Gå til innhold

Kommer en trassalder nummer to i fireårsalderen?

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma til fireåring

Det virker slik her i huset i alle fall. Ikke slenge-seg-på-gulvet-og-hyle-trass, men hun er av og til humørsyk som en tenåring.

Vi merker godt at hun har veldig klare meninger om hva hun vil, men hun greier ikke enda å se konsekvensene av valgene. Derfor må jo vi foreldre av og til gjøre det stikk motsatte av hva hun vil.

Fortsetter under...

Ja!!

Akkurat sånn er vår 4,5 åring også. Verdens søteste og greieste til tider, og så blir hun omgjort til en ildsprutende drage fra det ene sekundet til det andre.

Noen som vet når det går over?? Og den tenåringsoppførselen vi har nå, går den til fratrekk når de skikkelige tenårene kommer? *håpefull*

Gjest Mamma til fireåring

Ja!!

Akkurat sånn er vår 4,5 åring også. Verdens søteste og greieste til tider, og så blir hun omgjort til en ildsprutende drage fra det ene sekundet til det andre.

Noen som vet når det går over?? Og den tenåringsoppførselen vi har nå, går den til fratrekk når de skikkelige tenårene kommer? *håpefull*

Jeg håper absolutt vi kan trekke fra dette i tenårene. ;) hehe.

Jeg blir så forskrekket over hvordan jenta blir forvandlet til et lite troll av og til. Her en dag var vi på en butikk, og hun slo seg helt vrang ved kassa. "Jeg vil ikke ha slik dum pose osv." Vi har hele tiden vært nokså strenge med høflighet, og hun får selvsagt ikke lov til å si slike ting.

Jeg synes det er en ting med en toåring som vræler, de kan man ta uten armen og gå, og de kan også godprates med, men en fireåring er verre.

Jeg håper absolutt vi kan trekke fra dette i tenårene. ;) hehe.

Jeg blir så forskrekket over hvordan jenta blir forvandlet til et lite troll av og til. Her en dag var vi på en butikk, og hun slo seg helt vrang ved kassa. "Jeg vil ikke ha slik dum pose osv." Vi har hele tiden vært nokså strenge med høflighet, og hun får selvsagt ikke lov til å si slike ting.

Jeg synes det er en ting med en toåring som vræler, de kan man ta uten armen og gå, og de kan også godprates med, men en fireåring er verre.

"de kan man ta uten armen"

Hmmm, hvis du har tatt ungen uten armen som toåring, kan det jo tenkes hun surver fordi hun vil ha armene tilbake ;)

Neida, bare tuller :)

Jeg merket det særlig med mellomsøster at hun til tider var veldig ugrei i 4-års alderen. Det sies jo at det er små "puberteter" hele tiden. Sukk...

Har lite teori å backe dette opp med, men eg merker no at 4-åringen min har blitt mykje meire viljesterk og "vrien" i det siste, det blir meire konfliktar med storebror enn det har vore før, mykje meire skriking for småting og så vidare.

Eg kan ikkje hugse at det var spesielle vanskar med trass i 2-årsalderen, forøvrig. Det har gått ganske glatt og greit fram til no.

Ikkje det at det er skrekkeleg vanskeleg no heller, men det er tydelegvis ein litt meir sårbar periode, der ho kan bli så utruleg lei seg, så veldig veldig fornærma, og til tider veldig oppsatt på det ho vil.

Samstundes som vi også har ei på 2 som har sine stunder...

Jaja, slik er det no berre eingong ;-)

Her hjemme er fireårstrassen en fordobling av toårstrassen, i alle fall - her skal _alt_ diskuteres som diskuteres kan, og helst ikke på den mest tilbakelente og rolige måten, heller..! ;)

Klassisk er om han har sovet ettermiddagslur; da kan han være rasende når han våkner (spesielt om han blir vekket, men ellers også), og ingen verdens ting kan endre på det. Når han så har fått brukt noen minutter på å rase og furte så kan han komme opp i stua blid som ei lerke og som om ingenting hadde skjedd.. Ellers går det på alt av hverdagslige gjøremål, som mattilberedning, påleggsvalg, klesvalg, beskjeder om å rydde opp etc etc. Er så festlig, atte.

Annonse

Her hjemme er fireårstrassen en fordobling av toårstrassen, i alle fall - her skal _alt_ diskuteres som diskuteres kan, og helst ikke på den mest tilbakelente og rolige måten, heller..! ;)

Klassisk er om han har sovet ettermiddagslur; da kan han være rasende når han våkner (spesielt om han blir vekket, men ellers også), og ingen verdens ting kan endre på det. Når han så har fått brukt noen minutter på å rase og furte så kan han komme opp i stua blid som ei lerke og som om ingenting hadde skjedd.. Ellers går det på alt av hverdagslige gjøremål, som mattilberedning, påleggsvalg, klesvalg, beskjeder om å rydde opp etc etc. Er så festlig, atte.

Bare vent til de er 14 - du slette tid....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...