Gå til innhold

Bitemerker hver gang han har vært i barnehagen

Anbefalte innlegg

Minstemann på 2 år begynte i ny barnehage i august, i begynnelsen så gik alt veldig greit. Men nå kommer han hjem med bitemerker ganske ofte føler vi.

Vi har tatt dette opp med barnehagen som sier at de prøver å fotfølge barnet som er inn i en bite periode. Men at de ikke klarer å forhindre alle tilfellene allikavel.

Skjønner det ikke er lett, men det er heller ikke noe særlig at sønnen vår kommer hjem med nye merker hele tiden.

Nå begynner han å protostere når vi skal i barnehagen, ikke så rart det da.

Jeg ville ikke likt å gå på jobb hvis jeg ble bitt hver dag ;)

Men er det noe vi kan gjøre når barnehagen sier at de gjør så godt de kan ?

I går så ba jeg en av de ansatte å prøve være litt ekstra oppmerksomme og se om det gik an å ha en dag der han ikke opplevde å bli bitt. Men nei da, han kom hjem med det store bitemerket i ryggen.

Noen råd ?

Fortsetter under...

Gjest Barnehageansatt2

Huff, ja slikt er trasig. Vi har en gutt les tidligere innlegg på avdelinga som klorer oppi ansiktet.

Vi har prøvd denne uka med enda tettere oppfølging og ingen er blitt klort denne uka. Men noen situasjoner iløpet av dagen er det nesten umulig å fotfølge barnet.

Om jeg var deg, så ville jeg fortalt i barnehagen at gutten deres ikke ville gå fordi han sa han var redd denne gutten som bet. Dette vil gi personalet et ekstra puff til å følge dette opp.

Jeg fikk ondt av meg forrige uke å sende det ene etter andre barnet hjem med kloremerker.

Hei!

Huff, ja det er ikke greit med barn som biter, det er jo ofte et uttrykk for frustrasjon. Vår lille engel bet når han var ca 2 år. Han bet storesøster, han bet når vi var i åpen barnehage og i lek med andre barn. Når han ikke fikk det som han ville var beste utvei for han å bite. Jeg prøvde å overse han og trøste den som ble bitt, det fungerte ikke.

Når vi var i åpen barnehage og han bet, ja da pakket vi sammen og gikk hjem. Det var vel egentilg det som fungerte best for oss. Sa ingen ting, bare pakket sammen og ba han si undskyld (stryke på kinnet) til den som han hadde bitt. Så sa vi ha det og gikk. Dette likte han ikke så han sluttet.

Når han selv begynte i barnehage ble han bitt flere ganger av bestekompisen. Hva de gjorde i barnehagen den gangen husker jeg ikke (1 år siden) men tror de har slått ganske hardt ned på det. Min lille engel ville heller ikke gå i barnehagen da! Han syns det gjorde vondt! he he, husket ikke selv hva han hadde gjort året før!

Lykke til!!!

Angela1365380318

Dette er jo en vanskelig situvasjon, dersom en voksen skal se og følge med på det ene barnet hele tiden, så blir det jo mindre oppmerksomhet til de som ikke biter, og på den måten så vil det jo lønne seg å bite, og straffe seg å ikke bite.

Jeg tror du må si at han nå ikke har lyst til å gå i barnehagen, og at du tror det er pga bitingen.

Også håpe at de ansatte straffer gutten når han biter, slik at han snart gir seg med det og gutten din får fred.

En måte jeg ville grepet an om jeg så et barn som bet ofte er å si med sint stemme nei vi biter ikke også latt han sitte på en stol eller noe som holdt han unna felles lek et par min til han var klar til å si undskyld. Det synest barna er svært kjedelig, men små unger må ofte feile en del før de lærer av slike feil, desverre for de andre barna.

Jeg er mor til en "biter", - og det er ganske fortvilende!

;-( Det er jo kjempevondt å bli bitt, og det er forferdelig vanskelig å "ta" barnet som biter, for de biter helst når ingen ser dem...

Min "biter" er litt over 2 år, og han har bitt både søster og bror på nesa, til de blødde.. Jeg satt 2 meter unna, men jeg så jo ikke dette! Ikke før ungene skreik, - og da var ugangskråka forsvunnet over alle hauger...

Jeg har pratet med småtten om dette, at det ikke er lov å bite, at det er kjempevondt å bli bitt, - men det skjer gang på gang...

Poenget mitt er at det ikke er så lett for barnehageansatte å klare å "ta" den som biter barnnet ditt. Og det stemmer sikkert at de gjør så godt de kan! Det du kan gjøre, er å be barnet ditt holde seg unna biteren: Når han tror han kommer til å bli bitt, må han gå vekk så fort han klarer.

Disse biterene er jo så små, det er ikke sikkert de vil annet enn å kose/nusse, men de har ikke forstand på å slutte nussinga!

Jeg forsvarer på ingen måte at mitt barn biter, jeg og faren gjør så godt vi kan for å avvenne ham med dette, - men det er ikke så enkelt som å si: Kjære deg, du skal ikke bite!

Jeg er mor til en "biter", - og det er ganske fortvilende!

;-( Det er jo kjempevondt å bli bitt, og det er forferdelig vanskelig å "ta" barnet som biter, for de biter helst når ingen ser dem...

Min "biter" er litt over 2 år, og han har bitt både søster og bror på nesa, til de blødde.. Jeg satt 2 meter unna, men jeg så jo ikke dette! Ikke før ungene skreik, - og da var ugangskråka forsvunnet over alle hauger...

Jeg har pratet med småtten om dette, at det ikke er lov å bite, at det er kjempevondt å bli bitt, - men det skjer gang på gang...

Poenget mitt er at det ikke er så lett for barnehageansatte å klare å "ta" den som biter barnnet ditt. Og det stemmer sikkert at de gjør så godt de kan! Det du kan gjøre, er å be barnet ditt holde seg unna biteren: Når han tror han kommer til å bli bitt, må han gå vekk så fort han klarer.

Disse biterene er jo så små, det er ikke sikkert de vil annet enn å kose/nusse, men de har ikke forstand på å slutte nussinga!

Jeg forsvarer på ingen måte at mitt barn biter, jeg og faren gjør så godt vi kan for å avvenne ham med dette, - men det er ikke så enkelt som å si: Kjære deg, du skal ikke bite!

Dette var et veldig bra innlegg!

Biting er et kjempevanskelig problem som er veldig utfordrenede å finne noen løsning på. Hvis det i hele tatt finnes :/

Annonse

Jeg synes det blir stor forståelse for biteren her.

Biting er en uakseptabel adferd fordi andre blir skadet.

Hvis ikke barnehagen takler dette, hordan skal da skolen takle mobbere?

Jeg er enig, jeg hadde blitt rasende om mine barn til stadighet hadde kommet hjem fra barnehagen med bitemerker, og krevd at barnehagen satt inn tiltak mot slikt,

Min ble avvent til slutt han. Avdelingslederen bet ham i kinnet hver gang han bet noen.

Synes du det er riktig da? Det synes ikke jeg selv om jeg synes det var skikkelig ille at min unge bet de andre ungene.

Min ble avvent til slutt han. Avdelingslederen bet ham i kinnet hver gang han bet noen.

Synes du det er riktig da? Det synes ikke jeg selv om jeg synes det var skikkelig ille at min unge bet de andre ungene.

Selvfølgelig er ikke dette riktig måte å avvenne et barn med å bite.

Jeg har ingen ide om hvordan man griper slik fatt, men det antar jeg en god småbarnspedagog burde ha.

Vær så snill, kom gjerne med forslag!

Selvfølgelig er ikke dette riktig måte å avvenne et barn med å bite.

Jeg har ingen ide om hvordan man griper slik fatt, men det antar jeg en god småbarnspedagog burde ha.

Biting er noe av det vanskeligste man møter på i barnehagen. Ofte er det vanskelig å forstå hvorfor barnet biter. Det er vanskelig å vite hvordan man skal takle "biteren".

Dessverre så får man ikke fasitsvar på sånt under utdannelsen.

Hilsen utdannet småbarnspedagog.

Jeg er enig, jeg hadde blitt rasende om mine barn til stadighet hadde kommet hjem fra barnehagen med bitemerker, og krevd at barnehagen satt inn tiltak mot slikt,

Men hva om ingenting hjelper, da? Hva gjør man?

Jeg synes biting er kjempevanskelig å håndtere og vil gjerne få tips fra andre.

Annonse

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1161187141' post='3346835]

Men hva om ingenting hjelper, da? Hva gjør man?

Jeg synes biting er kjempevanskelig å håndtere og vil gjerne få tips fra andre.

Da fotfølger man og setter inn ekstra ressurser på det.

Menneskebitt er, i tillegg til å være veldig vondt,faktisk også farlig. Det skal alltid tas stivkrampesprøyte hvis man blir bitt og det går hull på huden.

Da fotfølger man og setter inn ekstra ressurser på det.

Menneskebitt er, i tillegg til å være veldig vondt,faktisk også farlig. Det skal alltid tas stivkrampesprøyte hvis man blir bitt og det går hull på huden.

Hva med når fotfølging ikke hjelper??

Dessuten, er det heldig å gi biteren oppmerksomhet hele tiden?

Vet f.eks om et tilfelle der en unge beit for å få denne oppmerksomheten. Han ville bli fotfulgt. Hva gjør man da?

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1161187540' post='3346843]

Vet f.eks om et tilfelle der en unge beit for å få denne oppmerksomheten. Han ville bli fotfulgt. Hva gjør man da?

Kanskje hvis bitingen umiddelbart og konsekvent fører til ubehagelige konsekvenser, feks bli fjernet fra lek, time-out, sitte på kontoret/badet/trappa? Men det er kanskje prøvd ut i mente allerede...

Kanskje hvis bitingen umiddelbart og konsekvent fører til ubehagelige konsekvenser, feks bli fjernet fra lek, time-out, sitte på kontoret/badet/trappa? Men det er kanskje prøvd ut i mente allerede...

Det er også en veldig vanlig metode som har blitt prøvd ut. Men jeg har til gode å se heldige effekter av det. :/

Jeg synes dette med biting er så vanskelig! Også ofte veldig vanskelig å skjønne hvorfor barnet biter.

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1161187540' post='3346843]

Jeg har ikke ide, jeg har aldri jobbet i barnehage og har ikke et halvt studiepoeng i ped.

Jeg vet bare at jeg aldri hadde hatt aksept for at noen av mine barn tilstadighet hadde kommet hjem med bitemerker fra barnehagen.

Og jeg er en rimelig rund og tolerant person, og skjønner ikke 99% av de tingene dagens småbarnsmødre klager når det gjelder barnehage.

Jeg har aldri reflektert over sukkerforbruk, for mange bursdagsfeiringer, klær som forsvinner, ulltøy i tørkeskap osv osv osv...jeg har hentet to fornøyde barn hjem, og har tatt det som bevis på at de har hatt det godt.

Men biting....DA hadde jeg reagert:-)

sammfunnskritiker

At noen barn biter i småbarnsalderen, rundt ett årsalderen er helt normalt. Jeg tror ikke det er sammenheng mellom det, og at disse barna blir mobbere!

Tvert imot er dette en del av utviklingen. Det er ikke akseptabelt.- Jeg tror disse utfordringene kommer så overraskende og plutselig på omsorgspersonene, at de ikke alltid er i stand til å møte akkurat dette barnet.

Når man lærer å kejnne settinger og motivasjonen for bitingen, står løsningene på rekke og rad- og ofte slutter jo barn amed dette helt av seg selv.

Jeg stiller spm med bemanningen i barnehagen jeg. Er det slik at de ikke er nok voksne til å kunne passe på at, akurat dette barnet ikke får anledning tilo å bite de andre barna?

Barnehagen skal jo tross allt være, et sted barbet skal kunne føle trygghet og msorg- derav å bli passet påp?

sammfunnskritiker

Hei!

Huff, ja det er ikke greit med barn som biter, det er jo ofte et uttrykk for frustrasjon. Vår lille engel bet når han var ca 2 år. Han bet storesøster, han bet når vi var i åpen barnehage og i lek med andre barn. Når han ikke fikk det som han ville var beste utvei for han å bite. Jeg prøvde å overse han og trøste den som ble bitt, det fungerte ikke.

Når vi var i åpen barnehage og han bet, ja da pakket vi sammen og gikk hjem. Det var vel egentilg det som fungerte best for oss. Sa ingen ting, bare pakket sammen og ba han si undskyld (stryke på kinnet) til den som han hadde bitt. Så sa vi ha det og gikk. Dette likte han ikke så han sluttet.

Når han selv begynte i barnehage ble han bitt flere ganger av bestekompisen. Hva de gjorde i barnehagen den gangen husker jeg ikke (1 år siden) men tror de har slått ganske hardt ned på det. Min lille engel ville heller ikke gå i barnehagen da! Han syns det gjorde vondt! he he, husket ikke selv hva han hadde gjort året før!

Lykke til!!!

Uttrykk for frustrasjon, kan du forklare den litt nærmere?

Tror ikke helt jeg skjønte meningen. Har du tid?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...