Gå til innhold

Bitemerker hver gang han har vært i barnehagen

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke ide, jeg har aldri jobbet i barnehage og har ikke et halvt studiepoeng i ped.

Jeg vet bare at jeg aldri hadde hatt aksept for at noen av mine barn tilstadighet hadde kommet hjem med bitemerker fra barnehagen.

Og jeg er en rimelig rund og tolerant person, og skjønner ikke 99% av de tingene dagens småbarnsmødre klager når det gjelder barnehage.

Jeg har aldri reflektert over sukkerforbruk, for mange bursdagsfeiringer, klær som forsvinner, ulltøy i tørkeskap osv osv osv...jeg har hentet to fornøyde barn hjem, og har tatt det som bevis på at de har hatt det godt.

Men biting....DA hadde jeg reagert:-)

Vel.. selv om man har utdanning i ped. så blir man ikke orakler.

Jeg skjønner meget godt frustrasjonen til foreldrene til barnet som har blitt bitt. Men jeg vet også hvordan det er å jobbe med bitere. Og jeg har pratet mye med foreldrene til "biteren" og skjønner veldig godt deres frustrasjon..

Som sagt, en veldig vanskelig situasjon for alle parter. Også for biteren. Jeg har tro på at det en grunn til at h*n biter "hver" dag..

Fortsetter under...

At noen barn biter i småbarnsalderen, rundt ett årsalderen er helt normalt. Jeg tror ikke det er sammenheng mellom det, og at disse barna blir mobbere!

Tvert imot er dette en del av utviklingen. Det er ikke akseptabelt.- Jeg tror disse utfordringene kommer så overraskende og plutselig på omsorgspersonene, at de ikke alltid er i stand til å møte akkurat dette barnet.

Når man lærer å kejnne settinger og motivasjonen for bitingen, står løsningene på rekke og rad- og ofte slutter jo barn amed dette helt av seg selv.

Jeg stiller spm med bemanningen i barnehagen jeg. Er det slik at de ikke er nok voksne til å kunne passe på at, akurat dette barnet ikke får anledning tilo å bite de andre barna?

Barnehagen skal jo tross allt være, et sted barbet skal kunne føle trygghet og msorg- derav å bli passet påp?

"Jeg stiller spm med bemanningen i barnehagen jeg. Er det slik at de ikke er nok voksne til å kunne passe på at, akurat dette barnet ikke får anledning tilo å bite de andre barna?"

Dessverre er det alt for få voksne i forhold til antall barn. Og får politikerne som de vil, så skal det bli enda færre voksne pr barn. :/

sammfunnskritiker

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1161188878' post='3346882]

"Jeg stiller spm med bemanningen i barnehagen jeg. Er det slik at de ikke er nok voksne til å kunne passe på at, akurat dette barnet ikke får anledning tilo å bite de andre barna?"

Dessverre er det alt for få voksne i forhold til antall barn. Og får politikerne som de vil, så skal det bli enda færre voksne pr barn. :/

Kanskje?

Mine barn gikk i barnehage med ca 20 barn- og 4 voksne. En mindre på vakt helt tidlig og helt seint på dagen.

Nå var jo dette et kriterie som jeg var opptatt av, når vi søkte. (Privat). Kanskje kommer det ikke godt nok opp for kommunen og rådmann?

Isåfall må foreldrene på banen!

Gjest bhg-ansatt

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1161187081' post='3346833]

Biting er noe av det vanskeligste man møter på i barnehagen. Ofte er det vanskelig å forstå hvorfor barnet biter. Det er vanskelig å vite hvordan man skal takle "biteren".

Dessverre så får man ikke fasitsvar på sånt under utdannelsen.

Hilsen utdannet småbarnspedagog.

Det er jo ofte de som biter er de som ikke har språk. Så fort de begynner å snakke kan de si ifra selv, eller få hjelp av en voksen til å løse konflikten.

Der jeg jobber prøver vi å følge den som biter. En av oss er etter dette barnet hele dagen. Det er ikke alltid lett å få til når vi er underbemannet.

Gjest bhg-ansatt

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1161187081' post='3346833]

Biting er noe av det vanskeligste man møter på i barnehagen. Ofte er det vanskelig å forstå hvorfor barnet biter. Det er vanskelig å vite hvordan man skal takle "biteren".

Dessverre så får man ikke fasitsvar på sånt under utdannelsen.

Hilsen utdannet småbarnspedagog.

Dessverre så får man ikke fasitsvar på sånt under utdannelsen

Men er det ikke samtidig spennende å jobbe med mennesker? Alle er forskjellige, og man får prøve seg fram og finne ut hva som fungerer netopp for den enkelte.

Ellers synes jeg det å ta barnet bort fra situasjonen fungerer veldig bra.

Kanskje?

Mine barn gikk i barnehage med ca 20 barn- og 4 voksne. En mindre på vakt helt tidlig og helt seint på dagen.

Nå var jo dette et kriterie som jeg var opptatt av, når vi søkte. (Privat). Kanskje kommer det ikke godt nok opp for kommunen og rådmann?

Isåfall må foreldrene på banen!

Det kommer jo an på hvilken alder barna er og.

Men jeg er og en forkjemper for flere voksne pr barn!

Annonse

Det er jo ofte de som biter er de som ikke har språk. Så fort de begynner å snakke kan de si ifra selv, eller få hjelp av en voksen til å løse konflikten.

Der jeg jobber prøver vi å følge den som biter. En av oss er etter dette barnet hele dagen. Det er ikke alltid lett å få til når vi er underbemannet.

Ofte er de uten språk, men ofte har de språk. Jeg har opplevd så mangt.

Er enig i det med bemanningen..

Dessverre så får man ikke fasitsvar på sånt under utdannelsen

Men er det ikke samtidig spennende å jobbe med mennesker? Alle er forskjellige, og man får prøve seg fram og finne ut hva som fungerer netopp for den enkelte.

Ellers synes jeg det å ta barnet bort fra situasjonen fungerer veldig bra.

Jo, så klart det er kjempespennende. Men akkurat det med biting synes jeg er veldig vanskelig. Det er en situasjon som er så frustrerende for så mange parter. Skulle gjerne hatt et fasitsvar på akkurat dette ;)

Du skjønner nok hva jeg mener :)

Jeg er styrer i en barnehage, og det har skjedd her også at en unge er blitt bitt på ryggen. For å ikke gjenta de andre svara vil jeg belyse noe annet. Jeg synes det er rart at biteren velger ryggen. Det er da lettere å bite fast i skulder eller armer. Der hvor vår biter bet må offeret ligge på magen for å få tak. Dvs. nederst, og ett midt på ryggen til ene siden. Kan det være at biteren leker farlig dyr som skal felle byttet sitt?

Uttrykk for frustrasjon, kan du forklare den litt nærmere?

Tror ikke helt jeg skjønte meningen. Har du tid?

det kan jeg!

Vi opplevde at han ikke fikk sagt det han skulle fordi han ikke hadde ord eller språk til å si feks: Du får ikke den bilen, den er min, jeg vil ikke dele den med deg! Og andre barn ikke forstod hva han mente da bet han. For å få tilbake leken!

Nå er han en relativt oppegående 3,5 åring og har et bra språk. Dette var når han var liten mellom 1 og 2 år.

Håper det var en grei forklaring!!

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1161183222' post='3346763]

Dette var et veldig bra innlegg!

Biting er et kjempevanskelig problem som er veldig utfordrenede å finne noen løsning på. Hvis det i hele tatt finnes :/

Alle mine tre har bitt andre en eller flere ganger i 1-3 års alderen. Verst er minstejenta, som er 2,5 år nå. Hun har språk og kan snakke for seg, så biting NÅ kan ikke forklares med mangel på språk.

Hun kan leke med storebror, lekeslåss, kille hverandre eller andre ting - og så PLUTSELIG biter hun ham - uten at det er noen konflikt i det hele tatt... Her en dag beit hun ham i armen ute - og det gikk nesten hull - gjennom regntøy og genser! Første gangen det skjedde var vel for omtrent ett år siden. Da satt han ved bordet og spiste. Hun var ferdig og hadde gått ned på golvet. Hun klatret opp på hans stol og satte seg bak ryggen hans. Plutselig beit hun ham midt på ryggen!

Hun har gjort det på meg og, men jeg er vedlig obs på henne når hun koser og plutselig legger hodet sitt ned mot fanget mitt eller mot skuldra mi, så jeg er kjapp til å ta henne bort eller flytte meg.

Men ingen av mine barn har bitt andre på barnehagen - de har bare bitt familiemedlemmer + en nabo...

sammfunnskritiker

det kan jeg!

Vi opplevde at han ikke fikk sagt det han skulle fordi han ikke hadde ord eller språk til å si feks: Du får ikke den bilen, den er min, jeg vil ikke dele den med deg! Og andre barn ikke forstod hva han mente da bet han. For å få tilbake leken!

Nå er han en relativt oppegående 3,5 åring og har et bra språk. Dette var når han var liten mellom 1 og 2 år.

Håper det var en grei forklaring!!

Det var en bra forklaring.

Jeg tenker at alle barn bruker hele atferdsreportoaret sitt for å få gjennomslag for sitt forslag. Kompromi blir ofte tellt i egen favør hos barn.

Når jeg tenker på barnebiterne, tenker jeg på de barna som biter, i de situasjonene der barnet biter grunnløst. " Nå kom jeg på at jeg burde bite, derfor gjør jeg det. Spiller ingen rolle om personen er en venn- eller om leiken er bra eller ikke".

Mange barn biter grunnløst, og blir ofte forklart utfra samme stpsted som da barnet urforsker biteringer og andre "småbarnsleker", men at disse folkene i tillegg biter folk av en eller annen grunn...

Merkelig det der.

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1161183222' post='3346763]

Dette var et veldig bra innlegg!

Biting er et kjempevanskelig problem som er veldig utfordrenede å finne noen løsning på. Hvis det i hele tatt finnes :/

Tusen takk for støtten!;-)

Jeg har en følelse av at man ikke skal bidra med innlegg her på DOL med mindre man er foreldre til "ofret"... Dette gjelder også med mobbing, biting, erting, utestengning osv.

Poenget mitt er at selv om man som foreldre har de edleste hensikter og meninger om hva som er god oppførsel, så kan ungene faktisk tenke sjøl, og handler ut i fra det, likevel... Men som foreldre er man pliktig til ikke å gi seg før man får den oppførselen man ønsker fra barnet. JEg får gåsehud når jeg tenker på alle som oppigjennom årene har blitt bitt av mine barn (de to minste har vært føle til å bite), men mellommor har nå iallefall gitt seg med det! (Ho er 4,5 år, så det skulle bare mangle...)

Annonse

Tusen takk for støtten!;-)

Jeg har en følelse av at man ikke skal bidra med innlegg her på DOL med mindre man er foreldre til "ofret"... Dette gjelder også med mobbing, biting, erting, utestengning osv.

Poenget mitt er at selv om man som foreldre har de edleste hensikter og meninger om hva som er god oppførsel, så kan ungene faktisk tenke sjøl, og handler ut i fra det, likevel... Men som foreldre er man pliktig til ikke å gi seg før man får den oppførselen man ønsker fra barnet. JEg får gåsehud når jeg tenker på alle som oppigjennom årene har blitt bitt av mine barn (de to minste har vært føle til å bite), men mellommor har nå iallefall gitt seg med det! (Ho er 4,5 år, så det skulle bare mangle...)

Ville bare si at jeg selvfølgelig skjønner den andre siden også og tror at de aller fleste foreldre til "bitere" gjør sitt beste for å lære barnet å slutte med bitingen.

Men de små har ofte egne meninger :)

Feks.før man får første barnet så skal man gjøre sånn og sånn,, og så oppdager man at det er jammen ikke alltid like lett med den lille solstrålen som vil heller gjøre noe helt annet :)

Men er ikke ute etter å sette "skylde" stempel noen sted, hverken hos barnet, foreldre eller barnehagen.

Men selvom det er vanskelig så må barnehagen prøve å gjøre noen tiltak for å i det minste redusere hyppigheten, og det må de klare mener jeg. At et barn kommer hjem hver gang med bitemerker syns jeg ikke er noe man bare bør akseptere.

I dag så har barnehagen sagt at nå har de satt inn ekstra ressurser, så nå skal "biteren" fotfølges hele dagen og det hadde vist gått bedre i dag. Fik jeg vite når jeg hentet sønnen vår, fordi for første gang på en stund var det ikke et bitemerke å se :)

Og bare sånn for å forklare så er det kun her på nettet jeg bruker ordet "biteren" for å det skal være lettere å forklare hvem er hvem ;)

Ville bare si at jeg selvfølgelig skjønner den andre siden også og tror at de aller fleste foreldre til "bitere" gjør sitt beste for å lære barnet å slutte med bitingen.

Men de små har ofte egne meninger :)

Feks.før man får første barnet så skal man gjøre sånn og sånn,, og så oppdager man at det er jammen ikke alltid like lett med den lille solstrålen som vil heller gjøre noe helt annet :)

Men er ikke ute etter å sette "skylde" stempel noen sted, hverken hos barnet, foreldre eller barnehagen.

Men selvom det er vanskelig så må barnehagen prøve å gjøre noen tiltak for å i det minste redusere hyppigheten, og det må de klare mener jeg. At et barn kommer hjem hver gang med bitemerker syns jeg ikke er noe man bare bør akseptere.

I dag så har barnehagen sagt at nå har de satt inn ekstra ressurser, så nå skal "biteren" fotfølges hele dagen og det hadde vist gått bedre i dag. Fik jeg vite når jeg hentet sønnen vår, fordi for første gang på en stund var det ikke et bitemerke å se :)

Og bare sånn for å forklare så er det kun her på nettet jeg bruker ordet "biteren" for å det skal være lettere å forklare hvem er hvem ;)

:-)

Enig med deg i alt, jeg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...