Gå til innhold

ni år jente lage middag

Anbefalte innlegg

Gjest litt engstelig for det

Har instruert niåringen i kveld med kokeplatene. Hun skal sette på potetene i mårra og pølsevann og legge pølsene oppi når vannet er varmt.

Har selvsagt forklart henne grundig hvor forsiktig hun må være. Legge pølsene forsiktig oppi med pølseklipe og tenke på hvor varmt vannet er.

Er litt usikker på om jeg tørr dette, er så redd hun skal brenne seg, men engang må hun vel få slippe til. Dessuten hadde det vært praktisk siden vi får det travelt i mårra ettermiddag.

Lar du din niåring koke opp vann?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249994-ni-%C3%A5r-jente-lage-middag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest sjøstjerna

Ser flere skriver at " da de var 9 år etc.."

Jeg ville ikke sluppet barnet til kokeplatene uten å først ha vært i lag med det- under matlaging.

Første møte med kokende vann og kokeplater bør ikke 9 åringen ha alene.

Mener

Min 9 åring lager tomatsuppe, steker omelett, egg og lager ostesmørbrød-- og nudler og kan steke fiskekaker.

Men første gang var i lag med meg.

Gjest øvelse gjør mester :)

Nabogutten her er "superkokk", fra han var liten har han vært med mor på kjøkkenet.

En søndag stod det fårikål på menyen, foreldrene holdt på ute (dugnad på lekeplassen), gutten (da 9 år) lurte på om han kunne få lov å lage middag :), joda moren fant fram kokeboken hun og lot han holde på.

Da de kom hjem etter noen timer på lekeplassen, var fårikålen ferdig, potetene ferdigkokt + at det stod nybakt eplekake på benken til dessert :).

De kunne bedt inn hele dugnadslaget til middag, han hadde laget veldig mye mat :), men du verden så flink.

Han er idag 14 år, like matintressert og fortsatt er det kokk han vil bli.

Gjest sjøstjerna

Nabogutten her er "superkokk", fra han var liten har han vært med mor på kjøkkenet.

En søndag stod det fårikål på menyen, foreldrene holdt på ute (dugnad på lekeplassen), gutten (da 9 år) lurte på om han kunne få lov å lage middag :), joda moren fant fram kokeboken hun og lot han holde på.

Da de kom hjem etter noen timer på lekeplassen, var fårikålen ferdig, potetene ferdigkokt + at det stod nybakt eplekake på benken til dessert :).

De kunne bedt inn hele dugnadslaget til middag, han hadde laget veldig mye mat :), men du verden så flink.

Han er idag 14 år, like matintressert og fortsatt er det kokk han vil bli.

:-)

Koselig historie.

:-)

Gjest litt engstelig for det

Ikke om jeg ikke er hjemme. Min 9-åring lager eggerøre og dekker bord hver helgefrokost.

Poteter og pølser - usj - kunne hun ikke fått lage noe bedre og enklere da? - pytt i panne med egg f.eks.

Tenkte jo at det var ganske enkelt, dessuten så synes hun det er veldig godt. Og usj, pytt i panne hørtes ikke godt ut.

Er du fjern eller, skjønner du ikke at ikke alle har samme smak som deg.

Tenkte jo at det var ganske enkelt, dessuten så synes hun det er veldig godt. Og usj, pytt i panne hørtes ikke godt ut.

Er du fjern eller, skjønner du ikke at ikke alle har samme smak som deg.

Nei - men jeg syns det hørtes farligere ut å koke to kjeler med vann - en til poteter og en til pølser.

Pytt i panne er bare å steke. Husk, ingen voksen er tilstede.

Fjern? ja -det er jeg rett som det er .)

Annonse

Ser flere skriver at " da de var 9 år etc.."

Jeg ville ikke sluppet barnet til kokeplatene uten å først ha vært i lag med det- under matlaging.

Første møte med kokende vann og kokeplater bør ikke 9 åringen ha alene.

Mener

Nei, det er en selvfølge. Ungene skal være godt kjøkkenvante og foreldrene må være trygge på at ungene vet hva de gjør.

Middag ja, men ikke middag som innebærer at barnet må koke opp vann, og spesielt ikke to kjeler. En bekjent av meg skulle koke pølser en gang da hun var 10 år og klarte å få hele kjelen over armen hennes, og den er fortsatt helt forbrent idag og ser nesten sånn ut:

(http://www.brannmannen.no/arkiv/2000/5-00/bilder-5-00/Brannskader_liten.jpg)

Jeg har ikke noen 9-åring sjøl, "bare" en 7-åring.

Jeg kunne latt ham koke opp vann og lage pølser hvis jeg var hjemme og kunne passe på. han hadde helt sikkert fiksa det med at det er varmt etc, litt mer usikker på om han hadde husket å følge med og slå av plata etterpå kanskje, han er litt vimsete.

Så en 9-åring burde greie det alene? Har hun prøvd seg "under oppsyn" noen gang da?

Ja, men da er jeg i huset. H*n får ikke lov om jeg ikke er hjemme.

Jeg hadde som oppgave å skru på platene kl. 14:30 husker jeg, mamma kom hjem ca. kl. 15 og da var potetene ferdig kokt. Hun hadde da vasket dem og lagt dem i vann kvelden før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...