Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne vite om andres erfaringer fra praktisering av "feberfri dag" i barnehager. Det står i vår kommunes vedtekter for barnehagen at barn som har feber en dag må være hjemme hel dagen etter. Slik jeg har oppfattet praksisen hittill er at dette må man se lutt ann iforhold til barnets allmentilstand (har to barn i denne barnehagen - eldstemann 4 år, yngste 1 1/2).

For en måneds tid siden måtte vi hente minstemann grunnet 38,2 i temp kl.10.00. Vi fikk da beskjed om at han måtte være hjemme dagen etter. Barnet var feberfri og frisk etter soving, dvs fra ca kl.13.00. Feberen skylte antakeligvis en ny tann. Vi mente han fint kunne sendes i barnehagen dagen etter, men fikk ikke lov av hans primærkontakt.

Dette tok jeg videre med ped.leder som var veldig usikker. Hun tok det videre med kommunelegen og konkluderte med at vi må forholde oss til den feberfriedagen uannsett almenntilstand. Dersom barnet har feber en dag må det være hjemme dagen etter.

Jeg vil selvfølgelig ikke sende et sykt barn i barnehagen, men mener at han var frisk nok til barnehagen den dagen vi ble nektet å levere han. Jeg har undersøkt med andre barnehager og det viser seg at denne regelen med feberfri dag ikke praktiseres, men at det kommer ann på barnets allmentilstand og at det er foreldrenes vurdering som er avgjørende.

Min yngste får feber ved nye tenner + at hans temp går raskt opp og raskt ned (som for de fleste småbarn). Dersom vi må praktisere dette vil vi måtte være veldig mye hjemme med han fremover.

Skjønner ikke logikken.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249719-feberfri-dag-barnhage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at barn som har feber bør ha en feberfri dag. Ser så mange barn som blir sendt rett i barnehagen etter feber og går og er halvveis syk i laang tid etterpå.

MEN, man må jo bruke sunn fornuft! Sånn som i ditt tilfelle. Det blir jo helt på trynet at ungen din skal bli nektes å komme i denne situasjonen.

Gjest stakkars barn

Denne regelen er til barnas beste - også ditt.

Barn med feber har godt av å få en dag i roligere tempå etterpå - og da er man barnehagen sikker på at barnet som kommer er friskt.

Kanskje det ikke er så greitt for dere (voksne), men det er barna som teller her.

Ellers skjønner jeg godt hva du mener med at feberen kommer fort med tenner. Det har mine også hatt. Jeg har dog latt de ha en rolig dag hjemme etter feber for det har de tross alt godt av.

Jeg bruker skjønn når jeg vurderer dette på mine barn. 38*C om morgenen er feber, om kvelden kan 38*C knapt regnes som feber (hvis formen ellers er OK). Barn kan også ha litt forskjellig normaltemp., ikke alle har 37,000*C.

I ditt tilfelle, burde det være OK å sende barnet i barnehagen, syns jeg. Problemet oppstod vel fordi det var barnehagen som oppdaget feberen dagen i forveien...

Vår barnehage er kommunal og har også tilsvarende vedtekter. Jeg har alltid holdt barna hjemme dagen etter hvis det var barnehagen som oppdaget feberen.

Gjest Persille

Logikken er at små barn skal bli HELT friske før de sendes ut i en hektisk barnehage-hverdag.

Noen barn får mer feber enn andre. Ergo er noen foreldre mer hjemme enn andre - sånn er det.

Alternativet er et litt pinglete og slitent barn som blir sendt i bhg litt for tidlig, og som igjen tar unødig mye tid og ressurser fra de andre barna.

Alle barna har rett til å bli tatt godt vare på i barnehagen, og barnehagen er tilrettelagt for friske og raske barn. Syke barn bør få være hjemme og hvile seg, samle energi og bli friske før de igjen skal delta i alle aktivitetene.

Vi bestemmer jo ikke sånne ting for å være slemme med foreldrene?

Når det er sagt, akkurat i ditt tilfelle kunne man kanskje brukt litt skjønn, men generelt er jeg veldig for den regelen.

Det skjer ofte at barn som er feberfrie hjemme, får feberen tilbake igjen så snart de kommer i barnehagen og skal være i aktivitet. Ikke bare tar det opp ressurser i barnehagen, det betyr også at et barn som skulle hatt en rolig dag hjemme i stedet blir fraktet fram og tilbake i barnehagen og "mister" halve hviledagen sin.

Barn får forøvrig ikke feber på grunn av nye tenner. De får nye tenner på grunn av feber.

Annonse

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1160742814' post='3338139]

Jeg er enig i at barn som har feber bør ha en feberfri dag. Ser så mange barn som blir sendt rett i barnehagen etter feber og går og er halvveis syk i laang tid etterpå.

MEN, man må jo bruke sunn fornuft! Sånn som i ditt tilfelle. Det blir jo helt på trynet at ungen din skal bli nektes å komme i denne situasjonen.

Enig med deg. :-)

Hvis søsteren min skulle være hjemme fra barnehagen alle dager etter at hun har hatt feber, ville det bare ende med at hun i perioder flere dager i uka var hjemme og helt frisk. Hun kan nemlig godt ha feber en dag, uten å være spesielt syk, og være frisk som en fisk neste dag.

Det må være foreldrenes oppgave å vurdere barnets allmenntilstand.

Det skjer ofte at barn som er feberfrie hjemme, får feberen tilbake igjen så snart de kommer i barnehagen og skal være i aktivitet. Ikke bare tar det opp ressurser i barnehagen, det betyr også at et barn som skulle hatt en rolig dag hjemme i stedet blir fraktet fram og tilbake i barnehagen og "mister" halve hviledagen sin.

Barn får forøvrig ikke feber på grunn av nye tenner. De får nye tenner på grunn av feber.

"Barn får forøvrig ikke feber på grunn av nye tenner. De får nye tenner på grunn av feber."

HÆ??? Håper dette var spøk....?

Jeg skjønner prinsippet med å ha en feberfri dag hjemme, men en slik regel må ikke være så firkantet som du beskriver.

Etter en sykdomsperiode med feber er det godt for barnet å få en dag hjemme. Men etter en veldig kort feberperiode, som du beskriver med barnet ditt, er det overhodet ingen grunn til at barnet ikke kan i barnehagen dagen etter.

Tror jeg hadde tatt det opp på et foreldremøte eller med FAU, jeg og sørget for at regelen blir behandlet litt mindre firkantet.

Vel, vi som har opplevd noen tannfrembrudd har til tider opplevd det litt anderledes.

Som Iroe skriver. Det kommer en veldig kort feberperiode akkurat når tanna kommer, og så er feberen over når tanna har brutt.

Dette vil jeg tolke som at barnet får feber pga tannfrembruddet.

Andre ganger har barnet feber pga infeksjon og så kommer det tenner i den sammenhengen også.

Nei, det var det ikke.

hihi, da skjønner jeg ikke hva du mener. Tanna kommer når den kommer den, vel? Ikke pga feber!

Min erfaring, fra egne og andres barn, er at barnet gjerne har litt feber/er sutrete/sikler rundt tannfremkomst, og at dette går over når tanna har kommet ut..

Hva mener du da?

Vel, vi som har opplevd noen tannfrembrudd har til tider opplevd det litt anderledes.

Som Iroe skriver. Det kommer en veldig kort feberperiode akkurat når tanna kommer, og så er feberen over når tanna har brutt.

Dette vil jeg tolke som at barnet får feber pga tannfrembruddet.

Andre ganger har barnet feber pga infeksjon og så kommer det tenner i den sammenhengen også.

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showArticle;DocumentId=200525

Annonse

hihi, da skjønner jeg ikke hva du mener. Tanna kommer når den kommer den, vel? Ikke pga feber!

Min erfaring, fra egne og andres barn, er at barnet gjerne har litt feber/er sutrete/sikler rundt tannfremkomst, og at dette går over når tanna har kommet ut..

Hva mener du da?

Tenner kan bryte fram på grunn av feber, siden gummene blir mykere (mener jeg at det var).

Litt forhøyet temperatur kan forekomme ved nye tenner, men jeg vil ikke kalle det feber.

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showArticle;DocumentId=200525

Jeg sier heller ikke at det ikke er slik at feber kan bringe frem tenner. Men jeg har for ofte erfart at det absolutt virker som det motsatte.

Jeg skal ikke si noe helt sikkert på det. Har bare lest de forskningsresultatene som jeg delte link til. Det er vel heller ikke så viktig hva som forårsaker hva, feber er nå feber :)

Jeg skal ikke si noe helt sikkert på det. Har bare lest de forskningsresultatene som jeg delte link til. Det er vel heller ikke så viktig hva som forårsaker hva, feber er nå feber :)

Der er vi helt enige. Feber er feber - samme hva som forårsaker det. Og tennene kommer samme hva.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...