snø Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Tja, si det! Vi bygde hus med sokkelleilighet, og har delte erfaringer. Første var en dame på ca 40 med sønn på 15. Rolige og greie, men bodde bare noen mnd, så kjøpte hun eget. Andre var et par som også var rolige og greie, helt til han sluttet å betale sin del av leien. De flyttet fra hverandre og fra leligheten. Så hadde vi en enslig dame med to barn hun ikke hadde omsorgen for. Hun var stille og rolig og betalte punktelig. Men etter et par-tre år så havnet hun hun i feil miljø. Aldri noen festing, men de typene som snek rundt dørene så ikke helt gode ut. Og da det plutselig stod politi i gården sa vi henne opp. Hun flyttet frivillig. Så bodde søskenbarnet mitt her en periode sammen med samboeren. Og dem som tror at alle homofile er ryddige og renslige tar _feil_! Usj, det var vemmelig etter ham. Og depositumet kunne han se langt etter, gitt, slekt eller ikke. Nå har vi hatt en ung gutt boende i et par år. Han var samboer i en lengre periode, men nå er det slutt og en kompis har flyttet inn. Det ble plutselig en del festing, og nå som kontrakten gikk ut har vi sagt ham opp. Ser han har annonse i avisen, så jeg regner med at han flytter frivillig. Vi har diskutert om vi skal leie ut videre, for vi trenger strengt tatt ikke pengene. Men vi trenger heller ikke arealet, huset vårt er stort nok som det er. Og det er jo greie penger... Så det blir vel til at vi leier ut igjen etter hvert, skal bare pusse leiligheten opp først, så den blir nok stående tom til over jul. Men skulle jeg gjort det om igjen tror jeg at jeg hadde bygget uten leilighet. Men for oss var det egentlig ikke noe alternativ. Vi bor på en skråtomt hvor vi uansett måtte hatt sokkel. Og pengene kom veldig godt med de første årene vi bodde her :-) Men bygger dere med leilighet så følg de rådene som har kommet i tråden. Godt med isolering, ikke gjennomgående pipe, inngang og uteareal for seg, parkering nok, også for gjester til leilighet. Og vær _veldig_ kritisk til hvem du leier ut til, det er bare dumt å være dumsnill og synes synd på folk. Vær beinhard på at leien skal være på konto den dagen dere har avtalt, og ha 1-års kontrakter. Lykke til! Tomten hørtes deilig ut... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250044-hus-med-utleiedel/page/3/#findComment-1967373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
margerita1365380476 Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Tja, si det! Vi bygde hus med sokkelleilighet, og har delte erfaringer. Første var en dame på ca 40 med sønn på 15. Rolige og greie, men bodde bare noen mnd, så kjøpte hun eget. Andre var et par som også var rolige og greie, helt til han sluttet å betale sin del av leien. De flyttet fra hverandre og fra leligheten. Så hadde vi en enslig dame med to barn hun ikke hadde omsorgen for. Hun var stille og rolig og betalte punktelig. Men etter et par-tre år så havnet hun hun i feil miljø. Aldri noen festing, men de typene som snek rundt dørene så ikke helt gode ut. Og da det plutselig stod politi i gården sa vi henne opp. Hun flyttet frivillig. Så bodde søskenbarnet mitt her en periode sammen med samboeren. Og dem som tror at alle homofile er ryddige og renslige tar _feil_! Usj, det var vemmelig etter ham. Og depositumet kunne han se langt etter, gitt, slekt eller ikke. Nå har vi hatt en ung gutt boende i et par år. Han var samboer i en lengre periode, men nå er det slutt og en kompis har flyttet inn. Det ble plutselig en del festing, og nå som kontrakten gikk ut har vi sagt ham opp. Ser han har annonse i avisen, så jeg regner med at han flytter frivillig. Vi har diskutert om vi skal leie ut videre, for vi trenger strengt tatt ikke pengene. Men vi trenger heller ikke arealet, huset vårt er stort nok som det er. Og det er jo greie penger... Så det blir vel til at vi leier ut igjen etter hvert, skal bare pusse leiligheten opp først, så den blir nok stående tom til over jul. Men skulle jeg gjort det om igjen tror jeg at jeg hadde bygget uten leilighet. Men for oss var det egentlig ikke noe alternativ. Vi bor på en skråtomt hvor vi uansett måtte hatt sokkel. Og pengene kom veldig godt med de første årene vi bodde her :-) Men bygger dere med leilighet så følg de rådene som har kommet i tråden. Godt med isolering, ikke gjennomgående pipe, inngang og uteareal for seg, parkering nok, også for gjester til leilighet. Og vær _veldig_ kritisk til hvem du leier ut til, det er bare dumt å være dumsnill og synes synd på folk. Vær beinhard på at leien skal være på konto den dagen dere har avtalt, og ha 1-års kontrakter. Lykke til! Tomten hørtes deilig ut... Takk for svar. Etter å ha lest alle innleggene sa jeg til samboeren min at jeg heller vil bygge et bittelite hus bare til oss. Jeg har aldri ønsket å ha hus med leieboere. Det er en skråtomt, så det blir nok sokkeletasje. Vi får se hvor vi ender. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250044-hus-med-utleiedel/page/3/#findComment-1967465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Husk at prisene i huskatalogene IKKE inkl. grave og sprengningsarbeid eller byggeklargjøring på tomta. De inkluderer heller ikke grunnmur eller såle. Dessuten leveres huset ofte "klart for maling" noe som vil si at innvendige flater ikke er ferdig behandlede. Man må selv bekoste tapet, parkett eller fliser, Samt innredninger til kjøkken og bad... Når man har lagt på alt dette, så blir det nok ikke så billig lenger... Et vennepar av oss bygger hus på 200 kvadratmeter til 1,6 mill, inklusiv alt untatt grunnmur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250044-hus-med-utleiedel/page/3/#findComment-1967567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Bor dere på landet eller?? I Oslo hadde det vært BILLIG! I mitt nabolag koster tomtene minst det tredobbelte, og de er bittesmå, ikke et halvt mål engang... Men du skal ikke mange timene vekk fra Oslo før du får to hus til prisen av en tomt i Oslo, hvis de koster det tredobbelte av 1,5 mill. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250044-hus-med-utleiedel/page/3/#findComment-1967572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hei! Vi har hatt 2 leieboere på 5 år. Har fungert aldeles utmerket. Når vi har leid ut, har vi vært nøye på hvem vi ville ha, men man kan jo aldri vite om betalingsdyktighet eller vilje da. Man må nok anstrenge seg for at leietaker skal føle seg komfortabel, og vi har også en hageflekk med terasse til utleiedelen. Og så har vi husleiekontrakt som vi har kjøpt fra huseiernes landsforening som vi synes regulerer leieforholdet godt. At en utleieenhet er økonomisk lønnsomt er udiskutabelt. Vi kunne nok ikke ha bygd huset uten denne faste inntekten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250044-hus-med-utleiedel/page/3/#findComment-1968060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Et vennepar av oss bygger hus på 200 kvadratmeter til 1,6 mill, inklusiv alt untatt grunnmur. Er de ferdige med å bygge ennå?? Hvis ikke, så er det nok store muligheter for at budsjettet sprekker ganske kraftig innen de er ferdige. Alle jeg kjenner som har bygget hus selv, har oppdaget at det opprinnelige budsjettet ble i knappeste laget, og har fort måttet plusse på minst 2-300.000,- før huset (og utearealer) var ferdige. Dessuten koster graving/sprenging og grunnmur også mye, + tilknytnings avgift for vann og kloakk. I tillegg har de antagelig betalt x-antall 100-tusen for tomten? Et hus som du beskriver, kommer fort på rundt 3,5 mill (inkl tomt) i området hvor jeg bor, ihvertfall.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250044-hus-med-utleiedel/page/3/#findComment-1968796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Er de ferdige med å bygge ennå?? Hvis ikke, så er det nok store muligheter for at budsjettet sprekker ganske kraftig innen de er ferdige. Alle jeg kjenner som har bygget hus selv, har oppdaget at det opprinnelige budsjettet ble i knappeste laget, og har fort måttet plusse på minst 2-300.000,- før huset (og utearealer) var ferdige. Dessuten koster graving/sprenging og grunnmur også mye, + tilknytnings avgift for vann og kloakk. I tillegg har de antagelig betalt x-antall 100-tusen for tomten? Et hus som du beskriver, kommer fort på rundt 3,5 mill (inkl tomt) i området hvor jeg bor, ihvertfall.. De flytter inn i disse dager. :-) Hvor mye tomta koster vet jeg ikke, men prisene her ligger på godt under en halv million. Hva de har tenkt gjøre med hagen vet jeg heller ikke, men det er jo sånt man kan utsette noen år hvis man ikke har råd. Jeg tviler på at grunnmursarbeidet kommer på 1,4 millioner. Uansett er det en billig måte de har valgt. Det er heller ikke mulig å gjøre mye om på de husene -de kommer som de ser ut i katalogen. Det ville selvsagt blitt mye dyrere om de skulle hatt arkitekttegnet hus som ikke kom i ferdige vegger fra fabrikken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250044-hus-med-utleiedel/page/3/#findComment-1968824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.