Gå til innhold

Hva har dere lært fra nr en til nr to?

Anbefalte innlegg

Gjest En tobarnsmor

Da tenker jeg på konkrete ting i forhold til oppdragelse osv.

Jeg har lært å ikke la ungen legge seg til sære vaner med at det _må_ være en bestemt flaske eller kopp han må drikke av f.eks, eller kun _en_ smokk som gjelder.

Gikk i den fella med nr en, og guuud så mye lettere det gjør livet at barnet tar flere typer.

Vi hadde tendensene med nr to også, men stod i mot presset, og det har betalt seg. Hehe...

Fortsetter under...

Å slappe mere av - det har jeg lært meg. Jeg er blitt langt flinkere å ikke stresse med at alt skal være "perfekt" :-)

Jeg har også lært/blitt tvunget til å lære at rutiner er alfa og omega for å få ting til å gå mest mulig smertefritt. Vår eldste sønn har stort behov for rutiner, ellers blir alt veldig vanskelig for han. Nr 2 og 3 er ikke så avhengige av rutiner, men vi merker at når rutinene følges er verken morgenstell eller kveldsstell noe problem - dersom vi avviker fra rutinene, kan "alt" gå på tverke...

Jeg har også lært at ungene er svært forskjellige, og at det som virker på EN ikke nødvendigvis funker på nummer to og tre....

Jeg har lært at barna kan gjøre langt mer selv enn jeg trodde med den første. Jeg tenker da mest på 2-3 års alderen. Vi har unngått mange slitsomme situasjoner rundt matbordet ved å la barnet forsyne seg selv, dele opp maten, helle melk i glasset osv. Og man deler ikke opp maten til barnet før en har spurt, eller tar ketchup på potetene når den kanskje skulle vært en annen plass..

Jeg tror jeg er blitt langt mer tålmodig, er blitt flinkere til å se situasjoner fra barnets side. Jeg planlegger bedre for å unngå uro.

Nå har jeg 4 unger, og fremdeles høster jeg stadig nye erfaringer.

Jeg har lært at det slett ikke er en selvfølge å få barn.

Nr 1 kom uplanlagt,men svært ønsket. Tenkte ikke over alt som kunne gå galt og hvor heldige vi egentlig var.

Nå har vi hatt to senaborter på rad, har prøvd på nr 2 i over 2 år. Er 22 uker med en svært sprellende lillebror i magen, og føler meg som verdens heldigste mamma.

Tenk at jeg er så ufattelig heldig å få lov til å oppleve dette mirakelet en gang til!

Hmmm, nr. 1 og nr. 2 kom veldig tett så jeg hadde ikke egentlig fått lagt til storesøster så mange dårlige vaner.

Men jeg selv ble mye mer avslappet - særlig i forhold til at andre skulle passe dem. Fant ut at barnet faktisk overlevde om ting ble gjort på en annen måte enn det jeg gjorde :)

Jeg var veldig obs på å få inn gode rutiner, og det gikk greit.

At man ikke behøvar å stresse med å innføre fast føde, lære å rulle, krabbe, gå etc. Det kommer når det kommer hvis alt er tilrettelagt.

Det som fungerte på enern fungerer ikke nødvendigvis på toern. Det gjelder alle andres unger også; det som fungerer på mine unger fungerer kanskje ikke på søsterns unger etc.

Man er som regel mer avslappet med nummer to uansett, så dette er nok en erfaring man må gjøre sjøl. Hjelper ikke hva jeg sier til førstegangsforeldre, de må gjøre sine egne erfaringer (selvom lillesøstra mi tror jeg er et orakel innimellom...)

Annonse

Jeg har lært at det slett ikke er en selvfølge å få barn.

Nr 1 kom uplanlagt,men svært ønsket. Tenkte ikke over alt som kunne gå galt og hvor heldige vi egentlig var.

Nå har vi hatt to senaborter på rad, har prøvd på nr 2 i over 2 år. Er 22 uker med en svært sprellende lillebror i magen, og føler meg som verdens heldigste mamma.

Tenk at jeg er så ufattelig heldig å få lov til å oppleve dette mirakelet en gang til!

Hei på deg!

Så fint innlegg du hadde:-)

Vi har strevd veldig med begge våre og jeg er også 22 uker på vei med nr 2 (en lillesøster ser det ut til) som er veldig ventet og ønsket!

Er veldig spent på hvilke erfaringer vi kommer til å gjøre oss, kan ikke si at det er noen veeeldig store alvorlige ting jeg har tenkt på at "dette må vi ikke gjør med nestemann..."

Lykke til videre!

Klem

Gjest kunne fortalt mye mer men...

Med nr. 1 så satt vi ved sengekanten til barnet hadde sovnet om kvelden. For at barnet skulle roe seg fort.

Den uvanen gjorde vi ikke med nr. 2!

Med førstemann så var huset veldig stille i sovetiden.

Med andremann har vi hatt huset i full lyd både om dagen og kvelden. Dvs. at tv eller radio står på høyt, vaskemaskinen og støvsugeren durer ivei osv. Og ungen sovner like godt fordi han er vant til dette!

Gjest Sulten mamma........

Jeg har lært:

å slappe mer av og bruke sunn fornuft framfor alskens oppslagsverk og eksperter. Man MÅ ikke gjøre ALT etter boka - det blir folk av dem for det!

å la dem gjøre ting selv - med førstemann ble det til at jeg hjalp ham mye, fordi det gikk fortere. Lillemor på 2 år får mindre hjelp, og er blitt veldig flink og selvstendig (kle på seg, skjære opp maten sin osv...)

Å ikke bekymre meg for alt...

Og sikkert mye mer, men nå skal jeg ta lunsj!!!

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...