Gå til innhold

når begynner der med ukelønn?

Anbefalte innlegg

Våre to eldste (9 og 6) får 25-30 kr i ukelønn. Dette sparer de eller de kjøper seg noe de har lyst på. Lørdagsgodter og evt. blader får de utenom.

Jentene må ikke gjøre noe spesielt for å få ukelønn. I prinsippet mener jeg at alle må hjelpe til hjemme uansett lønn eller ikke. Jeg får heller ikke lønn av å "hjelpe til" hjemme ;-)

Fortsetter under...

Jeg sier da ikke at det "er feil". Men for meg personlig blir det feil.

Og grunnen til at jeg syns det er feil er: arbeidet i hjemmet er et felles ansvar. Ingen av oss får betalt for å støvsuge eller gå ut med søpla. Det er et felles ansvar å ha det noen lunde rent og pent, og alle har ansvar for å ta vare på sine egne klær, sko, og ting.

Dette er et ansvar som altså er ulønnet for oss alle, og som jeg mener at ungene SKAL være med på, enten de vil eller ikke. En jobb med lønn kan du takke nei til hvis du ikke ønsker jobben. Men barna mine får ikke anledning til å "takke nei" til å sette skoene sine på skohylla eller hjelpe til med fredagsvasken. De skal, enten de vil eller ikke.

Når det gjelder å "betale for å gjøre ingenting" som du sier, så ser jeg det ikke sånn. Jeg ser det altså ikke som "betaling" i det hele tatt. Ukelønn er et misvisende begrep sånn sett. Jeg kaller det heller "lommepenger". For det er det det er. Penger barnet får og kan disponere som han eller hun vil. Spare eller bruke.

Vi voksne jobber og tjener penger, og sørger for hus og mat og klær og alt det der. Barna får også lørdagsgodt, og leker, blader osv av og til. Men i tillegg får de altså tildelt en "pott" til fri disposisjon, for å lære seg å bruke penger. Ikke som betaling, men som lærdom, og for å gi dem en viss "frihet".

Når de blir eldre kan det hende at det kan bli aktuelt å betale for jobb. F.eks. hvis de gjør mer enn sin forventede del. Hvis f.eks. en av dem vasker hele huset en fredag, så er det rimelig å betale for det. For da slapp jo vi andre... Men i utgangspunktet syns jeg at alle personer i en husholdning har et ansvar for at hjemmet fungerer. Andelen man har varierer med alder.

Veldig enig med deg! Du forklarte det kjempebra:-)

Hei

Hos oss får de 10,- etter hvor mange år de er.

Storesøster får 90,- (9år) og lillebror får 70,- (7år), og dette syns de er helt greit!

De pengene skal gå til godis og fotballkort eller bratz kort, blader osv.

De pleier å bruke ca 30,- på godis på lørdag og sparer resten!

De må rydde rommet og vaske og støvsuge der 1 gang i uken, rydde av etter seg og sette inn i oppvaskmasj\kinene etter middag og ellers svare ja til det de blir bedt om, hente posten, kaste søppel, gå i butikken osv. Sier de nei (uten gyldig grunn), blir de trekt 10,-

Dette fungerer veldig greit, og de lærer at penger forsvinner fort, de må også lære å spare og å regne ut hva de kjøper godis for i helgene!

Syns de er blitt mer bevisste på pengebruk etter vi innførte dette!

syntes disse summene var i overkant av hva som er naturlig for en 7 åring og 9 åring å tjene, selv om de gjør en del hjemme.

min 8 åring får 30 kr uka og holder orden på rommet sitt, rydder egne klær som jeg bretter, rydder håndklær/kluter til badet sitt. hun mopper gulvet sitt og tar gjerne og mopper hallen/vindfanget og andre rom hvis jeg ber om det og tørker støv hvis hun har lyst. henter posten hvis jeg ber om det og dekker bordet og holder orden på egne ting (dvs. at hun skal rydde egne ting, leker og klær)

oppgavene gjøres når hun har tid og lyst, og ingen automatikk i at hun må gjøre oppgavene daglig/ukentlig, men når hun blir bedt om det.

prøver dog å minne henne på at de daglige tingene som å holde orden på rommet og skolesakene og rydde sko/jakke når hun kommer hjem er en selvfølgelighet da.

Nja, guttungen kjøper ikke blader for ukepengene, vi abbonerer på Donald, og andre blader får han egentlig bare i ferien.

De 20 kronene + bursdagspenger + litt "tilfeldige" penger fra besteforeldre har han spart sammen til både Nintendo DS, Lego Ridderborg og flere Gameboy/DS spill, så det går fint an !

enig med deg her!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...