Gå til innhold

Hvorfor velger dere kommunal fremfor privat bhg?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Jeg bare lurer - hvorfor velger man kommunal fremfor privat? De er jo i utgangspunktet likestilte?

Jeg hører stadig foreldre si at de håper på tilbud om kommunal plass, men hvorfor egentlig?

Når det kommer tilbud fra en kommunal barnehage som ikke er ferdig, barna må være i brakker, uteområdet er lite og uten særlige leker, og alt er midlertidig - hvorfor takker man da ja til det fremfor en etablert privat barnehage?

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

7

• Sofline

7

• jubalong70

4

• kosen

3

Mest aktive i denne tråden

Øøøøhh, velger man? ;-) Jeg trodde folk flest var sjeleglade for et tilbud, kommunalt eller privat jeg.

Uansett, barnehagen vår er privat, og helt klart førstevalget vårt. Andrevalget vårt var også privat faktisk. Begge disse barnehagene tilbyr noe annet enn "A4 barnehagedrift", som er hva de kommunale barnehagene i vår bydel har. Uten at jeg mener at de er dårlige barnehager av den grunn altså, for all del!

MVH

Gjest ninnima

Vi valgte da privat foran kommunal, av flere grunner.

Men, jeg har lurt på det samme som deg. Hva er det som er så bra med kommunal? Hvorfor jubler man så veldig over kommunal barnehage?

Jeg tror det kan ha litt med uvitenhet å gjøre. At folk ikke vet at makspris og statstilskudd gjelder også private. Men det kan også ha med andre ting å gjøre. F.eks. kan det hende det føles tryggere å ha kommunal barnehage. Da er man inne i et system. Private barnehager som er eid av en person eller organisasjon kan kanskje være vanskelige å ha reell innflytelse i. Andelsbarnehagern "koster" jo noe, altså andelen. Ikke alle har anledning til å "hoste opp" andelen, kanskje.

Jeg kan svare for hvordan vi tenkte for 5 år siden da vi trengte ny barnehageplass til vår daværende 2-åring.

Han fikk plass i privat barnehage som ettåring. Kjempflott barnehage, enavdelings, med flott personale og på vei til min jobb. MEN det var en barnehage som var tilknyttet en bedrift, og hvor de hadde en rekke kriterier for tildeling av plass. Først kom barna til de ansatte ved bedriften, så var det barn i nærområdet - og så kom andre. Vår gutt fikk plass under det siste kriteriet det året han var ett. Vi fikk vite at han bare fikk plass for ett år om gangen.Og neste barnehageår var det ikke plass for ham :-(

Vi søkte da både kommunal plass og i private barnehager - og tenk - han fikk 3-4 plasser! Så vi kunne velge. Vi syntes det hørtes trygt og sikkert ut med kommunal plass, i og med at de da garanterte for plass frem til skolealder. Den gangen var det også noe billigere for kommunal plass.

Nå har vi hatt alle tre i denne kommunale barnehagen. Neste år kommer vi til å flytte minstjenta over i privat barnehage, først og fremst pga barnehagens beliggenhet. Vi ønsker at hun skal bli kjent med barn hun skal gå på skole med.

Annonse

Jeg tror nok mange føler det som en ekstra sikkerhet at bhg er kommunal, særlig med tanke på plutselig nedleggelse. Noe vi holdt på å oppleve. Fikk tilbud i en liten, privat bhg, men takket nei da vi hadde fått plass i en som var delprivat og takk for det - for noen uker senere fant driveren ut at hun ikke orket mer og la ned hele greia.

Gjest Persille

kan hende det har med pris å gjøre? Jeg f.eks som er ny i gamet visste ikke at de fleste private bhg får statsstøtte og foreldrene betaler makspris... Trodde jeg måtte betale 5000,- i privat jeg. :)

Nei - det er stort sett samme priser over alt...

Gjest Persille

Vi valgte da privat foran kommunal, av flere grunner.

Men, jeg har lurt på det samme som deg. Hva er det som er så bra med kommunal? Hvorfor jubler man så veldig over kommunal barnehage?

Jeg tror det kan ha litt med uvitenhet å gjøre. At folk ikke vet at makspris og statstilskudd gjelder også private. Men det kan også ha med andre ting å gjøre. F.eks. kan det hende det føles tryggere å ha kommunal barnehage. Da er man inne i et system. Private barnehager som er eid av en person eller organisasjon kan kanskje være vanskelige å ha reell innflytelse i. Andelsbarnehagern "koster" jo noe, altså andelen. Ikke alle har anledning til å "hoste opp" andelen, kanskje.

Men egentlig er det omvendt? Kommunale bhg kan man ikke bestemme noe i, der er løpet lagt.

Men i en privat bhg er man med på å bestemme, det er et foreldresamarbeid, foreldreråd osv - som gir reell mulighet til innflytelse.

Jeg _tror_ det er som du sier, man vil være en del av et system, men jeg skjønner ikke hvorfor?

De har sjelden mye penger, de streiker, de har planleggingsdager - i det hele tatt.

Noen er bra altså - for all del, jeg bare stusser over at man velger å ta et barn ut av en gruppe barn det fungerer sammen med, for å flytte det til en uferdig brakkebhg 300m unna, bare for å "få en fot innnenfor" det kommunale systemet.

Gjest Persille

Jeg kan svare for hvordan vi tenkte for 5 år siden da vi trengte ny barnehageplass til vår daværende 2-åring.

Han fikk plass i privat barnehage som ettåring. Kjempflott barnehage, enavdelings, med flott personale og på vei til min jobb. MEN det var en barnehage som var tilknyttet en bedrift, og hvor de hadde en rekke kriterier for tildeling av plass. Først kom barna til de ansatte ved bedriften, så var det barn i nærområdet - og så kom andre. Vår gutt fikk plass under det siste kriteriet det året han var ett. Vi fikk vite at han bare fikk plass for ett år om gangen.Og neste barnehageår var det ikke plass for ham :-(

Vi søkte da både kommunal plass og i private barnehager - og tenk - han fikk 3-4 plasser! Så vi kunne velge. Vi syntes det hørtes trygt og sikkert ut med kommunal plass, i og med at de da garanterte for plass frem til skolealder. Den gangen var det også noe billigere for kommunal plass.

Nå har vi hatt alle tre i denne kommunale barnehagen. Neste år kommer vi til å flytte minstjenta over i privat barnehage, først og fremst pga barnehagens beliggenhet. Vi ønsker at hun skal bli kjent med barn hun skal gå på skole med.

De argumentene kjøper jeg, en sånn ordning blir veldig usikker.

Men om du hadde privat plass, sikker til skolestart - og du fikk plass i en kommunal bhg litt nærmere der du bor (300m) men altså ikke den bhg som ligger nærmest deg.

Ville du da byttet bare for å få en fot innenfor, når det kanskje bare var snakk om å ha barnet der i seks mndr? I påvente av plass der du _egentlig_ vil ha?

Gjest ninnima

Men egentlig er det omvendt? Kommunale bhg kan man ikke bestemme noe i, der er løpet lagt.

Men i en privat bhg er man med på å bestemme, det er et foreldresamarbeid, foreldreråd osv - som gir reell mulighet til innflytelse.

Jeg _tror_ det er som du sier, man vil være en del av et system, men jeg skjønner ikke hvorfor?

De har sjelden mye penger, de streiker, de har planleggingsdager - i det hele tatt.

Noen er bra altså - for all del, jeg bare stusser over at man velger å ta et barn ut av en gruppe barn det fungerer sammen med, for å flytte det til en uferdig brakkebhg 300m unna, bare for å "få en fot innnenfor" det kommunale systemet.

Ja, jeg er like undrende som deg. Men personlig har jeg vært glad for den lange køen til de fattige nedslitte kommunale barnehagene, for den har jo gjort køen foran de private barnehagen kortere, og lettere å få plass.... :-)

Gjest Persille

Jeg tror nok mange føler det som en ekstra sikkerhet at bhg er kommunal, særlig med tanke på plutselig nedleggelse. Noe vi holdt på å oppleve. Fikk tilbud i en liten, privat bhg, men takket nei da vi hadde fått plass i en som var delprivat og takk for det - for noen uker senere fant driveren ut at hun ikke orket mer og la ned hele greia.

Vel - jeg har problemer med at endel av de store nå får tilbud fra en ny kommunal midlertidig brakkebhg. - og så slutter de hos meg.

Med 12 barn, blir det veldig stor endring når tre blir borte. Og to av de tre er egentlig ikke noe nærmere hjemme, de har bare som sagt fått en fot innenfor systemet.

Konsekvensen er jo at jeg må legge om hele systemet mitt, fordi det nå ikke er nok store barn. Om jeg må legge ned den avd. og åpne en liten - så blir jo det kjipt for de få store som er igjen, det sier seg selv.

Følelse av større beskyttelse mot nedleggelse, mot spekulanter som bare er ute etter å tjene penger, og mot ordninger av typen andelskjøp til femsifret beløp som kan få null verdi hvis barnehagen blir nedlagt eller det skjer et mirakel med barnehagedekningen. Men det kommer også an på hvor lenge barnehagen har vært i drift osv. - virker alt stabilt og veldrevet, blir det annerledes enn på et sted hvor det er to krisemøter i halvåret om den dårlige økonomien.

Det kan skje ting med en kommunal barnehage også, men da vet man at noen vil jobbe for å skaffe barnet en ny plass.

Men det kommer nok litt an på "hvor privat" barnehagen er. Jeg har hatt privat plass til begge mine barn, det var vår eneste mulighet i vår bydel i Oslo - gjennom Barnehageforbundet (nåv. Kanvas). De driver over hele landet, og er store nok til at man slipper å være redd for at de legger ned neste måned. Vi trakk barna fra den kommunale ventelista.

En enkeltperson som driver i "egen hage" derimot, hadde jeg vært redd skulle bli lei av å kjempe mot byråkratiet, mot dårlig økonomi, eller plutselig dø eller flytte til kjæresten på vestlandet. Det blir mer som å ha dagmamma - helt supert hvis det er riktig person, men alltid med en viss usikkerhet i bakhodet allikevel.

Annonse

De argumentene kjøper jeg, en sånn ordning blir veldig usikker.

Men om du hadde privat plass, sikker til skolestart - og du fikk plass i en kommunal bhg litt nærmere der du bor (300m) men altså ikke den bhg som ligger nærmest deg.

Ville du da byttet bare for å få en fot innenfor, når det kanskje bare var snakk om å ha barnet der i seks mndr? I påvente av plass der du _egentlig_ vil ha?

Nå bor vi i Kristiansand, og jeg har skjønt at det er mye lettere å få barnehageplass her enn i Oslo.

MEN - nei - jeg hadde ikke byttet til en kommunal brakkebarnehage for en midlertidig plass. Da ville jeg heller hatt barnet mitt fortsatt i den private barnehagen og så eventuelt håpet på plass i den barnehagen som ligger i samme skolekrets som der vi bor.

For dette med å få venner i barnehagen en kan fortsette sammen med også på skolen, har blitt veldig viktig for oss.

Eldstemann (2. klasse nå) kom ikke sammen med noen fra barnehagen da han bagynte på skolen. Heldigvis kjente han flere i gata som skulle begynne samtidig (de hadde da gått på barnehager nærmere hjemmet).

Nummer to går siste året i bhg nå. Heller ikke hun kommer til å komme sammen med noen fra barnehagen når hun begynner på skolen. Hun leker sammen med barn som er ett år yngre enn henne i nabolaget og kjenner ikke de som er like gamle som henne i gata.

Vi ønsker at nummer tre skal bli kjent med barn i skolekretsen. I tillegg er vi en smule lei av barnehagen vår... Hadde vært moro å bli kjent med en annen barnehage!

For nummer tre kan vi nå velge om vi skal ha henne inn i en helt ny privat barnehage eller en etablert privat barnehage... Valgets kvaler!

Vel - jeg har problemer med at endel av de store nå får tilbud fra en ny kommunal midlertidig brakkebhg. - og så slutter de hos meg.

Med 12 barn, blir det veldig stor endring når tre blir borte. Og to av de tre er egentlig ikke noe nærmere hjemme, de har bare som sagt fått en fot innenfor systemet.

Konsekvensen er jo at jeg må legge om hele systemet mitt, fordi det nå ikke er nok store barn. Om jeg må legge ned den avd. og åpne en liten - så blir jo det kjipt for de få store som er igjen, det sier seg selv.

Ja - tre av tolv barn som bytter barnehage - det var voldsomt. Skjønner godt du er fortvilet. Kanskje foreldrene tenker at de store barna får mer stimuli i en større barnehage med flere større barn? At de får en bedre overgang til skolen? Jeg hadde muligens tenkt tanken - men jeg hadde nok ikke flyttet dem over i en brakke-barnehage, såfremt det ikke var en friluftsbarnehage, som bare hadde brakkene som base.

Det ønsket i alle fall ikke vi - vi søkte på de 3 barnehagene som var - 2 var private og 1 var kommunal - i den kommunale driver de og kristner unga - "SI NAVNET JESUS! *grøss*

Har du hatt en dårlig helg Flisa, jeg synes at du har hatt en del småkrasse innlegg i det siste? Du pleier jo å være ganske rund i kantene du?

Jeg er heller ikke spesiellt tilhenger av " Jesus " osv., men det er jo greit å kunne litt om bibelen da, uten å mene veldig mye for og imot. Gå hjem å slapp av litt du.:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...