Gjest vurderer å bli besøkshjem Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Jeg har noen spørsmål når det gjelder besøkshjem. Hva slags funksjonshemminger er svært vanlig å få avlastning for? Jeg tenker på f.eks. multihandikappet, downs syndrom. Men så stopper det opp da jeg ikke er så kjent med flere typer handikap. Vil du hjelpe meg hvis du vet noe om det? Må barnet ha eget soverom også? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
estima Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hei var avlastningshjem for en tid tilbake. Det er mange grunner til at barn har avlastningshjem. Vi hadde to småjenter som hadde mistet mor og de var hos oss i nesten fire år. De var i helger og noen ferier. Vi koste oss med dem og far fikk tid for seg selv. Jentene hadde værken handicap eller andre sykdommer. De er store kjekke jenter i dag som stadig er på besøk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1970250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Som estima sier; det er mange grunner til at familier trenger avlastning. Jeg har vært avlaster for en familie i 4 år. De har ingen handicap (det er ikke "pga barna" at foreldrene har avlastning). Vi koser oss sammen, gjør forskjellige ting de sjelden får gjort i familien, og ofte bare er vi her, uten å gjøre noe spesielt. Det er også avlastning for mange barn, å få slappe av. Vi har ikke eget soverom til barna, og det var foreldrene som "godtok" at jeg var avlaster. De var klar over at det ikke var eget rom til barna, men de kjenner meg fra før, og mente at det spiller mindre rolle. Vi har etasjeseng og ekstraseng da, så de slipper å ligge på madrass på gulvet. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1970256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 De fleste ungene jeg vet om som er i besøkshjem er helt vanlige, friske unger hvor enten foreldrene trenger avlastning eller de bor på institusjon. Det kommer jo helt an på hvor du henvender deg og tilbyr dine tjenster, De ungene jeg vet om som er multifunskjonshemmede er i institusjon for avlasting, ikke hos privatpersoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1970263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sliten mamma som treng avlastning Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Vi treng sårt til besøkshjem for våre barn, men BV har ikkje klart å finne nokon som kan ta imot barna. Dei har ingen handicap eller atferdsvanskar, men vi foreldra er langvarig sjuke og treng rett og slett avlastning, og barna treng også å få litt nye inntrykk frå fleire vaksne iom at vi har svært lite nettverk i tillegg til helseproblema våre. Eg aner ikkje korleis "ein må ha det" for å vere besøksheim, men ta kontakt med barne-og-familietenesta i kommunen eller bydelen din, så får du sikkert god informasjon om kva det går ut på osv. Du kan gjere ein enorm skilnad i livet til ein familie, så ta kontakt og få den infoen du treng til å seie om det er noko for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1970270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Som de andre sier, er de fleste barn i besøkshjem helt vanlige barn med foreldre med avlastningsbehov. Barna mine har ikke eget rom i besøkshjemmet. De deler med ett av barna i familien. Jeg ser ikke noe problem i det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1970287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vurderer å bli besøkshjem Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Satser på å ta en prat med kommunen for å høre mer om det hele. Takk for seriøse svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1970312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frustrert frue Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hei var avlastningshjem for en tid tilbake. Det er mange grunner til at barn har avlastningshjem. Vi hadde to småjenter som hadde mistet mor og de var hos oss i nesten fire år. De var i helger og noen ferier. Vi koste oss med dem og far fikk tid for seg selv. Jentene hadde værken handicap eller andre sykdommer. De er store kjekke jenter i dag som stadig er på besøk. Hei, dette er noe jeg har veldig lyst til og... Har tenkt på det lenge. Har ett par praktiske spørsmål, som jeg håper noen kan svare på? Høres kanskje kynisk ut å spørre om hva man tjener på dette, men jeg trenger likevel å vite det. Grunnen er rett og slett at jeg har lyst å redusere min stilling på jobben slik at jeg har mere tid og overskudd til disse barna i helgene. Ikke fordi jeg ønsker å bli rik:o) En annen ting er hvordan er kriteriene? Kan man ha egene barn og hvor gamle må/bør de være? Og sist, kan man "velge" alder på barna selv, eller står man på liste og når noen trenger deg, så kommer de liksom:o) Ikke det at det betyr så mye, men det er kjekt og vite... Håper noen kan svare meg på dette, da hadde jeg blitt glad! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1970689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
April Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hei, dette er noe jeg har veldig lyst til og... Har tenkt på det lenge. Har ett par praktiske spørsmål, som jeg håper noen kan svare på? Høres kanskje kynisk ut å spørre om hva man tjener på dette, men jeg trenger likevel å vite det. Grunnen er rett og slett at jeg har lyst å redusere min stilling på jobben slik at jeg har mere tid og overskudd til disse barna i helgene. Ikke fordi jeg ønsker å bli rik:o) En annen ting er hvordan er kriteriene? Kan man ha egene barn og hvor gamle må/bør de være? Og sist, kan man "velge" alder på barna selv, eller står man på liste og når noen trenger deg, så kommer de liksom:o) Ikke det at det betyr så mye, men det er kjekt og vite... Håper noen kan svare meg på dette, da hadde jeg blitt glad! Jeg var tidligere besøkshjem. Veiledende godtgjørelse er som følger: Utgiftsgodtgjørelse kr. 200/døgn Arbeidsgodtgjørelse kr. 480/døgn. Arbeidsgodtgjørelsen må du skatte av. Den enkelte kommune kan avvike fra dette og ha andre satser. Vi hadde ikke egne barn på den tida, så jeg aner ikke hvordan kriteriene er for det. Vi fikk ikke velge barn i den forstand at det var en liste med barn, men vi fikk forespørsel om å være besøkshjem for et konkret barn og kunne da takke ja eller nei, uten at det hadde noe å si for vår godkjenning som besøkshjem. I godkjenningsrunden sa vi hvilken aldersgruppe vi ønsket. Vi hadde en gutt fra han var knapt 3 år til han var 5. Herlig liten kar ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1970934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hei, dette er noe jeg har veldig lyst til og... Har tenkt på det lenge. Har ett par praktiske spørsmål, som jeg håper noen kan svare på? Høres kanskje kynisk ut å spørre om hva man tjener på dette, men jeg trenger likevel å vite det. Grunnen er rett og slett at jeg har lyst å redusere min stilling på jobben slik at jeg har mere tid og overskudd til disse barna i helgene. Ikke fordi jeg ønsker å bli rik:o) En annen ting er hvordan er kriteriene? Kan man ha egene barn og hvor gamle må/bør de være? Og sist, kan man "velge" alder på barna selv, eller står man på liste og når noen trenger deg, så kommer de liksom:o) Ikke det at det betyr så mye, men det er kjekt og vite... Håper noen kan svare meg på dette, da hadde jeg blitt glad! Avlasteren til minstemann tjener 125 kr timen og da får hun betalt for 12 timer i døgnet. Hun får så mye fordi hun måtte si opp en annen jobb da hun overtok som avlaster og hadde rett og slett ikke råd til å få den "lave" betalinga. Men det kommer nok litt an på hvor mye foreldre til avlasterbarnet står på for at avlaster skal få skikkelig betaling og litt an på grunnen til avlastingen. Jeg var på fri rettshjelp og fikk hjelp der. Jeg klarte nemlig ikke å finne skikkelig avlastere for den andre betaling. De sluttet, lot være å komme når det passet dem og ringte å sa de var syke uten å være det. Det ble liksom aldri noen system i det og det ble fryktelig vanskelig for minstemann å forholde seg til det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1970946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke så mye som skal til Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg har hatt besøkshjem til mine barn, uten at de hadde handicap eller spesielle atferdsvansker. Jeg hadde en baby i tillegg til 2 eldre barn og gikk gjennom en kjempetøff skilsmisse. Min X var en skikkelig "psykopat" og gjorde alt han kunne for å knekke meg. Jeg var så langt nede at jeg ikke følte jeg kunne være psykisk tilstede for barna mine. Alt var kaos og babyen trengte meg også. Jeg synes det var et flott tilbud. Besøksfamilien var en helt vanlig familie med 2 barn. De hadde nok eget rom, men tror ikke det er nødvendig. Helt toppers folk, som gjorde helt vanlige ting, men som hadde overskudd til å gi mine barn positiv input i den vanskelig situasjonen vi var i. Tror nok dette lettet prosessen for de også. Vi var på besøk hjemme hos familien for å se om kjemien stemte og så bestemte barna selv i hvilket tempo de ønsket å bli kjent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1971955 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sliten mamma som treng avlastning Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg har hatt besøkshjem til mine barn, uten at de hadde handicap eller spesielle atferdsvansker. Jeg hadde en baby i tillegg til 2 eldre barn og gikk gjennom en kjempetøff skilsmisse. Min X var en skikkelig "psykopat" og gjorde alt han kunne for å knekke meg. Jeg var så langt nede at jeg ikke følte jeg kunne være psykisk tilstede for barna mine. Alt var kaos og babyen trengte meg også. Jeg synes det var et flott tilbud. Besøksfamilien var en helt vanlig familie med 2 barn. De hadde nok eget rom, men tror ikke det er nødvendig. Helt toppers folk, som gjorde helt vanlige ting, men som hadde overskudd til å gi mine barn positiv input i den vanskelig situasjonen vi var i. Tror nok dette lettet prosessen for de også. Vi var på besøk hjemme hos familien for å se om kjemien stemte og så bestemte barna selv i hvilket tempo de ønsket å bli kjent. Tok familien dei to eldste, eller alle tre? Her er det skikkelege vanskar med å finne familie som har kapasitet til å ta fleire enn ein eller høgst to, så vi ventar visst forgjeves. Kan eg dessutan spørje om kor du gikk for å få hjelp? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1972057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hei, dette er noe jeg har veldig lyst til og... Har tenkt på det lenge. Har ett par praktiske spørsmål, som jeg håper noen kan svare på? Høres kanskje kynisk ut å spørre om hva man tjener på dette, men jeg trenger likevel å vite det. Grunnen er rett og slett at jeg har lyst å redusere min stilling på jobben slik at jeg har mere tid og overskudd til disse barna i helgene. Ikke fordi jeg ønsker å bli rik:o) En annen ting er hvordan er kriteriene? Kan man ha egene barn og hvor gamle må/bør de være? Og sist, kan man "velge" alder på barna selv, eller står man på liste og når noen trenger deg, så kommer de liksom:o) Ikke det at det betyr så mye, men det er kjekt og vite... Håper noen kan svare meg på dette, da hadde jeg blitt glad! Som Dorthe sier,kommer det an på årsaken til avlastningen. Et funksjonshemmet barn som trenger mye tilsyn/hjelp, vil kunne gi høyere lønn til avlaster. Rett og slett fordi jobben er tyngre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1972225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Vi treng sårt til besøkshjem for våre barn, men BV har ikkje klart å finne nokon som kan ta imot barna. Dei har ingen handicap eller atferdsvanskar, men vi foreldra er langvarig sjuke og treng rett og slett avlastning, og barna treng også å få litt nye inntrykk frå fleire vaksne iom at vi har svært lite nettverk i tillegg til helseproblema våre. Eg aner ikkje korleis "ein må ha det" for å vere besøksheim, men ta kontakt med barne-og-familietenesta i kommunen eller bydelen din, så får du sikkert god informasjon om kva det går ut på osv. Du kan gjere ein enorm skilnad i livet til ein familie, så ta kontakt og få den infoen du treng til å seie om det er noko for deg. Hvorfor tar du det da gjennom barnevernet? Jeg har gjennom Bestillerenheten i bydelen. Og du må finne avlasteren sjøl, det er det enkleste. Første fant jeg gjennom dol ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1972232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Vi treng sårt til besøkshjem for våre barn, men BV har ikkje klart å finne nokon som kan ta imot barna. Dei har ingen handicap eller atferdsvanskar, men vi foreldra er langvarig sjuke og treng rett og slett avlastning, og barna treng også å få litt nye inntrykk frå fleire vaksne iom at vi har svært lite nettverk i tillegg til helseproblema våre. Eg aner ikkje korleis "ein må ha det" for å vere besøksheim, men ta kontakt med barne-og-familietenesta i kommunen eller bydelen din, så får du sikkert god informasjon om kva det går ut på osv. Du kan gjere ein enorm skilnad i livet til ein familie, så ta kontakt og få den infoen du treng til å seie om det er noko for deg. Har kommunen annonsert i avisen og/eller på aetat.no etter avlastere, eller sjekker de bare i registeret sitt når de sier at de ikke har funnet noen som kan være avlastere for dere? Min erfaring er at dette med hvordan kommunene jobber rundt ordningene med avlastere og støttekontakter varierer sterkt. Noen går aktivt ut for å skaffe egnede avlastere, fx. holder rekrutteringsmøter på nærmeste videregående skole eller høyskole, annonserer i avisen osv., mens andre knapt flytter et papir eller sjekker i pc-registeret før de finner ut at nei, dette kan de ikke ordne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1972257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sliten mamma som treng avlastning Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hvorfor tar du det da gjennom barnevernet? Jeg har gjennom Bestillerenheten i bydelen. Og du må finne avlasteren sjøl, det er det enkleste. Første fant jeg gjennom dol ) Bestillerenheten....??? Det var eit fint ord. Kva i alle dagar er det? Det var Barnevernet som kom på den lure ideen at vi treng avlastning, etter at vi hadde bedt om hjelp for ein anna sak, og dei hadde sett på familiesituasjonen. Vi visste ikkje om at dette eksisterte eingong. Det er ikkje så lett å finne det sjølv når ein ikkje har noko særleg nettverk. Om vi hadde hatt stort nettverk, hadde vi sikkert hatt mange som kunne tatt ungane villig vekk heile tida ;-) I alle fall gitt oss litt meir pusterom enn vi har no, for no har vi ingenting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1972374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Bestillerenheten....??? Det var eit fint ord. Kva i alle dagar er det? Det var Barnevernet som kom på den lure ideen at vi treng avlastning, etter at vi hadde bedt om hjelp for ein anna sak, og dei hadde sett på familiesituasjonen. Vi visste ikkje om at dette eksisterte eingong. Det er ikkje så lett å finne det sjølv når ein ikkje har noko særleg nettverk. Om vi hadde hatt stort nettverk, hadde vi sikkert hatt mange som kunne tatt ungane villig vekk heile tida ;-) I alle fall gitt oss litt meir pusterom enn vi har no, for no har vi ingenting. Bestillerenheten i byen består av de forskjellige hjemmetjenestene. Jeg mener at det er det riktige stedet for det er jo ikke barnet som skal ha avlasting som er i fokus her men foreldrene som trenger avlastning fordi de er syke. Jeg tok kontakt med NHF og det var juristen der som hjalp meg å skrive brevet i hvert fall. Du får sette deg ned å lese sidene til NAV når de er ferdig oppdaterte så finner du ut hvilke instanse som skal gjøre hva. Ellers så er det ok å spørre f.eks andre i hjemmmetjenesten, de fleste vet hvem som har med hva å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1972451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Bestillerenheten....??? Det var eit fint ord. Kva i alle dagar er det? Det var Barnevernet som kom på den lure ideen at vi treng avlastning, etter at vi hadde bedt om hjelp for ein anna sak, og dei hadde sett på familiesituasjonen. Vi visste ikkje om at dette eksisterte eingong. Det er ikkje så lett å finne det sjølv når ein ikkje har noko særleg nettverk. Om vi hadde hatt stort nettverk, hadde vi sikkert hatt mange som kunne tatt ungane villig vekk heile tida ;-) I alle fall gitt oss litt meir pusterom enn vi har no, for no har vi ingenting. Hei. Jeg ble i sin tid "vervet" på jobben min. Jobbet med barna jeg er avlaster for. Det var ikke noen grei situasjon egentlig, for den som skal ha en slik dobbeltrolle, må også kunne håndtere å være HELT profesjonell og nøytral i jobbsammenheng, og det samme hjemme. Men - finner man en person som er proff nok til å håndtere det, så kan feks. barnehagen/sfo være et sted å begynne! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1972468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hei, dette er noe jeg har veldig lyst til og... Har tenkt på det lenge. Har ett par praktiske spørsmål, som jeg håper noen kan svare på? Høres kanskje kynisk ut å spørre om hva man tjener på dette, men jeg trenger likevel å vite det. Grunnen er rett og slett at jeg har lyst å redusere min stilling på jobben slik at jeg har mere tid og overskudd til disse barna i helgene. Ikke fordi jeg ønsker å bli rik:o) En annen ting er hvordan er kriteriene? Kan man ha egene barn og hvor gamle må/bør de være? Og sist, kan man "velge" alder på barna selv, eller står man på liste og når noen trenger deg, så kommer de liksom:o) Ikke det at det betyr så mye, men det er kjekt og vite... Håper noen kan svare meg på dette, da hadde jeg blitt glad! Vedtaket på "mine barn" er for 36 timer i mnd (35 e vel mest vanlig, men de tilpasser det individuelt). Det tilsvarer en helg. Det vil si at du får mer lønn for "våkne" timer enn sovende. Greit nok for meg. Jeg tjener 129,64,- pr time, av dette skatter jeg 36% tror jeg. Det var foreldrene som "skaffet" meg, dvs, de spurte på arbeidsstedet mitt om noen kunne tenke seg. Så lenge de går god for meg og min familie, legger ikke bydelen seg opp i det. Men det er kanskje litt ulike måter i ulike etater. Er det et vedtak om avlastning feks. gjennom barnevernet, vil de vurdere hva som er gunstigest for barnet. Det ser man ofte i annonser i avisene. Det var aldri et spørsmål om dette hos oss. Kan godt tenke meg at du kan få bestemme selv hvilke barn (iallefall alder, men kanskje også problemstilling), du skal være avlaster for. Du må jo vite om du mestrer den oppgaven. Noen er mer utfordrende enn andre, av ulike grunner, og det skal jo fungere for alle, særlig barnet. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1972487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Vedtaket på "mine barn" er for 36 timer i mnd (35 e vel mest vanlig, men de tilpasser det individuelt). Det tilsvarer en helg. Det vil si at du får mer lønn for "våkne" timer enn sovende. Greit nok for meg. Jeg tjener 129,64,- pr time, av dette skatter jeg 36% tror jeg. Det var foreldrene som "skaffet" meg, dvs, de spurte på arbeidsstedet mitt om noen kunne tenke seg. Så lenge de går god for meg og min familie, legger ikke bydelen seg opp i det. Men det er kanskje litt ulike måter i ulike etater. Er det et vedtak om avlastning feks. gjennom barnevernet, vil de vurdere hva som er gunstigest for barnet. Det ser man ofte i annonser i avisene. Det var aldri et spørsmål om dette hos oss. Kan godt tenke meg at du kan få bestemme selv hvilke barn (iallefall alder, men kanskje også problemstilling), du skal være avlaster for. Du må jo vite om du mestrer den oppgaven. Noen er mer utfordrende enn andre, av ulike grunner, og det skal jo fungere for alle, særlig barnet. Mvh Iik. Ikke 129,64, men 109, 64!! Stor forskjell gitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250361-avlastningbes%C3%B8kshjem/#findComment-1972489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.