Gå til innhold

med besteforeldre på teater (litt langt)

Anbefalte innlegg

Pøh - når disse VET at dette ønsket man å gjøre selv med barna -da er de slemme, mener jeg når de kjøper billettene før de spør.

Jeg er jo mormor selv og da jeg skulle ta med barnebarnet på "Biler" - så sa min datter - "ååååå den ville jeg at jeg skulle ta henne med på" -da spanderte jeg likesågodt på henne også - og tok med minstemann og så dro vi alle fire og koste oss,

Besteforeldre kan ikke forlange noesomhelst.

Okay...da konstaterer jeg bare at vi er veldig uenig:)

Fortsetter under...

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

40

• MsSophie

5

• citygirl

5

• birdie

4

Mest aktive i denne tråden

Pøh - når disse VET at dette ønsket man å gjøre selv med barna -da er de slemme, mener jeg når de kjøper billettene før de spør.

Jeg er jo mormor selv og da jeg skulle ta med barnebarnet på "Biler" - så sa min datter - "ååååå den ville jeg at jeg skulle ta henne med på" -da spanderte jeg likesågodt på henne også - og tok med minstemann og så dro vi alle fire og koste oss,

Besteforeldre kan ikke forlange noesomhelst.

Hehe...og det svaret skulle stått lengere oppe...:-)

Jeg ville nok latt de få lov, synes det er flott at de ønsker å ta del i barnets oppvekst på den måten og ikke bare være noen man kommer på besøk til eller får besøk av. Lengter selv etter den dagen mine egne foreldre bor nært nok til at de kan gjøre slikt, de er absolutt typene til det (men de ville nok latt meg også være med om det var et stort ønske for meg).

Kan du ikke evt. ta poden din med på en annen forestilling dersom det er så viktig for deg å ta del i den første av alt han skal oppleve?

Vet ikke om du har barn fra før, det kan vel muligens ikke virke slik, men som "erfaren" mamma (jeg har to, på 4 og 7), så må jeg si at jeg nok kan hoste opp tittelen på de kinoforestillinger, teaterforestillinger etc. som var de første for mine, og til og med bilder fra noen av disse hendelsene, men noe mer enn det betyr det liksom ikke i det lange løp. Med et lite barn som skal oppleve verden kan det til og med bli "kvelende" dersom mor må ta del i absolutt alle disse milepælene. Trur eg.

Håper du finner en løsning som du blir fornøyd med, i alle fall! :)

Jeg ville nok latt de få lov, synes det er flott at de ønsker å ta del i barnets oppvekst på den måten og ikke bare være noen man kommer på besøk til eller får besøk av. Lengter selv etter den dagen mine egne foreldre bor nært nok til at de kan gjøre slikt, de er absolutt typene til det (men de ville nok latt meg også være med om det var et stort ønske for meg).

Kan du ikke evt. ta poden din med på en annen forestilling dersom det er så viktig for deg å ta del i den første av alt han skal oppleve?

Vet ikke om du har barn fra før, det kan vel muligens ikke virke slik, men som "erfaren" mamma (jeg har to, på 4 og 7), så må jeg si at jeg nok kan hoste opp tittelen på de kinoforestillinger, teaterforestillinger etc. som var de første for mine, og til og med bilder fra noen av disse hendelsene, men noe mer enn det betyr det liksom ikke i det lange løp. Med et lite barn som skal oppleve verden kan det til og med bli "kvelende" dersom mor må ta del i absolutt alle disse milepælene. Trur eg.

Håper du finner en løsning som du blir fornøyd med, i alle fall! :)

Men du . om man jobber med teater og har fortalt besteforeldre at man vil gjøre dette første gangen selv -hvorfor i huleste skal alle knuse drømmen og si hun skal være takknemlig attpåtil? De tar seg jo til rette ved å ha kjøpt billettene med et annet vennepar med barnebarn -FØR de spør om det er greit. De planter jo dårlig samvittighet her, og man kan jo føle seg skikkelig barnslig da - som har drømt å ta med barnet sitt selv.

Jeg syns ikke disse besteforeldrene var særlig snille - de tråkker over en grense ved å blåse av denne foreldrenes følelse.

Det er BESTEFORELDRENE som burde finne på noe annet med barnet -og spørre FØRST, før de planlegger og kjøper inn billetter.

Men jeg er sikkert sær - men det er også i min fulle rett å være det.

Besteforeldrene hadde vel sine drømmer en gang de også`?=

HRMF

Annonse

Men du . om man jobber med teater og har fortalt besteforeldre at man vil gjøre dette første gangen selv -hvorfor i huleste skal alle knuse drømmen og si hun skal være takknemlig attpåtil? De tar seg jo til rette ved å ha kjøpt billettene med et annet vennepar med barnebarn -FØR de spør om det er greit. De planter jo dårlig samvittighet her, og man kan jo føle seg skikkelig barnslig da - som har drømt å ta med barnet sitt selv.

Jeg syns ikke disse besteforeldrene var særlig snille - de tråkker over en grense ved å blåse av denne foreldrenes følelse.

Det er BESTEFORELDRENE som burde finne på noe annet med barnet -og spørre FØRST, før de planlegger og kjøper inn billetter.

Men jeg er sikkert sær - men det er også i min fulle rett å være det.

Besteforeldrene hadde vel sine drømmer en gang de også`?=

HRMF

Synes du ilegger besteforeldrene en agenda som vi ikke har grunnlag for å uttale oss om. Det er ikke sikkert de har tenkt noe lengre enn at "dette kan bli en artig greie, det gjør vi!", kanskje i et hyggelig lag med det andre venneparet e.l. At ikke det var noe poeng for dem at det skulle være ungens første møte med teater, men heller noe som de kunne gjøre sammen, de to generasjonene. Vanskelig å uttale seg så skråsikkert når man bare hører en side av historien, og når den siden i tillegg er farget av dårlig samvittighet hos et menneske som kanskje ser logikken i å la ungen gå, men følelsesmessig slett ikke har lyst.

Og så er vi jo ulike alle mann, noen legger mer vekt på å være der ved alle nye opplevelser for ungene, mens andre, som slabbedasken meg ;) , ikke tar slikt så veldig nøye - det viktigste for meg er at ungene får artige opplevelser. Så gjør det liksom ikke noe at det er noen andre som tar del i det, jo flere som kan dele slike gleder ved barnas utvikling jo bedre.

Synes jeg. Impulsive mennesker er artig, besteforeldre eller ei.

Synes du ilegger besteforeldrene en agenda som vi ikke har grunnlag for å uttale oss om. Det er ikke sikkert de har tenkt noe lengre enn at "dette kan bli en artig greie, det gjør vi!", kanskje i et hyggelig lag med det andre venneparet e.l. At ikke det var noe poeng for dem at det skulle være ungens første møte med teater, men heller noe som de kunne gjøre sammen, de to generasjonene. Vanskelig å uttale seg så skråsikkert når man bare hører en side av historien, og når den siden i tillegg er farget av dårlig samvittighet hos et menneske som kanskje ser logikken i å la ungen gå, men følelsesmessig slett ikke har lyst.

Og så er vi jo ulike alle mann, noen legger mer vekt på å være der ved alle nye opplevelser for ungene, mens andre, som slabbedasken meg ;) , ikke tar slikt så veldig nøye - det viktigste for meg er at ungene får artige opplevelser. Så gjør det liksom ikke noe at det er noen andre som tar del i det, jo flere som kan dele slike gleder ved barnas utvikling jo bedre.

Synes jeg. Impulsive mennesker er artig, besteforeldre eller ei.

Men i dette tilfellet visste besteforeldrene at dette var viktig for henne -da ER det dårlig gjort.

Og det er vel ikke alle som syns det er så festlig å sende så små barn med andre heller - i bil., Jeg hadde ikke gjort det. - men som sagt - jeg er sær da - jeg hadde jo ikke barnevakt omtrent til mine jeg. :D

Men i dette tilfellet visste besteforeldrene at dette var viktig for henne -da ER det dårlig gjort.

Og det er vel ikke alle som syns det er så festlig å sende så små barn med andre heller - i bil., Jeg hadde ikke gjort det. - men som sagt - jeg er sær da - jeg hadde jo ikke barnevakt omtrent til mine jeg. :D

Det med bilkjøringa var vel faktisk det eneste jeg kunne komme til å kicke på... ;) Men med mindre det er veldig gode grunner til det så må en jo nesten stole på at andre er vel så gode sjåfører som en sjøl (det er jo de idiotene en møter som er farlige, og de treffer en jo uansett hvem som kjører "vår" bil).

Vanskeligste med å ha unger er å slippe dem avgårde og la dem vokse opp.. men å la besteforeldre ta del i det synes jeg må være naturlig.

Jeg ville ha kjøpt en billett ekstra og blitt med dem på turen! Si at du har lyst til å se teaterforestillingen slik at du kan snakke om den sammen med ditt barn etterpå.

så koser dere alle isammen i førjulstria!

Jeg så ikke på svarene dine under her før nå. Men må si at hvis besteforeldrene er så firkantete at de ikke vil ha deg med??!! på turen så holde du ditt barn hjemme synes jeg.

Annonse

Jeg ville nok latt besteforeldrene dratt med han. 3 dager før jul så kan det jo hende du syntes det er flott med en dag å ordne i heimen. MEN de burde ha spurt FØR de kjøpte bill. men på dena nnen side så kan det jo hende at de gjorde dette med teater nettopp fordi de vet at det er viktig for deg, og derfor antok at du syntes det ville være supert :-)

Gjest En tobarnsmor

Jeg hadde surna - FØRSTE gangen er viktig.

Nei ærlig talt. Første gang på teater er da ikke "viktig." I den alderen er det massevis av ting som er for første gang for barna. Teater stiller da ikke i noen særstilling.

Gjør moren seg vanskelig her så er det for hennes del, og ikke for barnets, og det er barnslig. Syns jeg. Det er massevis av andre ting det går an å gjøre sammen med barnet som blir for første gang, hvis det skal være et sånn voldsomt poeng. (hvilket jeg ikke forstår at det kan være, jeg tenker mer på at barnet skal ha det bra jeg, men det er meg.)

Det er ikke rart det er krig i verden....!

Gjest Ulvinnen

Jeg hadde latt barnet bli med besteforeldrene.

Nå vet jeg ikke hvor gamle de er, men min erfaring er at barnas besteforeldre veldig raskt har gått fra å være i god form til å bli skrøpelige.

Det er viktig at barna kan få gode minner med besteforeldrene, og fint for dem å være alene med slektninger uten foreldre på slep.

Gjør noe annet med barnet ditt, som å dra på kino. Du får mange, mange muligheter til å ta barnet på teater senere.

Så jeg syns du skal unne besteforeldrene og barnet denne gleden.

Og ikke hal det hele så langt ut at besteforeldrene kvir seg for å gjøre noe med barnet en annen gang.

Er det Kardemomme By vi snakker om her?

I så fall kan vel dere ta ham med på Snekker Andersen, da kan dere til og med dra i romjulen, når ting har roet seg litt etter juledagene. Les boka på forhånd slik dere har gjort tidligere.

http://www.oslonye.no/spilleplaner/trikkestallen/

(Eller omvendt, dersom jeg har gjettet feil.)

Jeg har lest hele tråden, og jeg synes svigerforeldrene dine er tankeløse. Men jeg tror ikke de er bevisst slemme - det er mange som vil ha sånne besteforeldregreier helt alene, uten å inkludere barnebarnas foreldre. Jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det på den måten selv, men de er ikke alene om å være sånn.

Jeg tror du vil gjøre forholdet mellom dere dårligere dersom du nekter, gjør noe som ender med at de gir fra seg billettene eller tar ham med på forestillingen på forhånd. Disse Egner-oppsetningene kommer igjen og igjen og igjen, så det vil bli flere sjanser.

Jeg har mistet de fleste illusjoner når det gjelder hva barn husker av slike førstegangsopplevelser. Det kan ofte være helt andre ting enn det vi tror, som fester seg som viktige begivenheter for dem. Så ikke legg altfor mye i dette. Husk også at det betyr en "fridag" for deg like før jul, og la junior få inntrykk av at dette blir moro.

Nei ærlig talt. Første gang på teater er da ikke "viktig." I den alderen er det massevis av ting som er for første gang for barna. Teater stiller da ikke i noen særstilling.

Gjør moren seg vanskelig her så er det for hennes del, og ikke for barnets, og det er barnslig. Syns jeg. Det er massevis av andre ting det går an å gjøre sammen med barnet som blir for første gang, hvis det skal være et sånn voldsomt poeng. (hvilket jeg ikke forstår at det kan være, jeg tenker mer på at barnet skal ha det bra jeg, men det er meg.)

Det er ikke rart det er krig i verden....!

Ja - det er jo for morens skyld at det var viktig med den første gangen da. Jeg regner med teaterforestillingen er den samme enten den er med eller uten moren. Men når en mor har sagt til besteforeldrene at hun gjerne vil gjøre dette selv - fordi hun jobber med teater - så er det FREKT å gå og kjøpe billetter uten å spørre først.

Som forelder har man da full rett til å glede seg til ting man skal oppleve med barna sine også.

Krig? næ - tror du det blir krig av sånt da? ;)

Jeg hadde latt barnet bli med besteforeldrene.

Nå vet jeg ikke hvor gamle de er, men min erfaring er at barnas besteforeldre veldig raskt har gått fra å være i god form til å bli skrøpelige.

Det er viktig at barna kan få gode minner med besteforeldrene, og fint for dem å være alene med slektninger uten foreldre på slep.

Gjør noe annet med barnet ditt, som å dra på kino. Du får mange, mange muligheter til å ta barnet på teater senere.

Så jeg syns du skal unne besteforeldrene og barnet denne gleden.

Og ikke hal det hele så langt ut at besteforeldrene kvir seg for å gjøre noe med barnet en annen gang.

Barnet var nesten tre sier hun jo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...