Sigrid1365380379 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Jeg har en datter på 13 måneder. Hun har i over en måned slitt med hoste og tett nese. For to uker siden var vi på ettårskontroll og hun fikk bl.a. trippelvaksinen. Dagen etter fikk hun øyekatar, så et par etter dette fikk hun høy feber så vi dro til legen. Han påviste elveblest, luftveisinfeksjon, tett nese og mulig påbegynnende ørebetennelse (hun var litt rød i øret). Han tok også en blodprøve for å sjekke om det var noen større infeksjon i kroppen. Prøven, som viste resultatet med en gang, var helt fin. Nå har det gått enda to uker og hun hoster fremdeles veldig om natten og morgenen. Hun har ikke feber og almenntilstanden er god, men hosten høres ikke bra ut. Tror det er tørrhoste da det ikke kommer opp noe slim. Legen sa vi kunne bruke hostesaft, men vi prøver å være forsiktige med det. Ofte våkner hun heller ikke så da vil vi ikke vekke henne for å gi henne det eller vann heller. Vi har bygget opp senga hennes og hun har det relativt kjølig på rommet. Jeg vet hoste er vanlig blant barn, men nå synes jeg den har vart lenge. Nå lurer jeg på når vi burde oppsøke lege igjen? Liker ikke å dra henne for mye til legen med blodprøver og alt som hører med. Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249576-hoste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Det er vanlige plager du beskriver, etter en feberperiode og forkjølelsessymtomer opptrer hoste som uttrykk for at slimhinnene i luftvegene fortsatt er irriterte. Etter en infeksjon vil det kunne ta noen tid før slimhinenne faller til ro, og i denne tiden vil hoste opptre som symptom på at slimhinnene er irriterte. Dersom barnet ikke har feber og almentilstanden er god kan du foreløpig ta det med ro. Hev sengeenden , ikke røk i huset, kjølig i soverommet. Ofte kan det hjelpe på slimhinnene slik at de får ro å gi hostestillende medisin. Hosten i seg selv vil kunne gi en viss irritasjon og derved vedlikeholde seg selv, hostestillende medisin bryter denne onde sirkel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249576-hoste/#findComment-1964671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.