Gå til innhold

Skillsmisse og omsorgsrett

Anbefalte innlegg

Gjest Anoidag

Jeg skal desverre skilles nå og pga en mann som egentlig har vist lite interesse for barnet de 2 årene etter at vi fikk han og var gift, så ønsker jeg foreldre retten. Men minn mann kan ha sønnen vår så ofte han vil selv om jeg ønsker foreldre retten på papiret..

Hvordan er dette i praksis?

- Gir en domstol mor foreldreretten uten at det har vært vold etc inn i bildet?

- Er det isåfall vanlig at far har krav på barnet annenhver helg og en natt i uken, på papiret?

- Bestemmer jeg da over barnet hvis far vil ta barnet med til utlandet eller kan han bestemme det selv?

- Er det mest vanlig å gi delt foreldrerett, hvis far ønsker det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249578-skillsmisse-og-omsorgsrett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere er gift har dere delt foredrerett. Det skal utrolig mye til for at en av dere skal bli fradømt denne. Dere må gå til megling etc, der vil dere få info om rettigheter etc.

Bare en av dere kan bli idømt daglig omsorg. Barnet har imidlertid rett til jevnlig samvær med dere begge.

Se ellers kap 5, 6 og 7 i barneloven, der står det meste. http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#map006

Hvor skal jeg begynne...

For det første: Loven er kjønnsnøytral. Du har som mor ingen flere rettigheter enn far.

For det andre: Begrepet "foreldrerett" eksisterer ikke. Loven opererer med to begreper, det første er foreldreansvar. Du kan i praksis regne med at dere får felles foreldreansvar. Da kan dere hindre hverandre i å flytte utenlands med barnet, skifte navn på barnet, melde barnet ut og inn av religiøse organisasjoner, og la barnet gå på privatskole.

Så har vi den daglige omsorgen. Der kan dere enten bli _enige_ om delt daglig omsorg (50/50), eller dere kan avtale at en av dere skal ha omsorgen, og den andre samvær. Hvis dere ikke blir enige, og retten må bestemme, blir det ikke delt omsorg.

Samværet er det helt opp til dere å avtale. Barnet har rett til samvær med dere begge, men i praksis finnes det ingen sanksjoner mot en samværsforelder som bryter avtaler. "Vanlig samvær" er ingen automatisk rettighet, men også noe dere må avtale eksplisitt.

Hvis dere er gift har dere delt foredrerett. Det skal utrolig mye til for at en av dere skal bli fradømt denne. Dere må gå til megling etc, der vil dere få info om rettigheter etc.

Bare en av dere kan bli idømt daglig omsorg. Barnet har imidlertid rett til jevnlig samvær med dere begge.

Se ellers kap 5, 6 og 7 i barneloven, der står det meste. http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#map006

Jeg mente selvsagt "foreldreansvar" (kopierte bare ordet ditt).

Gjest pass på passet

Har man en generell redsel for at den ene forelderen skal ta barnet ut av landet, skal man legge barnets pass hos politiet / annen offentlig instans som oppbevarer dette. Har man en mer konkret redsel, bør man informere om dette i en evt rettsak.

Gjest Anoidag

Hva innebærer det å få den daglige omsorgen. "Bestemmer" den personen mer enn den andre?

Når det gjelder utenlands reiser etc?

Hva tar retten hensyn til hvis begge vil ha den daglige omsorgen....

Kommer nok til å bli rettsak og jeg kjemper da mot en mann med mye penger....Huffameg!

Annonse

Hva innebærer det å få den daglige omsorgen. "Bestemmer" den personen mer enn den andre?

Når det gjelder utenlands reiser etc?

Hva tar retten hensyn til hvis begge vil ha den daglige omsorgen....

Kommer nok til å bli rettsak og jeg kjemper da mot en mann med mye penger....Huffameg!

Les i lenken jeg sendte deg. Her står det bl.a. i § 37 (Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med) følgende:

"Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet."

Gjest kvitsymra

Har du ungene på din folkeadresse? Da står de automatisk på deg. (der sendes barnetrygd, regninger til barnehage og brev som vedrører helsastasjon/skolestart etc..)

Hvis han ønsker å være eneforsørger, kommer han til å slite. (uansett hvor mye han kan betale advokatutgift). Så lenge han ikke kan bevise at du er uskikket som mor, (at saken går på utsagn) så kommer han dårlig på vei.

Delt foreldreanvar: går ut på å oppfylles barneas behov (mat, drikke, klær) og være deltakende i dagens virke (skole, lekser etc..)

Når dere går til mekling.

(satt av 3*3 timer) Der kan dere sette opp samværsplan. (råder deg til jobbe for faste dager etc...)

Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...