puttelull Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Snuppa på 4,5 år slutta med nattbleie for ca. 1 år siden. Det gikk knirkefritt det første halve året, så ble det noen uhell i løpet av en måned, og nå tisser hun ut seg hver eneste natt... Sjøl vi l ho _ikke_ begynne med bleier igjen, og vi har prøvd "klistremerke-kalender", men det hjelper de 2 første nettene, og så er det på'an igjen... Vi må ha tips om hva vi kan gjøre videre: skal vi sette på ho bleie igjen? (Mot hennes vilje), eller hva skal vi!? Må si at ho ikke drikker veldig mye, går på do før ho legger seg, og det hender at ho går på do om natta også, men at ho da tisser på seg etterpå... Litt rådløs akkurat nå, altså...;-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249608-sluttet-med-nattbleie-men-tisser-seg-ut/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Jeg ville ikke tatt på henne bleie mot hennes vilje for det tror jeg føles utrolig nedverdigende. Jeg ville snakket med helsestasjonen for de har alltid så utrolig mange gode råd synes jeg. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249608-sluttet-med-nattbleie-men-tisser-seg-ut/#findComment-1961343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelull Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Jeg ville ikke tatt på henne bleie mot hennes vilje for det tror jeg føles utrolig nedverdigende. Jeg ville snakket med helsestasjonen for de har alltid så utrolig mange gode råd synes jeg. Lykke til! Ehm, helsestasjonen her hos oss har definitivt _ikke_ gode råd og komme med, så dit ringer jeg bare ikke. (Grøsser ved tanken...) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249608-sluttet-med-nattbleie-men-tisser-seg-ut/#findComment-1961353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest min erfaring Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Vanskelig. Jenta mi på drøyt 4 år ble nesten tørr på natta i fjor sommer. Jeg sier nesten, for hun kunne være tørr flere uker i strekk, for så å ha uhell flere gang på en uke. Sånn gikk det i perioder opp og ned, og akkurat når vi trodde at NÅ er hun tørr, så kom en våt periode igjen. Hun ville heller ikke begynne med bleier igjen, det var et fryktelig nederlag. Men til slutt, i sommer da hun fylte 4, tok jeg et valg. Så lenge hun er våt så ofte så er et tross alt bedre med bleie enn uten. Hun gråt og bar seg og ville ikke, men vi tvang henne til å bruke bleie. Etter noen uker falt det inn i hodet mitt.... dette er jo ikke unormalt. Jenta er 4 år, vi kan ikke forvente at hun skal være tørr ennå. Mange er det, ja, men slett ikke alle. Jeg kom også til å huske at jeg selv var sengevæter til jeg var minst 5 år, kanskje lenger. Men var i allefall tørr da jeg begynte på skolen 7 år gammel. Av søsknene mine var halvparten av oss faktisk sengevætere. Jeg valgte å fortelle henne dette. Fortelle at jeg også hadde tisset i senga da jeg var på hennes alder og at flere av søsknene mine også hadde gjort det. Jeg fortalte også at på den tiden fantes det ikke store nok bleier, så jeg våknet med våt seng flere ganger i uka. Jenta ble utrolig lettet. Hun lyste i blikket og skjønte endelig at dette var noe vi er "to om". Hun var ikke alene. OG hun skjønte at det er lurt å ha på bleie så lenge man blir våt om natta, og at dette er noe mellom oss, som vi ikke sier til andre. Siden den dagen jeg fortalte om fortiden har hun ikke protestert på å ha på bleien. Så det jeg prøver å si er at hvis jenta di har en periode nå hvor hun ikke er tørr er det tross alt bedre for både henne og dere med bleie. Da får alle sove, og man slipper nederlaget med våt seng stadig vekk. Fortell henne at det ikke er uvanlig at man tisser om natta, at det ikke er hennes skyld, for hun sover jo og kan ikke stå til ansvar for "handlinger" somskjer i søvne. La henne bruke bleie så lenge det trengs. Det kommer vi til å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249608-sluttet-med-nattbleie-men-tisser-seg-ut/#findComment-1961388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Hva med de Dry Nites bukse-bleiene som det er reklame for på sidene her? Alarm-madrass? Medisiner? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249608-sluttet-med-nattbleie-men-tisser-seg-ut/#findComment-1961520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Jeg ville prøvd å kutte all drikke etter kl. 18.00, legge tisselaken i senga og evt ta henne opp på do en gang i løpet av natten. Sønnen min hadde god nytte av minirin i en kort periode, så var han kvitt problemet. Men han var 6 år da. Fastlegen sa at han var litt liten enda, men hvis han var motivert kunne vi prøve medisin. Alarm-matte ble vi ikke anbefalt, han var for liten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249608-sluttet-med-nattbleie-men-tisser-seg-ut/#findComment-1961537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelull Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Vanskelig. Jenta mi på drøyt 4 år ble nesten tørr på natta i fjor sommer. Jeg sier nesten, for hun kunne være tørr flere uker i strekk, for så å ha uhell flere gang på en uke. Sånn gikk det i perioder opp og ned, og akkurat når vi trodde at NÅ er hun tørr, så kom en våt periode igjen. Hun ville heller ikke begynne med bleier igjen, det var et fryktelig nederlag. Men til slutt, i sommer da hun fylte 4, tok jeg et valg. Så lenge hun er våt så ofte så er et tross alt bedre med bleie enn uten. Hun gråt og bar seg og ville ikke, men vi tvang henne til å bruke bleie. Etter noen uker falt det inn i hodet mitt.... dette er jo ikke unormalt. Jenta er 4 år, vi kan ikke forvente at hun skal være tørr ennå. Mange er det, ja, men slett ikke alle. Jeg kom også til å huske at jeg selv var sengevæter til jeg var minst 5 år, kanskje lenger. Men var i allefall tørr da jeg begynte på skolen 7 år gammel. Av søsknene mine var halvparten av oss faktisk sengevætere. Jeg valgte å fortelle henne dette. Fortelle at jeg også hadde tisset i senga da jeg var på hennes alder og at flere av søsknene mine også hadde gjort det. Jeg fortalte også at på den tiden fantes det ikke store nok bleier, så jeg våknet med våt seng flere ganger i uka. Jenta ble utrolig lettet. Hun lyste i blikket og skjønte endelig at dette var noe vi er "to om". Hun var ikke alene. OG hun skjønte at det er lurt å ha på bleie så lenge man blir våt om natta, og at dette er noe mellom oss, som vi ikke sier til andre. Siden den dagen jeg fortalte om fortiden har hun ikke protestert på å ha på bleien. Så det jeg prøver å si er at hvis jenta di har en periode nå hvor hun ikke er tørr er det tross alt bedre for både henne og dere med bleie. Da får alle sove, og man slipper nederlaget med våt seng stadig vekk. Fortell henne at det ikke er uvanlig at man tisser om natta, at det ikke er hennes skyld, for hun sover jo og kan ikke stå til ansvar for "handlinger" somskjer i søvne. La henne bruke bleie så lenge det trengs. Det kommer vi til å gjøre. Tusen takk for kjempegod tilbakemelding!;-) Jeg tenker nok i de baner, jeg også, selv om de fleste her inne mener at man skal være konsekvent osv. osv. Så jeg har pratet med jenta mi nå, og sagt at det er mye bedre for henne å få sove hele natta, enn å våkne i klissvåt seng. Hun spurte meg bare om _jeg_ syntes det var greit at hun brukte bleie enda ho var snart 5 år. Ja, sa jeg. Det er for _din_ skyld at jeg vil at du skal bruke bleie! Ja, da var det greit. Men vi lovte at dette skulle være vår hemmelighet, og ikke fortelle det til andre. Så nå går ho bare og gliser, blunker til meg og gleder seg til å sove hele natta, uten våte sengeklær. Så igjen: Tusen takk for at du satte ord på det jeg innerst inne mener sjøl! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249608-sluttet-med-nattbleie-men-tisser-seg-ut/#findComment-1961538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Vanskelig. Jenta mi på drøyt 4 år ble nesten tørr på natta i fjor sommer. Jeg sier nesten, for hun kunne være tørr flere uker i strekk, for så å ha uhell flere gang på en uke. Sånn gikk det i perioder opp og ned, og akkurat når vi trodde at NÅ er hun tørr, så kom en våt periode igjen. Hun ville heller ikke begynne med bleier igjen, det var et fryktelig nederlag. Men til slutt, i sommer da hun fylte 4, tok jeg et valg. Så lenge hun er våt så ofte så er et tross alt bedre med bleie enn uten. Hun gråt og bar seg og ville ikke, men vi tvang henne til å bruke bleie. Etter noen uker falt det inn i hodet mitt.... dette er jo ikke unormalt. Jenta er 4 år, vi kan ikke forvente at hun skal være tørr ennå. Mange er det, ja, men slett ikke alle. Jeg kom også til å huske at jeg selv var sengevæter til jeg var minst 5 år, kanskje lenger. Men var i allefall tørr da jeg begynte på skolen 7 år gammel. Av søsknene mine var halvparten av oss faktisk sengevætere. Jeg valgte å fortelle henne dette. Fortelle at jeg også hadde tisset i senga da jeg var på hennes alder og at flere av søsknene mine også hadde gjort det. Jeg fortalte også at på den tiden fantes det ikke store nok bleier, så jeg våknet med våt seng flere ganger i uka. Jenta ble utrolig lettet. Hun lyste i blikket og skjønte endelig at dette var noe vi er "to om". Hun var ikke alene. OG hun skjønte at det er lurt å ha på bleie så lenge man blir våt om natta, og at dette er noe mellom oss, som vi ikke sier til andre. Siden den dagen jeg fortalte om fortiden har hun ikke protestert på å ha på bleien. Så det jeg prøver å si er at hvis jenta di har en periode nå hvor hun ikke er tørr er det tross alt bedre for både henne og dere med bleie. Da får alle sove, og man slipper nederlaget med våt seng stadig vekk. Fortell henne at det ikke er uvanlig at man tisser om natta, at det ikke er hennes skyld, for hun sover jo og kan ikke stå til ansvar for "handlinger" somskjer i søvne. La henne bruke bleie så lenge det trengs. Det kommer vi til å gjøre. Det var et utrolig koselig innlegg å lese! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249608-sluttet-med-nattbleie-men-tisser-seg-ut/#findComment-1961539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelull Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Jeg ville prøvd å kutte all drikke etter kl. 18.00, legge tisselaken i senga og evt ta henne opp på do en gang i løpet av natten. Sønnen min hadde god nytte av minirin i en kort periode, så var han kvitt problemet. Men han var 6 år da. Fastlegen sa at han var litt liten enda, men hvis han var motivert kunne vi prøve medisin. Alarm-matte ble vi ikke anbefalt, han var for liten. Hun drikker ikke etter 18, og selvfølgelig har vi tisselaken i senga. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249608-sluttet-med-nattbleie-men-tisser-seg-ut/#findComment-1961540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Hun drikker ikke etter 18, og selvfølgelig har vi tisselaken i senga. Sønnen min holdt på sånn til han var 6 år, klistremerke-kalender hjalp ingenting. Det var jo ikke noe han hadde kontroll på så da ble de klistremerkene bare enda et nederlag. Vi oppfordret han til å skifte tøy selv og ordne opp. Det hjalp vel litt for motivasjonen om ikke annet. Man blir utrolig lei av tissesøl til stadighet Lykke til da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249608-sluttet-med-nattbleie-men-tisser-seg-ut/#findComment-1961553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest min erfaring Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Tusen takk for kjempegod tilbakemelding!;-) Jeg tenker nok i de baner, jeg også, selv om de fleste her inne mener at man skal være konsekvent osv. osv. Så jeg har pratet med jenta mi nå, og sagt at det er mye bedre for henne å få sove hele natta, enn å våkne i klissvåt seng. Hun spurte meg bare om _jeg_ syntes det var greit at hun brukte bleie enda ho var snart 5 år. Ja, sa jeg. Det er for _din_ skyld at jeg vil at du skal bruke bleie! Ja, da var det greit. Men vi lovte at dette skulle være vår hemmelighet, og ikke fortelle det til andre. Så nå går ho bare og gliser, blunker til meg og gleder seg til å sove hele natta, uten våte sengeklær. Så igjen: Tusen takk for at du satte ord på det jeg innerst inne mener sjøl! :-) Godt å høre! Jeg tror nemlig det var problemet til min jente også, at hun følte at vi mente hun var for stor for bleie. (Noe som selvsagt var helt korrekt, vi syntes jo hun var for stor, og måtte skjerpe seg, og hvis vi bare var konsekvente, så...). Så da jeg satte ord på MINE erfaringer fra barndommen, og fortalte henne at bleie er helt greit, og mye bedre enn våt seng, så lyste hun også opp og gikk og blunket til meg. Veldig godt å høre at jenta di syns det er greit med bleie nå! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249608-sluttet-med-nattbleie-men-tisser-seg-ut/#findComment-1962102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest min erfaring Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Hva med de Dry Nites bukse-bleiene som det er reklame for på sidene her? Alarm-madrass? Medisiner? Jenta er ikke fylt 5 ennå, og derfor pr. def. ikke "sengevæter". Medisiner og alarmmatter vil derfor normalt ikke bli anbefalt. DryNites er egentlig bare bleier, men de er større i størrelsen enn vanlige. Vi bruker den største Up&Go bleia fra Libero til vår jente på 4 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249608-sluttet-med-nattbleie-men-tisser-seg-ut/#findComment-1962104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest min erfaring Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Hun drikker ikke etter 18, og selvfølgelig har vi tisselaken i senga. Sånn holdt vi også på. Stresset med ikke drikke etter et visst klokkeslett, begrense drikking nesten hele ettermiddagen, og vi tok henne opp på do så snart hun virket urolig om natta. Men jeg ser nå i ettertid at vi bare bidro til å skape stress for jenta, og ikke minst nederlag. For til tross for et helt BERG av engangs-tisselaken, som vi bare enkelt la oppå det vanlige lakenet og kunne skifte i løpet av natta, så ble jo jenta våt. Hun tisset på seg, og nederlaget var enormt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249608-sluttet-med-nattbleie-men-tisser-seg-ut/#findComment-1962105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.