Gå til innhold

Bør et barn som ikke vil ha middag få noe annet?

Anbefalte innlegg

Datteren min er 14 mnd, litt liten for alderen, spiser forsåvidt greit på dagen, dvs. det varierer litt - men nekter veldig ofte å spise "vanlig" middag. Prøver selvfølgelig å lage middager som passer også for henne. Løsningen blir å åpne et glass med barnemat.

Synes det er vanskelig å nekte henne annen mat så lenge hun er så liten at hun fortsatt er i overgangen mellom babymat og "normal" mat. Hadde hun vært eldre hadde jeg ikke giddet å lage noe annet - forventer at broren på 3 spiser det han får.

Lager jeg ris til egen bak her, og ender opp med ei bortskjemt jente? Noen gode råd?

Fortsetter under...

Gjest lykke til

Ikke gi noe annet.

La barnet smake på middagen og spise noe, og si feks at nå er det ikke noe mer før kveldsmaten.

La henne venne seg til middagen dere har. Kanskje dere kan bruke middagsglass som basis og gi henne noe i tillegg, og etter hvert gi mer av vanlig middag og mindre av middagsglass.

Ikke gi noe annet.

La barnet smake på middagen og spise noe, og si feks at nå er det ikke noe mer før kveldsmaten.

La henne venne seg til middagen dere har. Kanskje dere kan bruke middagsglass som basis og gi henne noe i tillegg, og etter hvert gi mer av vanlig middag og mindre av middagsglass.

Glemte å si at hos oss er middagen det siste måltidet for dagen.

Gjest ninnima

14 mnd er i mine øyne liten nok til "spesialmat". Jeg syns det er rått å servere barnet mat hun ikke vil ha / greier å spise, og så nekte henne noe annet. Hva er vitsen? Jeg tror at man tar i fra barnet matgleden, og lysten til å spise, og måltidene blir alt annet en koselige for barnet. Tenk selv om du måtte sitte der i stolen din, sulten som en ulv, og foran deg står en tallerken med det mest motbydelige du kan tenke deg.

La henne gjerne smake på deres mat, men gi henne som basis mat dere vet hun liker. Kanskje er det lettere å smake også når maten ligger på noen annens tallerken og man må tigge seg til en liten bit.

Men for guds skyld, la ungen spise seg mett!

Her er flere forslag.

Hell middagsmaten fra glass opp på tellerkenen og gi henne det fra den.

Deretter prøver du å gi henne av deres mat.

Kanskje det er fordi hun er vant med å bli matet fra glass, at hun ikke vil spise fra tallerken.

Du kan prøve å finmose maten slik den er på glass. og ta opp i et glass den maten du selv lager.

Noen barn reagerer på at maten som en slev lager ikke er finmoset nok.

Prøv med gradvis overgang.

Hilsen

Annonse

14 mnd er i mine øyne liten nok til "spesialmat". Jeg syns det er rått å servere barnet mat hun ikke vil ha / greier å spise, og så nekte henne noe annet. Hva er vitsen? Jeg tror at man tar i fra barnet matgleden, og lysten til å spise, og måltidene blir alt annet en koselige for barnet. Tenk selv om du måtte sitte der i stolen din, sulten som en ulv, og foran deg står en tallerken med det mest motbydelige du kan tenke deg.

La henne gjerne smake på deres mat, men gi henne som basis mat dere vet hun liker. Kanskje er det lettere å smake også når maten ligger på noen annens tallerken og man må tigge seg til en liten bit.

Men for guds skyld, la ungen spise seg mett!

Jeg lar henne spise seg mett. Det er jo derfor jeg varmer glass til henne.

Her er flere forslag.

Hell middagsmaten fra glass opp på tellerkenen og gi henne det fra den.

Deretter prøver du å gi henne av deres mat.

Kanskje det er fordi hun er vant med å bli matet fra glass, at hun ikke vil spise fra tallerken.

Du kan prøve å finmose maten slik den er på glass. og ta opp i et glass den maten du selv lager.

Noen barn reagerer på at maten som en slev lager ikke er finmoset nok.

Prøv med gradvis overgang.

Hilsen

Hun blir ikke matet fra glasset, men får maten servert på fat som oss andre.

Siden middagen er deres siste måltid er det viktig at hun blir mett. Hvis du lager middag med gr.saker kan du jo mose dem ordentlig i stykker, slik at det blir mest mulig likt "glassmat". Tror ikke du lager ris til egen bak.

Annonse

Du har takket for svar, men jeg våger å komme med min erfaring.

Barn er svært forskjellige når det gjelder middag, noen elsker den og andre hater den.

Var selv i siste kategori når jeg var liten, og hadde middag vært siste måltid, hadde jeg sultet ihjel.

Derfor har jeg alltid passet på at middag aldri er siste måltidet for barna mine. Kveldsmat er siste måltid...

Ingen vet om du lager ris til egen bak, nettopp fordi unger er så ulike. Og du høres ut som en særdeles fornuftig mamma. Selvfølgelig skal ikke et barn på 14 måneder legge seg sulten, det ville være barnemishandling.

Dette var bare tanker fra en som ikke er småbarnsmor lenger...

*men savner det litt..*

Du har takket for svar, men jeg våger å komme med min erfaring.

Barn er svært forskjellige når det gjelder middag, noen elsker den og andre hater den.

Var selv i siste kategori når jeg var liten, og hadde middag vært siste måltid, hadde jeg sultet ihjel.

Derfor har jeg alltid passet på at middag aldri er siste måltidet for barna mine. Kveldsmat er siste måltid...

Ingen vet om du lager ris til egen bak, nettopp fordi unger er så ulike. Og du høres ut som en særdeles fornuftig mamma. Selvfølgelig skal ikke et barn på 14 måneder legge seg sulten, det ville være barnemishandling.

Dette var bare tanker fra en som ikke er småbarnsmor lenger...

*men savner det litt..*

Du har kanskje et poeng der - men det er sånn det er mest praktisk for oss!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...