en lokalavis hos dere, for å drite barnehagen langt ut.... Men det er nok litt drastisk. Du må også vurdere hvilke saker du skal kjempe siden det kan koste mer å gå i konflikt, enn å leve med noen uenigheter. Jeg hadde ihvertfall ringt kommunens barnehageansvarlig og hørt..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1961885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aviaana Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Barnehagen er privat, og jeg vurderer å ta det opp med styret igjen. Det jeg syns er "verst" er at det jo ikke er jeg som sier at han skal ha på ditt og datt, men at han, som er 5 år, selv kjenner at han fryser og vil ta på mer klær, klærne finnes på plassen hans, og så nekter de han å kle på seg fordi de sier han skal "herdes". Det er ikke min vilje, men hans, og det er han som fryser. Dette minner meg om engelsk skolekultur, hvor elevene må gå med bare knær for at de skal herdes. Vet ikke hvor den teorien står i England i dag. Vet du om pedagogisk leder eller andre som fastsetter reglene kan ha blitt påvirket av denne filosofien?. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1961889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dina2 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Vi har ofte en tendens til å kle på barna på avdelinga for mye om høsten, dvs ullklær og vinterderess. Derfor øver vi oss på å kle litt mindre, slik at de ikke har like mye klær ved 0 grader som ved minus 10. Dvs at de som har tykk vinterderess bare har genser og bukse under, mens de som har tynnere dresser, har ullklær under. Men vi lar ikke barna gå å fryse. Vi vet at det er individuelt, så om noen trenger mer får de selvsagt det. Og får vi beskjed av en forelder at de ønsker at barnet har det og det på seg, så gjør vi det. Har du sagt i fra til avdelinga at ditt barn har for lite klær på seg? Si ifra, så er jeg helt sikker på at de ordner opp i det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1961913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Kommunen skal føre et visst tilsyn med private barnehager, men de har ingenting med selve driften å gjøre - så lenge den ikke er ulovlig. Tror ikke kommunen kan bistå i denne saken. Ta fatt i styret, nok en gang. Skriftlig, da må de behandle saken. Se hva jeg fant her: http://odin.dep.no/kd/norsk/dok/andre_dok/veiledninger/004071-990051/dok-bn.html#6 "Jeg er misfornøyd med barnehagetilbudet til barnet mitt – hvem kan jeg henvende meg til? Foreldre kan ta kontakt med personalet, styreren eller barnehageeieren for å drøfte sine spørsmål eller bekymringer. Loven slår fast at barnehagetilbudet skal gis i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem. Foreldre har derfor rett til å stille spørsmål, og de har krav på svar som gjør at de føler seg trygge. Alle barnehager skal ha foreldreråd og samarbeidsutvalg. Spørsmål eller krav overfor barnehageeier kan også tas opp der. Er det flere som står bak en sak, står en gjerne sterkere. Kommunen skal føre tilsyn med barnehagene. Det vil si at kommunen har ansvaret for å påse at barnehagene i kommunen drives i tråd med loven. Den som ser feil eller mangler som kommunen bør være klar over, bør kontakte kommunen. Kommunen kan også kontaktes hvis en lurer på om et forhold er akseptabelt. Kommunen skal følge opp henvendelser fra publikum om forhold som ikke er tilfredsstillende. Kommunens sentralbord hjelper til med å finne riktig saksbehandler. Også fylkesmannen kan svare på spørsmål, men tilsynet med den enkelte barnehage føres primært av kommunen." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1961948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kathrine Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Blir sjokkert jeg! Å la barna gå å fryse ødelegger jo gleden ved å være ute å leke! Skjønner ikke at voksne folk kan tenke sånn jeg, vi vet jo alle hvor ubehagelig det er å fryse, det eneste man ønsker da er jo å inn å varme seg, altså det motsatte av hva barnehagen ønsker... Hvis jeg var deg ville jeg ha snakket litt med andre foreldre for å "få med deg flere" så dere er flere som kan si dere er mot måten barnehagen vil "herde" ungene på. Er litt enklere å få gjennomslag for ting da. Når det er sagt, så må jeg si at barnehagen "din" høres merkelig ut:) Barnehagene vi har brukt har alltid fulgt foreldrenes ønsker når det gjelder påkledning, og de har aldri i verden tillatt at ungene skal gå rundt å fryse... Mitt råd ville nok egentlig vært å skifte barnehage, men forstår at du ikke vil det når det er siste året før skolestart. Håper det ordner seg for dere så barnet ditt får en artig og varm høst:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1962005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liza i London Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Dette minner meg om engelsk skolekultur, hvor elevene må gå med bare knær for at de skal herdes. Vet ikke hvor den teorien står i England i dag. Vet du om pedagogisk leder eller andre som fastsetter reglene kan ha blitt påvirket av denne filosofien?. den teorien er enkel - den gaar ut paa at det er lettere aa toerke ett vaatt barn enn vaate bukser. I hovedsak saa har det endret seg litt...men det er fortsatt bra aa fryse litt. og i det minste,ha en viss del av "lidelser" i barneaarene...det styrker personligheten! Da jeg var liten var ikke stroempebukser oppfunnet her...vi fikk dem sendt fra Norge. England topper vel EU statistikken mht bronkitt,astma...og en rekke andre sykdommer 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1962043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest evige konflikter? Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Dette høres ikke godt ut. Hadde selv noen mindre diskusjoner med en barnehage en gang, og det gjorde vondt. Denne historien hadde egentlig gjort seg som førstesideoppslag i en lokalavis hos dere, for å drite barnehagen langt ut.... Men det er nok litt drastisk. Du må også vurdere hvilke saker du skal kjempe siden det kan koste mer å gå i konflikt, enn å leve med noen uenigheter. Jeg hadde ihvertfall ringt kommunens barnehageansvarlig og hørt..... Lokalavisen, hvorfor tenkte jeg ikke på det?! Joda, man skal tenke seg om før man går til et sånt skritt, det kan fort bli veldig utrivelig av det. Nå var det foreldremøte i går, hvor jeg valgte å konfrontere pedleder med saken der og da. Hun ble dritnervøs og benektet alt, selvsagt. Stemningen ble mildt sagt trykket i rommet, men konklusjonen var at dette aldri hadde funnet sted, og aldri kom til å finne sted. Jeg gjorde det klart at skjer det igjen, bare en eneste gang, så blir jeg rasende. Akkurat nå avventer jeg, men får jeg altså slike signaler EN gang til, så kontakter jeg lokalavisen. Det var et godt forslag! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1962098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest evige konflikter? Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Blir sjokkert jeg! Å la barna gå å fryse ødelegger jo gleden ved å være ute å leke! Skjønner ikke at voksne folk kan tenke sånn jeg, vi vet jo alle hvor ubehagelig det er å fryse, det eneste man ønsker da er jo å inn å varme seg, altså det motsatte av hva barnehagen ønsker... Hvis jeg var deg ville jeg ha snakket litt med andre foreldre for å "få med deg flere" så dere er flere som kan si dere er mot måten barnehagen vil "herde" ungene på. Er litt enklere å få gjennomslag for ting da. Når det er sagt, så må jeg si at barnehagen "din" høres merkelig ut:) Barnehagene vi har brukt har alltid fulgt foreldrenes ønsker når det gjelder påkledning, og de har aldri i verden tillatt at ungene skal gå rundt å fryse... Mitt råd ville nok egentlig vært å skifte barnehage, men forstår at du ikke vil det når det er siste året før skolestart. Håper det ordner seg for dere så barnet ditt får en artig og varm høst:) Hadde han hatt mer enn ett år igjen i barnehagen ville vi krevd bytte av avdeling i det minste. For av fire avdelinger er det denne ene avdelingen hvor de altså skal "herde" ungene - og en hel masse andre snodige ideer. Jeg har også et mindre barn på en annen avdeling, og de kler på ungene og følger med og hører på barnas egne ønsker. Kjempefin avdeling. Jeg tok opp saken på foreldremøte i går, og som "vanlig" så blir det taust når man tar opp slike ting. Ingen "tør" si noe. En var klar på at HENNES barn ikke var i stand til å vurdere påkledningen selv, men det er da også et yngre barn. Spesielt to av de ansatte ble nervøse og oppfarende, for det var de to som følte seg truffet. Men konklusjonen så langt er nok at antagelig er det bare mitt barn de behandler slik. Noe som i seg selv er vannvittig skremmende. At de kan velge å ta det ut på en femåring at de har vært på kant med barnets mor i diverse saker. Men jeg vet jo altså ikke. De fleste sa INGEN TING, og jeg kjenner ikke de fleste foreldrene så godt heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1962108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Lokalavisen, hvorfor tenkte jeg ikke på det?! Joda, man skal tenke seg om før man går til et sånt skritt, det kan fort bli veldig utrivelig av det. Nå var det foreldremøte i går, hvor jeg valgte å konfrontere pedleder med saken der og da. Hun ble dritnervøs og benektet alt, selvsagt. Stemningen ble mildt sagt trykket i rommet, men konklusjonen var at dette aldri hadde funnet sted, og aldri kom til å finne sted. Jeg gjorde det klart at skjer det igjen, bare en eneste gang, så blir jeg rasende. Akkurat nå avventer jeg, men får jeg altså slike signaler EN gang til, så kontakter jeg lokalavisen. Det var et godt forslag! Benektet hun?? Det er ganske utrolig. Jeg ville tatt det med henne på tomannshånd, og forklart at slike løgner tolererer jeg ikke. Og du kommer ikke til å gi deg, si gjerne fra at du tenker å kontakte lokalavisa med hele historien om ikke ting bedrer seg ASAP. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1962109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest evige konflikter? Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Vi har ofte en tendens til å kle på barna på avdelinga for mye om høsten, dvs ullklær og vinterderess. Derfor øver vi oss på å kle litt mindre, slik at de ikke har like mye klær ved 0 grader som ved minus 10. Dvs at de som har tykk vinterderess bare har genser og bukse under, mens de som har tynnere dresser, har ullklær under. Men vi lar ikke barna gå å fryse. Vi vet at det er individuelt, så om noen trenger mer får de selvsagt det. Og får vi beskjed av en forelder at de ønsker at barnet har det og det på seg, så gjør vi det. Har du sagt i fra til avdelinga at ditt barn har for lite klær på seg? Si ifra, så er jeg helt sikker på at de ordner opp i det. I hele fjor høst gikk jeg og klagde fordi jeg mente ungen var for dårlig kledd. Problemet varte egentlig hele vinteren også. Da unnskyldte de seg med at "han ville ikke" ha på votter eller fleece under dressen og den slags. Eller at "det er SÅ varmt her i solveggen om dagen, altså!". I høst har jeg sagt greit, la barnet kjenne etter selv, så skal jeg slutte å mase og klage. Men når da mitt barn kommer hjem og sier "jeg frøys sånn i dag mamma" og jeg spør hvorfor kledde du ikke på deg mer, så svarer han "for jeg spurte de voksne om jeg fikk ta på dressen og de sa nei for det er ikke lov å bruke dress i barnehagen før det nærmer seg mot jul og snøen har kommet". Da ble jeg sint. For greit, jeg er ikke tilstede, og jeg kan ikke klokka 7 om morgenen vurdere hvor mye klær som vil være nødvendig kl. 12. Jeg har for lengst skjønt at de ansatte ikke greier å tenke selv, og har derfor overlatt ansvaret til femåringen. Men hvis de nekter han å kle på seg når han fryser... de skulle vært anmeldt. Men problemet er at de dekker seg selv og hverandre, og påstår at femåringen juger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1962111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest evige konflikter? Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Benektet hun?? Det er ganske utrolig. Jeg ville tatt det med henne på tomannshånd, og forklart at slike løgner tolererer jeg ikke. Og du kommer ikke til å gi deg, si gjerne fra at du tenker å kontakte lokalavisa med hele historien om ikke ting bedrer seg ASAP. Skal uansett ha møte med ped.leder og styrer på mandag, for vi har et langvarig samarbeidsproblem... Men ja, hun benektet. Hun satt der med flakkende blikk, blank i øynene og blussende ansikt og fortalte at dette skjønte hun ingenting av for de passet jo bestandig på at barna hadde nok klær. Det hadde ALDRI hendt at ungene ikke hadde fått kle på seg når de frøys. Og jeg VET at hun på onsdag kalte min sønn inn "på teppet" etter at han hadde valgt å gå i dress i regnvær (noe som i seg selv var en misforståelse) og fortalte han at det ikke er lov å bruke dress før det nærmer seg jul og snøen har kommet. Jeg VET at hun sa til han at i barnehagen er det de voksne som bestemmer, og ikke du og ikke mamman din. Og greit, en femåring kan misforstå, men han dikter ikke SÅ vannvittig heller. Han refererte rimelig klart og nøyaktig hva hun hadde sagt. Vi har hatt flere episoder med løgn fra akkurat henne, så jeg har jo ingen tillit til henne. Jeg kommer til å konfrontere henne med løgnene på mandag. Til nå har jeg egentlig tenkt jeg skulle true med å anmelde barnehagen, men jeg tror faktisk lokalavisen er "verre". Så det er nok egentlig smartere å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1962115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest evige konflikter Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Synes det høres merkelig ut at barna skal gå å fryse for å herdes! Skal de da herdes med forkjølelser? Og hva lærer barnet når det ikke får lov til å kle seg bedre når det fryser? Merkelig synes jeg! Jeg tror jo bare de lærer at det er ubehagelig å være ute, og det kan da umulig være noe mål at de skal lære. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1962117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest evige konflikter Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Hva med å kjøpe sånt behagelig ull-undertøy som skal holde kroppen varm? Mener jeg har lest at man ikke trenger noe mere under vinterdressen midt på vinteren engang. Jeg har ikke hatt ull undertøy på mine (de likte det ikke), men kan kanskje hjelpe dere her? Merkelig at barnehagen opererer på den måten synes jeg! Gutten tåler ikke ull på kroppen, men vi bruker superundertøy om vinteren. Foreløpig har vi ikke tatt det i bruk, men han har altså en tynt foret dress, pluss fleecebukse og fleecejakke på plassen sin, og jeg mener at han må selv få kjenne etter om han trenger mer klær eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1962118 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest evige konflikter Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Ååååååååååh - så sint jeg hadde blitt! Jeg er selv en "frossenpinn" og må kle meg godt. _Naturligvis_ må barna ta på mer klær hvis de fryser!!! Sint er knapt nok dekkende for hva jeg ble.... Jeg er fortsatt ikke helt "ferdig" med saken, selv om jeg konfronterte pedleder på foreldremøtet i går. Hun ble tydelig nervøs, med flakkene blikk, ustø stemme, blanke øyne og blussende ansikt benektet hun ALT og påsto at det hadde ALDRI skjedd at barn ikke fikk kle på seg mer når de frøys, og at de alltid passet på at ungene hadde nok tøy på. Likevel... jeg var tidlig og hentet en dag denne uka, og hørte selv en av de ansatte si til et annet barn: "Du kan ikke ha på cherrox nå, for hva skal du da ha på til vinteren når det blir kaldt?" Styrer har selv sagt til meg ved noen anledninger at barna må "herde" seg litt på høsten ellers kommer de til å gå og fryse hele vinteren. Så at pedleder TØR å sitte å benekte det og lyve meg rett opp i ansiktet er ufattelig, og jeg stopper ikke der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249551-n%C3%A5r-barnehagen-har-underlige-prinsipper/page/4/#findComment-1962120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.