Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 1 år og 3 måneder som pleide å spise veldig bra. Men det er det slutt på! Nå spiser hun så og si ingenting! Ikke drikker hun noe særlig heller. Hun kan f.eks ta en bit av middagesmaten og så reiser hun seg opp i stolen og beg å klatre ned. Blir ill-sint hvis vi setter henne på plass igjen. Noen ganger spiser hun litt mer, men de siste ukene har det vært veldig dårlig. Mye spytter hun ut igjen, det være seg brødskiver, middag eller andre ting.

Hadde hun enda drukket mye, men neida; nesten tørre bleier! hva skal jeg gjøre? Trenger veldig gode råd..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250313-h%C3%A5pl%C3%B8s-til-%C3%A5-spise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

sammfunnskritiker

Jeg tror alle barn, har slike perioder. Jeg følger førstkommende råd, om ikke å pese med dette. Ikke fokuser på mengde.

Jeg tror også det er lurt å ikke tilby barnet mat for ofte... Men la det rekke å bli sulten.

Gjør maten spennende. Fiskebiter "elias" fra finsus, kok "gulerotpenger", pynt brødskivene som ansikt eller klovn, skjær brødskiven som et eller annet som barnet interesserer seg for. Begrens mengde mat. La barnet oppleve mestring ved å spise opp absolutt alt.(Tilpass mengde).

Jeg fikk eldste mann til å spise smalehove, ved å kalle det emil på lønneberget mat. "Slik som Emil liker....).

Disse tipsene skal ikke brukes som hovedessens i måltiden, men som et tilegg for å øke motivasjonen for maten og måltidet.

Kanskje hun holder på å få jeksler og derfor er øm i munnen?

Server maten som vanlig og begynner hun å tøyse og vil gå fra bordet så la henne gå. Men _ikke_ fall for fristelsen til å gi henne en Mariekjeks eller en eplebit en halvtime etter fordi "hun må jo få i seg noe". Drøy det et par timer mellom hver gang hun tilbys mat i alle fall.

La henne ha tutekopp/drikkeflaske eller vanlig kopp med vann (ikke saft!) tilgjengelig hele tiden.

Kanskje hun holder på å få jeksler og derfor er øm i munnen?

Server maten som vanlig og begynner hun å tøyse og vil gå fra bordet så la henne gå. Men _ikke_ fall for fristelsen til å gi henne en Mariekjeks eller en eplebit en halvtime etter fordi "hun må jo få i seg noe". Drøy det et par timer mellom hver gang hun tilbys mat i alle fall.

La henne ha tutekopp/drikkeflaske eller vanlig kopp med vann (ikke saft!) tilgjengelig hele tiden.

Kanskje det :) Det dumme med å la henne gå når hun går ned fra stolen, er at hun enten skal opp på stolen min eller storesøster sin, gjerne sitte oppå eller ved siden av og spise av maten vår. Blir litt slitsomt. Sette jeg henne ned på gulvet igjen da er spetakkelet igang!

Kanskje det :) Det dumme med å la henne gå når hun går ned fra stolen, er at hun enten skal opp på stolen min eller storesøster sin, gjerne sitte oppå eller ved siden av og spise av maten vår. Blir litt slitsomt. Sette jeg henne ned på gulvet igjen da er spetakkelet igang!

Kanskje dere burde hatt sele i stolen?

Annonse

Hun må rett og slett lære seg at hennes mat er på hennes fat og det som er ditt fat er din mat. :o) Det tar tid og gjentagelser, men til slutt skjønner hun poenget. Hun spiser vel det samme som dere?

Hun må rett og slett lære seg at hennes mat er på hennes fat og det som er ditt fat er din mat. :o) Det tar tid og gjentagelser, men til slutt skjønner hun poenget. Hun spiser vel det samme som dere?

Nei, bare grøt... :) neida, hun får akkurat det samme som oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...