Gå til innhold

Fødselspermisjon

Anbefalte innlegg

Gjest sansara

Bare lurer litt jeg.

Vi er i en problemstilling der min mann ikke har anledning til å ta ut 5 ukers fedrekvote på grunn av jobbsituasjonen.

Han er den eneste som jobber i bedriften og den eneste til å ivareta oppgavene som skal utføres. De kan ikke stenge bedriften på grunn av hans fedrekvote og å leie inn og lære opp nytt personell for 5 uker er tidkrevende og dyrt.

Jeg har forstått at det er vanskelig å overføre fars 5 uker til mor, men er det noen som har erfaring med søkeprosessen som har noen gode råd og tips, og ikke minst har noen erfaringer med at slike ting faktisk har gått gjennom?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249613-f%C3%B8dselspermisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere er klar over at fedrekvoten kan tas ut som enkeltdager?

I og med at mannen din vil kunne jobbe f.eks. fire dager i uken, og ha permisjon den femte, vil trygdekontoret neppe regne det at han er uunnværlig på jobben som et vesentlig argument for at du skal få fedrekvoten.

Gjest sansara

Dere er klar over at fedrekvoten kan tas ut som enkeltdager?

I og med at mannen din vil kunne jobbe f.eks. fire dager i uken, og ha permisjon den femte, vil trygdekontoret neppe regne det at han er uunnværlig på jobben som et vesentlig argument for at du skal få fedrekvoten.

Men hvem skal ta telefonen, ekspedere ordre osv den femte dagen da? Kan de stenge en bedrift en dag i uken fordi far MÅ ha fedrekvote?

Jeg synes det er så rart, man tenker på barnets beste. I dette tilfellet må barnet bare en måned før tiden i barnehage. Det er jo ikke til barnets beste?

mil1365380270

Men hvem skal ta telefonen, ekspedere ordre osv den femte dagen da? Kan de stenge en bedrift en dag i uken fordi far MÅ ha fedrekvote?

Jeg synes det er så rart, man tenker på barnets beste. I dette tilfellet må barnet bare en måned før tiden i barnehage. Det er jo ikke til barnets beste?

Skjønner det ikke er poenget i spørsmålet ditt. Må bare si at hvis det er flere enn han der, er det garantert mulig å fordele ordremottak og telefonvakter på de andre. Hvis man ikke vil overlate jobben til utenforstående. Det handler som regel om vilje fra alle involverte. Han har sikkert vært syk, tipper det ordnet seg da...? Vil tro alt ordner seg hvis han er villig til å svare mobilen hvis noen lurer på noe :-)

Gjest Elextra

Når du snakker om at barnet like godt kan begynne i barnehage litt tidligere, høres det nesten ut til at du tror fedrekvoten er til for at barnet skal ha barnevakt disse ukene (blir forøvrig økt til 6 uker).

Tror absolutt det er til barnets beste å tilbringe tid alene med far, og at far får hovedansvaret en stund! Aller helst en del tid i strekk, slik at far får hovedansvaret denne tiden. Alternativt en dag i uken, slik også er foreslått.

Kan ikke tro annet enn at det må være mulig å finne en løsning.

Når det er sagt _har_ jeg hørt om noen som har fått overført også denne delen av permisjonen til mor.

Annonse

Gjest sansara

Skjønner det ikke er poenget i spørsmålet ditt. Må bare si at hvis det er flere enn han der, er det garantert mulig å fordele ordremottak og telefonvakter på de andre. Hvis man ikke vil overlate jobben til utenforstående. Det handler som regel om vilje fra alle involverte. Han har sikkert vært syk, tipper det ordnet seg da...? Vil tro alt ordner seg hvis han er villig til å svare mobilen hvis noen lurer på noe :-)

poenget er at han er den eneste som jobber der bortsett fra daglig leder som sitter i et annet land.

Gjest ser ingen gode grunner

Ingen er uunværlige, her får de kanskje halvannet år på å forberede seg på, så det blir jo ikke anneledes enn en litt lang ferie eller (veldig godt planlagt) sykdomsperiode. Han behøver jo ikke ta det helt på slutten av permisjonen heller, så det kan jo tilpasses en periode hvor det passer best at du er tilbake seks uker i jobb (feks å avløse noen som har ferie) og at han er hjemme i seks uker.

Hva hvis han var kvinne da, hadde de måttet legge ned bedriften? Hvis problemet er at det er dyrt å lære opp en vikar for bare seks uker, så er jo en grei løsning å la ham ta mer permisjon, så blir det flere måneder å fordele disse utgiftene på. Det er måte på hvor dyrt det er å ansette en vikar, de får jo igjen 6G fra trygdekontoret.

De eneste jeg kjenner som har fått overført pappakvoten (eller mammakvoten) er når den ene ikke er norsk statsborger eller har norsk arbeidsgiver, og altså ikke har opptjent rettigheter.

Ingen er uunværlige, her får de kanskje halvannet år på å forberede seg på, så det blir jo ikke anneledes enn en litt lang ferie eller (veldig godt planlagt) sykdomsperiode. Han behøver jo ikke ta det helt på slutten av permisjonen heller, så det kan jo tilpasses en periode hvor det passer best at du er tilbake seks uker i jobb (feks å avløse noen som har ferie) og at han er hjemme i seks uker.

Hva hvis han var kvinne da, hadde de måttet legge ned bedriften? Hvis problemet er at det er dyrt å lære opp en vikar for bare seks uker, så er jo en grei løsning å la ham ta mer permisjon, så blir det flere måneder å fordele disse utgiftene på. Det er måte på hvor dyrt det er å ansette en vikar, de får jo igjen 6G fra trygdekontoret.

De eneste jeg kjenner som har fått overført pappakvoten (eller mammakvoten) er når den ene ikke er norsk statsborger eller har norsk arbeidsgiver, og altså ikke har opptjent rettigheter.

"Hva hvis han var kvinne da, hadde de måttet legge ned bedriften?" For en del kvinner med egen bedrift er det faktisk realiteten, eller de får ikke permisjon i det hele tatt.

"Hva hvis han var kvinne da, hadde de måttet legge ned bedriften?"

Ja, for noen er det tilfelle. Jeg må i praksisk gjøre det om jeg skal ha permisjon.

Annonse

Han var syk en gang, men da jobbet han fra senga i tre uker.

Vel, det er en helt syk situasjon, spør du meg.

Folk kan bli helt ute av stand til å jobbe, selv fra senga, og uansett er det der fullstendig ulovlig rovdrift på mennesker.

Jeg antar at han heller aldri kan ha skikkelig ferie (i alle fall ikke uten å "bo" i mobiltelefonen hele dagen.

tzatziki1365380058

Jeg har lest hele tråden.

Det er bedriftens ansvar å sørge for vikar mens mannen din har permisjon. De har kontor i Norge og må forholde seg til norsk lovgivninng.

Det er sikkert dyrt å leie inn vikar for 5 uker, men da får de bare ta kostnaden da. Eller stenge i 5 uker. Sånn er det bare.

Han er ansatt et sted - selvfølgelig er han ikke uunnværlig. Det dreier seg kun om velvilje fra arbeidsgiver.

Annerledes med selvstendig næringsdrivende som jobber for seg selv. Men det gjelder ikke mannen din slik du beskriver det - han er ansatt.

Jeg håper virkelig at folk i deres situasjon ikke får disp. fra pappakvoten. Hvilken som helst arbeidsgiver kan argumentere med at det blir for dyrt å leie inn vikar..

Forresten - det å leie inn vikar blir da ikke noe dyrere fordi det bare er en ansatt der? Å erstatte en person, koster jo det samme, uansett om det er 1 eller 50 som jobber i bedriften. Virker som du tenker at dersom det hadde vært flere ansatte, kunne de andre gjort din manns jobb mens han var borte, uten å leie inn vikar. Det stemmer noen ganger, men slett ikke alltid.

Gjest Elextra

Jeg har lest hele tråden.

Det er bedriftens ansvar å sørge for vikar mens mannen din har permisjon. De har kontor i Norge og må forholde seg til norsk lovgivninng.

Det er sikkert dyrt å leie inn vikar for 5 uker, men da får de bare ta kostnaden da. Eller stenge i 5 uker. Sånn er det bare.

Han er ansatt et sted - selvfølgelig er han ikke uunnværlig. Det dreier seg kun om velvilje fra arbeidsgiver.

Annerledes med selvstendig næringsdrivende som jobber for seg selv. Men det gjelder ikke mannen din slik du beskriver det - han er ansatt.

Jeg håper virkelig at folk i deres situasjon ikke får disp. fra pappakvoten. Hvilken som helst arbeidsgiver kan argumentere med at det blir for dyrt å leie inn vikar..

Forresten - det å leie inn vikar blir da ikke noe dyrere fordi det bare er en ansatt der? Å erstatte en person, koster jo det samme, uansett om det er 1 eller 50 som jobber i bedriften. Virker som du tenker at dersom det hadde vært flere ansatte, kunne de andre gjort din manns jobb mens han var borte, uten å leie inn vikar. Det stemmer noen ganger, men slett ikke alltid.

Problemet i mange jobber er jo at det ikke bare er å leie inn en vikar. Ofte sitter arbeidstakeren på betydelig kompetanse som er nødvendig i kontakt med kundene. Antakelig vil det ta mer enn et par ukers overlapping (som også koster) å få en vikar til å steppe inn.

Men enig i at man uansett må finne en løsning. Selv om en vikar ikke kan fylle arbeidstakerens sko, vil han i det minste kunne ta seg av de mest basale henvendelsene, og evt. informere kunder/samarbeidspartnere med mer kompliserte spørsmål at det må vente til vedkommende er tilbake (evt. at arbeidstakeren stiller opp litt på telefon med vikaren).

Som Atene skriver, kan permisjonen tas ut som én dag pr. uke. De færreste er så uunnværlige at det ikke går.

Jeg vet om to mødre som søkte om overføring fordi mannen var selvstendig næringsdrivende i én-mannsbedrift. Situasjonen var helt lik, men de bodde i hver sin bydel i Oslo. Hun som bor på vestkanten, fikk overført permisjonen til seg selv, men hun som bor i Groruddalen, mistet den. Det ligger tydeligvis litt skjønn i den avgjørelsen, så det er vel bare å søke. Men jeg tror ikke du skal være altfor optimistisk, det er langt fra sånn at alle søknader innvilges.

tzatziki1365380058

Problemet i mange jobber er jo at det ikke bare er å leie inn en vikar. Ofte sitter arbeidstakeren på betydelig kompetanse som er nødvendig i kontakt med kundene. Antakelig vil det ta mer enn et par ukers overlapping (som også koster) å få en vikar til å steppe inn.

Men enig i at man uansett må finne en løsning. Selv om en vikar ikke kan fylle arbeidstakerens sko, vil han i det minste kunne ta seg av de mest basale henvendelsene, og evt. informere kunder/samarbeidspartnere med mer kompliserte spørsmål at det må vente til vedkommende er tilbake (evt. at arbeidstakeren stiller opp litt på telefon med vikaren).

Ja, det er jeg naturligvis enig i. Men det er ikke umulig for det.

Og nedenfor beskrives jobben hovedsakelig som ordremottak på telefon, og det må kunne gå an å få vikar til sånt. Og hvis pappa i tillegg er litt fleskibel på hvordan han tar ut permisjonen, feks jobber en dag i uken eller noe sånt, eller har en avtale om å bistå på telefon mot kompensasjon, så burde det ikke være umulig å få til.

Og i større bedrifter er det like vansklig å lære opp vikarer - men fordelen er jo at det stort sett finnes noen å spørre når den man vikarierer for er borte.

Gjest sansara

Vel, det er en helt syk situasjon, spør du meg.

Folk kan bli helt ute av stand til å jobbe, selv fra senga, og uansett er det der fullstendig ulovlig rovdrift på mennesker.

Jeg antar at han heller aldri kan ha skikkelig ferie (i alle fall ikke uten å "bo" i mobiltelefonen hele dagen.

Nei, det er helt riktig. I de fire årene han har jobbet der har han aldri hatt skikkelig ferie. Dessverre. :o( Mobilen er alltid på, og det kan faktisk virke som om han er uunnværlig.

Så blir han hjemme med barnet blir situasjonen slik at han jobber, mens barnet ligger på gulvet og leker. Helt uholdbart spør du meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...