Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg synes du har fått mange gode svar på det konkrete problemet ditt.

Men generelt vil jeg si at barn tilpasser seg det utroligste når det gjelder forskjeller mellom foreldrene i deres situasjon. Dette blir garantert ikke siste gangen en av dere blir konfrontert med at barnet er vant til å få noe på en annen måte hos den andre. Man kan ikke tilpasse alt mulig til hvordan den andre forelderen velger å gjøre det, og det er ikke nødvendig heller.

Det mest ekstreme eksemplet jeg kommer på er stesønnen min, som sluttet med smokk om natten hos oss da han var fire. Du kunne ha vippet meg overende med en fjær da han kom som åtteåring og fortalte at "nå har jeg sluttet med smokk hos mamma".

Han hadde altså i _fire_ år vært "avhengig" av smokk hos henne, mens han sovnet helt greit uten hos oss.

Moren hans er neppe DOLer.

Ser for meg svarene til tråden med spørsmålet "sønnen min er 7 1/2 år og bruker smokk, bør vi slutte snart?"

Fortsetter under...

Ser for meg svarene til tråden med spørsmålet "sønnen min er 7 1/2 år og bruker smokk, bør vi slutte snart?"

Jeg håper ihvertfall ikke det, for da har hun garantert kjent meg igjen.

Kan ikke være mange som bruker smokk i den alderen?

Jeg håper ihvertfall ikke det, for da har hun garantert kjent meg igjen.

Kan ikke være mange som bruker smokk i den alderen?

Sønnen min (7 1/2) ville i hvert fall ikke trodd det var sant, hvis han fikk høre at f.eks. en i klassen hans gjorde det.

Han hadde problemer nok med å forstå hvorfor noen barn gråt når foreldrene gikk fra skole / SFO de første dagene etter skolestart i 1. klasse. Han har gått i barnehage uten aldersinndeling i alle år, og sett de små, nye barna gjøre dette hver høst. Det falt ham ikke inn at noen _store_ barn kunne oppføre seg sånn. Han var ikke hoverende eller ekkel, bare undrende og uforstående...

Et trygt og selvstendig DOL-barn :-)

Sønnen min (7 1/2) ville i hvert fall ikke trodd det var sant, hvis han fikk høre at f.eks. en i klassen hans gjorde det.

Han hadde problemer nok med å forstå hvorfor noen barn gråt når foreldrene gikk fra skole / SFO de første dagene etter skolestart i 1. klasse. Han har gått i barnehage uten aldersinndeling i alle år, og sett de små, nye barna gjøre dette hver høst. Det falt ham ikke inn at noen _store_ barn kunne oppføre seg sånn. Han var ikke hoverende eller ekkel, bare undrende og uforstående...

...men uten Reimatec?

Nå sporer vi skikkelig av her.

Annonse

Min var vel 4 år da han med oppriktig undring lurte på om et annet barn på samme alder var baby der det gikk med smokk i munnen på høylys dag...

Hvordan gikk det til slutt? Jeg så bare starten, og tenkte at to timer etter at nannyen forsvinner fra den familien, så er det tilbake i "same old, same old"....

Send ungene på skolen, ville vært mitt råd ;)

Da ungene kveld2 pent og pyntelig sovnet i sine egne senger etter 5 mins kos på sengekanten skjønte pappan også poenget. :o)

Men disse familiene skulle nok hatt oppfølging en tid i etterkant ja.

Du gjør ikke noe galt - og bør ikke ha dårlig samvittighet.. Du kan jo prøve - når det har gått litt tid, å snu dette..

Men i perioder har barn bruk for litt nærhet og trygghet, og det viser seg ofte om natta.. Det er ofte en overgangsperiode, og dette kan også endres..

Etterhvert kan du jo sørge for at din seng ikke er så innbydende, og gjøre litt ekstra ut av hennes rom, og belønne på et vis, om hun vil ligge på eget rom..

Lykke til, iallefall :)

tzatziki1365380058

Da ungene kveld2 pent og pyntelig sovnet i sine egne senger etter 5 mins kos på sengekanten skjønte pappan også poenget. :o)

Men disse familiene skulle nok hatt oppfølging en tid i etterkant ja.

Det var ikke verst - kanskje han skjønte at det var greit for egen og konas del også, å få ungene i seng.

Dette var ikke den verste familien jeg har sett, tross alt. Ungene led jo ikke under direkte omsorgssvikt, foreldrene var vel heller altfor oppsatt på å dekke alle behov hele tiden. Så i alle fall sånn ut de første minuttene :)

Stort sett synes jeg nanny og de andre oppdrager-programmene besøker familier som egentlig heller burde vært meldt til barnevernet. Eller familier hvor foreldrene har så mange problemer selv at ungene ikke har sjans før det er fikset.

Trasig!

Jeg sugde faktisk på tommelen til jeg var omtrent 14. Det samme gjorde den ene tanta mi, og svigerfar tar visst fremdeles tommelen i munnen i søne om nettene (ifølge svigermor)...

-men _smokk_ burde være greiere å bli kvitt. Man kan jo amputere tommelen, men det er jo litt kjipt...

Jeg sugde faktisk på tommelen til jeg var omtrent 14. Det samme gjorde den ene tanta mi, og svigerfar tar visst fremdeles tommelen i munnen i søne om nettene (ifølge svigermor)...

-men _smokk_ burde være greiere å bli kvitt. Man kan jo amputere tommelen, men det er jo litt kjipt...

En av svigerinnene mine hadde store problemer med å slutte med tommelen. Svigermor forbød henne å bruke den på skolen, så hun måtte ta seg en lang kosestund med totten når hun kom hjem fra første klasse.

Hun sier at hun har våknet med den i munnen mange ganger også i voksen alder. Hun er ca. 60...

Annonse

Gunnar Oftedal, barnelege

Slik du beskriver situasjonen kan jeg ikke se at du gjør noen feil. Hjemme hos deg er det du som bestemmer, og leggerutiner og samsoving som du praktiserer er trygge og gode. Hjemme hos pappa er det tydelig andre regler, og slik vil det vanligvis være for barn som har to hjem. De aller fleste barn kan forholde seg til det uten store problemer.

Du sier at han bruker dette med soving for alt det er verdt. Siden samværsordningen i perioder fungerer dårlig og når deres datter ikke har lyst til å være hos ham, forteller det meg at det også er andre ting som ikke er som det skal være. Mitt råd er at dere så snart som mulig forsøker å gjøre noe med det ved å kontakte et familierådgivningskontor.

Det er fint å ha et forum som dette. Har ikke pleid å skrive så mye her selv, men er innom av og til hvis det er noe jeg lurer på. Synes at jeg har fått veldig mange gode og gjennomtenkte svar.

Til deg som mente at overskriften var missvisende; du har helt rett! Innlegget ble skrevet i en noe frustrert tilstand. Det er jo egentlig ikke han alene som er problemet, men heller det at VI BEGGE ikke greier å takle følgene av samlivsbruddet på en konstruktiv måte. Men, men, man får jo gjerne litt tunellsyn i sånne situasjoner.

Men, det var godt å få støtte på at vi faktisk ikke trenger å ha de samme reglene i våre hjem. Jeg har hele tiden vært klar på at han må gjøre det som han synes er best for seg og ungen. Jeg har også alltid hatt i bakhodet at ungen skal over i egen seng, men vil gjerne ta det i mitt eget og barnets tempo. Selvfølgelig er ikke det bare av hensyn til ungen, jeg tenker i høyeste grad på meg selv også. Jeg vil gjøre det best mulig for oss begge.

For noen uker siden ble faktisk senga hennes plassert på mitt rom. Nå ligger hun å sover søtt i sin egen seng, helt frivillig. Må innrømme at jeg kanskje hadde kommet til å ventet en god stund til hvis det ikke hadde vært for det lille puffet jeg har fått inne på dette forumet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...