Gå til innhold

Like navn på søskenbarn?

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen har alltid hatt et favorittnavn i tilfelle vi skulle få en jente, men søsteren til mannen har kalt datteren dette navnet bare med a'ending istedet for e'ending som vi vil bruke. Er det da dumt av oss å bruke dette navnet?

Vi bor på to forskjellige steder i landet, men familiene møtes jevnlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250545-like-navn-p%C3%A5-s%C3%B8skenbarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest josefine1

Jeg for min del hadde ikke gjort noe av det.

Men folk er forskjellige :), i bygda vi bor var det ei som tok samme navn på datteren sin som noen ikke langt unna hadde på sin datter, det blei to forskjellige årskull på skolen .... moren til den første jenta er fortsatt sur på mor nr. 2 ....

Annonse

Jeg ser ingen problemer med det så lenge navnene ikke er helt like. Hanne og Hanna er f.eks. ikke samme navn.

Jeg har litt mer motforestillinger ved helt identiske navn fordi man da lett kan ende opp med en løsning av typen "lille- og store-Kari". Jeg tviler på at det er så festlig å bære et av disse kallenavnene innen familien hele sitt liv.

Gjest går vel det

Vi har forresten et navn som svigerinnen min kalte barnet sitt før oss, men hun byttet navn på barnet. Dette var altså før vi fikk barn. Vi har kalt opp etter min bestemor; derfor skrivemåten. Selv om svigerinnen byttet til et helt annet navn har hun nevnt at vi "tok" hennes navn, men jeg synes det er ulikt også pga skrivemåte.

Jeg vil også nevne at vi reagerte på at hun plutselig byttet navn på barnet.

Gjest finn et annet navn du.

Jeg synes ikke at helt like eller nesten like navn skal brukes.

Selv har jeg veldig lyst til å kalle min datter som snart kommer for et navn som ligner på et navn venninna mi har på sitt barn. Men kommer ikke til ta navnet. Vil ikke herme eller lage konflikter unødig og det finnes utrolig mange fine navn å velge i,så vi finner nok et annet som vil passe like godt.

Annonse

Gjest helt ok det

Birgit og Birgitte, med samme, uvanlige etternavn, men på hver sin kant av landet. Det går fint det. Forskjellen blir uendelig stor for de som står dem nært, mens den er mer bagatellmessig for utenforstående. Jentene reagerer begge stort hvis de blir kalt ved den andres navn.

Om det er veldig viktig for dere og kanskje i tillegg oppkalling etter den snille bestemoren eller noe sånt så skjønner jeg selvsagt at dere vil bruke det.

Men selv ville jeg helt klart gått for et annet navn, og ville ikke likt at noen av mine søsken eller mannens søsken kalte barna sine det samme som våre heter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...