Gå til innhold

Hvorfor velger dere kommunal fremfor privat bhg?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Når vi først fikk barnehageplass til minstemann, da han var 1 år, var det i en privat familiebarnehage. Dette gjelder da familiebarnehage.

Han var vel der 8 mnd før han fikk plass i kommunal barnehage.

I den private barnehagen var dagene kortere åpningstid, vi hadde det ganske stressende for å rekke å hente han på ettermiddagen.

I tillegg var det flere dager da barnet skulle bli levert der, at det var tomt hus når vi kom dit. Da var hun å kjørte sine egne unger til skolen og barnehagen. Så da hente det at vi stod utenfor å ventet i 15-20 min. Dette var hvis vi kom til et annet tidspunkt enn vi pleide til vanlig, f. eks. halvtime før.

Planleggingsdager var det der også, men det er fosåvidt greit, bortsett fra at vi gjerne fikk beskjed en uke forveien om når de var.

Det var stengt i hele romjula, de tre dagene før påske, og så var det stengt 6 uker i sommerferien. Og alle inneklemte dager.

Sønnen min har astma, og i perioder holder det ikke at han bare får medisin hjemme morgen og kveld. Men HVER gang vi ga beskjed om at nå trenger han å få medisin 2 ganger daglig på dagtid, så var det vel knapt en gang hun husket å gi han den. Så da ble han så klart veldig, veldig tett i perioder.

Og plutselig fikk vi beskjed om at om 4 uker så stenger jeg.

Nå er dette vårt siste barnehagebarn, men aldri i verden om jeg igjen hadde valgt en privat barnehage etter den erfaringen vi fikk derfra.

Det er forskjell på barnehage og familiebarnehage da, så den sammenligningen blir litt utenfor tema.

Den type ting er ikke en mulighet i barnehager - da har man flere og andre forpliktelser.

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

7

• Sofline

7

• jubalong70

4

• kosen

3

Mest aktive i denne tråden

Sånn er det ikke i noen barnehager.

Barnehageloven pålegger bhg å ha en pedagog per ni små barn, eller 18 store - uansett privat eller kommunal.

men det gis dispensasjon, gjør det ikke?

har hørt om en privat bhg ikke langt unna her som har fått dispensasjon for ped.2 og dette er da en assistent som har fått opprykk.

så de har da kun én pedagog på over 20 barn. vet ikke om hun jobber fulltid heller.

vet ikke hvor lenge en slik dispensasjon varer, men regner med ett år i alle fall. tror ikke bhg har tenkt å ansette flere folk der i alle fall. (pga fødselspermisjon)

Gjest Persille

men det gis dispensasjon, gjør det ikke?

har hørt om en privat bhg ikke langt unna her som har fått dispensasjon for ped.2 og dette er da en assistent som har fått opprykk.

så de har da kun én pedagog på over 20 barn. vet ikke om hun jobber fulltid heller.

vet ikke hvor lenge en slik dispensasjon varer, men regner med ett år i alle fall. tror ikke bhg har tenkt å ansette flere folk der i alle fall. (pga fødselspermisjon)

JO det gis dispensasjoner - og det skyldes hovedsaklig pedagogmangel.

Dersom man skal ha det, må man ha dokumentert at stillingen har vært utlyst minst i tr forskjellige fora, over minst seks måneder - ellers får man det ikke.

I tillegg må det være en plan for arbeidet med pedagogikken, og vedkommende som skal ha ansvaret må ta en del kurs i løpet av året for å kvalifisere seg ytterligere. Det kreves også at de har lang fartstid i bhg, ikke bare en hvilken som helst 20 år gammel assistent.

Men det skjer jo i både kommunale og private barnehager.

Annonse

Gjest Tatjana

For vår del har det vært enkelt å velge: Den eneste barnehagen i bygda med plass til unger under tre år er privat. Da har vi brukt den og vært kjempefornøyd.

De eneste barnehagene som tar inn unger over tre år i bygda, er kommunale. Da har vi brukt dem, og har vært (og er) kjempefornøyd.

Selv tenker jeg ofte pris når jeg hører slike utsagn, om folk som håper på kommunal plass. Men etter maksprisreformen skal det jo ikke være noen forskjell på det heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...