Gå til innhold

Hus med utleiedel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

7

• jubalong70

5

• løvinne71

4

• Sofline

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille

Da er jo folk bare idioter som velger å bo der. Kaste bort 4 mill. på en tomt? Herregud.

Nå ja, kaste bort og kaste bort.

Det koster penger å bo som vi gjør, sånn er det bare.

Utsikt, sentrumsnære, barnevennlig og god plass er en vanskelig kombinasjon - resultatet er kostbare tomter.

Man velger selv hva man vil bruke penger på - man er ikke idiot av den grunn.

pusia1365380645

Uhm - nabolaget mitt får du ikke tomter til under de tredobbelte, MINST. Så jeg synes denne var billig jeg da...

Sånn er livet i hovedstaden :)

Hovedstaden?... prøv bare Tromsø du.. Vi har sett på tomt der..og der må du ut med over 1.2 millioner..dritdyrt..

pusia1365380645

Jeg er imponert over at dere klarer å bygge hus til 2 mill jeg. Vi holder på å avslutte påbygg på vårt hus (ca 50m2) og med drenering, omlegging av tak og heving av noe av tomten kommer dette på over 2 mill alene... Forøvrig valgte vi å bygge på mindre for å slippe leieboere. Noe jeg er svært glad for. Selv kjenner jeg knapt noen som er fornøyd med leieboerne sine...

Har du sett i huskataloger kan du få ferdig oppsatt hus til langt mindre enn d..

Langt langt mindre og like mye.

Vi har utleige leilighet og har hatt veldig varierende liegetakere. Den siste virket helt grei, men innviterte alle vennene hver helg til både vorspiel & nachspiel - ungdommer spydde i hagen og vi måtte si han opp etter relativt kort tid. Nå sparer vi heller på andre ting og lar være å leige ut en stund, vi orker det rett og slett ikke.

Jeg synes du skal tenke deg godt om,om dere vil låse dere til å leige ut i mange år framover.

Annonse

Tomta ligger på østlandet, et par hundre meter fra vannet. Man kan se sjøen. Blir brått litt dyrere da. Så når et hus koster 2mill å bygge, da må vi nesten leie ut en del....

Oj, oj, oj for noen priser. Skjønner godt at dere trenger utleiedel, ja!!!

Uhm - nabolaget mitt får du ikke tomter til under de tredobbelte, MINST. Så jeg synes denne var billig jeg da...

Sånn er livet i hovedstaden :)

Huff og huff. Jeg blir bare mer og mer glad for at vi flyttet!

Vi har kjøpt enebolig på 270kvm til 1,15 mill... Og da har vi 1 mål tomt til.

Vi har bygget hybel i vårt hus, og har nå leid ut i 4 år.

Vi bor i et attraktivt område og har aldri hatt problemer med å få leid ut. Vi har også vært heldige med alle våre leietakere, (med unntak av en som sluttet å betale da han mistet jobben) vi har hatt både par, og "helgepappaer"

I vårt tilfelle, er jo en av ulempene mindre plass å bo på selv, siden vi bygde om huset for å få plass til hybel.

Men vi har gjort det slik at vi kan "integrere" hybelen i huset vårt igjen bare ved å sette inn en dør, og dermed vil barna ha sitt eget oppholdsted med både kjøkken,bad og egen inngang, når de blir ungdommer.

Vi synes inntekten vi får er gull verdt, og den veier langt på vei opp for ulempene. Og ikke minst gir det en betydelig økning i husets verdi.

Og siden dere skal bygge huset selv, så har dere jo alle forutsetningher for å legge tilrette for at ulempene blir minst mulig.

Dere kan sørge for at hybelen har egen inngang og biloppstillingsplass, gjerne på en annen side av huset enn der dere kommer til å ferdes selv. Og dere kan sørge for å lydisolere godt.

Det er også lov til å være litt kritisk til hvem man leier ut til. Og hvis man tar litt enkle forhåndsregler, som å sørge for depositum og en skikkelig husleiekontrakt, så kan man komme mange potensielle problemer i forkjøpet.

Bygg med hybel!

Annonse

Nei, men alt det økonomiske var helt greit. Betalingen gikk jo helt automatisk uansett om noen bodde i leiligheten eller den sto tom. Tror de skiftet leieboere 4 ganger. Og hybelen sto tom en 2-4 mndr mellom hver leieboer.

Men vi leier ikke ut lenger, altså

Hvis noen raserer boligen, får dere ikke erstatning, bare husleien.

Det står på meglers konto - og utbetales mot signatur fra utleier.

Dersom utleier har krav er det bare å dokumentere dem, så får man pengene.

Det er greit hvis megler er godkjent finansinstitusjon. Jeg ville nå heller hatt det på sperret konto i normal bank. Ellers kan penga mine gå med i konkurs eller underslag. Jeg vet ikke om de er trygge ellers. Selv om vårherre selv lover at de er det.

Leietaker har krav på at pengene er i bank på depositumskonto.

Har du sett i huskataloger kan du få ferdig oppsatt hus til langt mindre enn d..

Langt langt mindre og like mye.

Husk at prisene i huskatalogene IKKE inkl. grave og sprengningsarbeid eller byggeklargjøring på tomta. De inkluderer heller ikke grunnmur eller såle.

Dessuten leveres huset ofte "klart for maling" noe som vil si at innvendige flater ikke er ferdig behandlede. Man må selv bekoste tapet, parkett eller fliser, Samt innredninger til kjøkken og bad...

Når man har lagt på alt dette, så blir det nok ikke så billig lenger...

Jeg har helt greie erfaringer med å leie ut. Det samme har både min søster og min bror, som begge har leid ut i en årrekke.

Den økonomiske friheten utleien gir/har gitt oss, ville jeg aldri vært foruten.

Tror også det vil svare seg å bygge hus med kjeller. Kanskje vil dere ta den i bruk selv når barna vokser til.

Lykkt til.

Hvis noen raserer boligen, får dere ikke erstatning, bare husleien.

Ingen raserte hybelen, men en av leietagerne tok ved en feiltakelse med seg endel kjøkkenutstyr. Det ble erstattet, det ble også en skinnsofa og et bord som ble litt ødelagt.

Vi har som sagt ikke hatt noen problemer med den økonomiske delen av utleie til flyktningetjenesten i kommunen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...