Gå til innhold

Hvorfor velger dere kommunal fremfor privat bhg?

Anbefalte innlegg

Gjest heller privat

Privat er da mye bedre enn kommunal .... her hos oss iallefall.

Det tror jeg har endel å si at den private barnehagen må "jobbe" for å holde et bra rykte og masse barn, mens de kommunalt ansatte får jo lønna si allikevel .... om du skjønner.

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

7

• Sofline

7

• jubalong70

4

• kosen

3

Mest aktive i denne tråden

Har du hatt en dårlig helg Flisa, jeg synes at du har hatt en del småkrasse innlegg i det siste? Du pleier jo å være ganske rund i kantene du?

Jeg er heller ikke spesiellt tilhenger av " Jesus " osv., men det er jo greit å kunne litt om bibelen da, uten å mene veldig mye for og imot. Gå hjem å slapp av litt du.:-)

De tar med ungene på teltmøter og ROPER "SI NAVNET JESUS!" - det har ikke noe med mitt humør å gjøre det ;)

Det tror jeg har endel å si at den private barnehagen må "jobbe" for å holde et bra rykte og masse barn, mens de kommunalt ansatte får jo lønna si allikevel .... om du skjønner.

Det inntrykket har jeg også - i tillegg til at i vår kommunale er det tomt på veggene - pietistisk, eller hva det heter. Ungene er jo redd de ansatte der. Rart ingen klager.

Annonse

Gjest hos oss

Makspris er såpass nytt, jeg tror mange tror privat barnehage (fortsatt) er mye dyrere.

De fleste tror (ofte begrunnet) at hvis man får plass i en kommunal bhg, har man plass til barnet begynner på skolen, mens noen private barnehager legges ned underveis, og en må starte på ny søkerunde.

Søskenmoderasjon har vært vanlig i kommunale, men har mange ganger ikke vært like god i private barnehager.

Ofte er private barnehager knyttet til en arbeidsplass eller til en spesiell pedagogisk tanke, eller til en religion osv. Og man kjører barne et stykke unna hjemmet for å å disse. Når barna nærmer seg skolestart, blir det viktigere for mange at de begynner i en barehagen nær hjemmet, slik at de blir kjent med fremtidige skolevenner. I bedriftsbarnehagen vår er det mange som begynner i nærbarnehage (som ofte er kommunal) de siste årene.

Man hører skrekkhistorier om private barnehager, med 15-åringer som er alene med barna osv.. Det kan være mange ulemper med kommunale, men man føler vel at det er et system og en kontrolll som vil fange opp det mest ekstreme. Ingen 15-åring vil få lønn i det kommunale systemet som aleneansvarlig i bhg..

Mye av dette er ikke gode grunner, men kan være grunner allikevel.

De tar med ungene på teltmøter og ROPER "SI NAVNET JESUS!" - det har ikke noe med mitt humør å gjøre det ;)

Det er ikke normalt å ta med barna på teltmøter for å si navnet JESUS, det har ingen ting med komunale BHG. å gjøre.

Det er ikke normalt å ta med barna på teltmøter for å si navnet JESUS, det har ingen ting med komunale BHG. å gjøre.

Nei - men spørsmålet i denne tråden var vel hvorfor VI valgte kommunal fremfor privat - noe vi ikke har gjort - derfor. Jeg skjønner jo at det ikke er vanlig.

Her er grunnen for at vi har valgt kommunal barnehage:

I vårt nærområdet er det en stor kommunal barnehage. De private her er stort sett små familiebarnehager, de større er et stykke unna. Jeg vurderte aldri noe annet enn den store, kommunale fordi:

* Bra rykte, og etterhvert svært bra erfaring med eldstemann (masse bra turer, mye ute, flinke ansatte...)

* Kort vei (praktisk og, ikke minst, får venner i nærområdet)

* Lang åpningstid

* Kort sommerstengt

* Mange venner ved skolestart

Familiebarnehagene her har kort åpningstid og krever ofte at foreldre er vikarer (3-6 barn).

Hvis vi hadde hatt en større privat barnehage med godt rykte i nærheten, så hadde jeg sikkert vurdert det.

Akkurat det lurer jeg på også. Vi har plass i verdens beste private barnehage. Barna har det /har hatt det fantastisk. Barnehagen har god økonomi og vi har flere ganger fått beskjed om at vi ikke behøver å betale den måneden.

Hipp hurra for det private!!!

Men egentlig er det omvendt? Kommunale bhg kan man ikke bestemme noe i, der er løpet lagt.

Men i en privat bhg er man med på å bestemme, det er et foreldresamarbeid, foreldreråd osv - som gir reell mulighet til innflytelse.

Jeg _tror_ det er som du sier, man vil være en del av et system, men jeg skjønner ikke hvorfor?

De har sjelden mye penger, de streiker, de har planleggingsdager - i det hele tatt.

Noen er bra altså - for all del, jeg bare stusser over at man velger å ta et barn ut av en gruppe barn det fungerer sammen med, for å flytte det til en uferdig brakkebhg 300m unna, bare for å "få en fot innnenfor" det kommunale systemet.

Du skriver: "Men i en privat bhg er man med på å bestemme, det er et foreldresamarbeid, foreldreråd osv - som gir reell mulighet til innflytelse."

Slik behøver det ikke være, det er mange eksempler på useriøse styrere i private barnehager. Hvor foreldrene har NULL mulighet til å påvirke. Og det fins mange eksempler på kommunale barnehager hvor foreldresamarbeidet er bra. Ledelsen i hver enkelt barnehage har mye å si uansett hvme som driver barnehagen...

Annonse

Gjest anoidag

Nei, de gjør ikke det??????

Jeg er en ganske stor tilhenger av Jesus, men hadde absolutt ikke likt slik "opplæring" i barnehagen!!

Det å være tilhenger av en religion, betyr ikke at man er tilhenger av alle som tilhører den samme religionen. Og sånt vil jeg ha kontroll på selv!

En innføring i vår kristne historie, og i andre religioner, spesielt i forhold til høytider, synes jeg er på sin plass. Først og fremst i skolen.

Men teltmøter???? Hjelp!

Gjest Persille

Du skriver: "Men i en privat bhg er man med på å bestemme, det er et foreldresamarbeid, foreldreråd osv - som gir reell mulighet til innflytelse."

Slik behøver det ikke være, det er mange eksempler på useriøse styrere i private barnehager. Hvor foreldrene har NULL mulighet til å påvirke. Og det fins mange eksempler på kommunale barnehager hvor foreldresamarbeidet er bra. Ledelsen i hver enkelt barnehage har mye å si uansett hvme som driver barnehagen...

Ja, det har du rett i...

Jeg tenker bare at private er avhengige av kundene sine - men det er de jo ikke dette tilfellet, dessverre...

Gjest Persille

Ja - tre av tolv barn som bytter barnehage - det var voldsomt. Skjønner godt du er fortvilet. Kanskje foreldrene tenker at de store barna får mer stimuli i en større barnehage med flere større barn? At de får en bedre overgang til skolen? Jeg hadde muligens tenkt tanken - men jeg hadde nok ikke flyttet dem over i en brakke-barnehage, såfremt det ikke var en friluftsbarnehage, som bare hadde brakkene som base.

Jeg hadde skjønt det om det var som du sier - men det er det altså ikke, og felles for dem alle er at det ikke er den bhg de ønsker seg, den er ikke nærmere hjemmene, og den er som sagt ikke ferdig. Det er bare for å få en fot innenfor.

Vel - jeg har problemer med at endel av de store nå får tilbud fra en ny kommunal midlertidig brakkebhg. - og så slutter de hos meg.

Med 12 barn, blir det veldig stor endring når tre blir borte. Og to av de tre er egentlig ikke noe nærmere hjemme, de har bare som sagt fått en fot innenfor systemet.

Konsekvensen er jo at jeg må legge om hele systemet mitt, fordi det nå ikke er nok store barn. Om jeg må legge ned den avd. og åpne en liten - så blir jo det kjipt for de få store som er igjen, det sier seg selv.

Ah. En av de negative konsekvensene av full barnehagedekning?

Gjest Persille

Det ønsket i alle fall ikke vi - vi søkte på de 3 barnehagene som var - 2 var private og 1 var kommunal - i den kommunale driver de og kristner unga - "SI NAVNET JESUS! *grøss*

Jeez....

Det går jo bare ikke an. Jeg nekter de ansatte å formidle religiøst syn til barna - jeg mener det er opp til foreldrene, vi forholder oss nøytrale.

Gjest Persille

Fordi man ved private risikerer å ende opp med å ha barnet sitt i en slik:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.1097603

Her snakker vi om at alle kjenner bhg fra før av da, og vet at det ikke er sånn.

Gjest Persille

Og sånn tenker jeg også...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...