Gå til innhold

Familie bedt til kaffe ifb. med bursdag, hva servere?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke erfaren på kaffeselskaper:)

Gutten vår har bursdag og i den anledningen tenkte vi å ha familie og slekt på kaffe. (14 totalt med store og små).

Så lurer jeg veldig på hva jeg skal servere til kaffe, hva pleier dere å ha?

Kan noen hjelpe meg med ideer:)

Fortsetter under...

Hos oss går det gjerne på kaker da. Som regel lager vi Toro langpanne (sjokoladekake), for den er glutenfri og vi har ei lita jente med cøliaki i familien. Hvetekringle (svigermor baker!). Bløtkake. Romkake. Evt. læms (eller lefser smurt med smør, sukker og kanel).

Er vi mange kan vi gjerne servere Suksessterte fra Lierne Bakeri (den er sinnsykt god).

Annonse

Siden vi hadde bursdagen til poden ute hadde vi pølse og lompe/brød m/tilbehør. Bløtkake, sjokoladekake, gele, og to store fruktfat. Masse kald drikke og kaffe. :) VI hadde det i slutten av juli da det var så himla varmt.. Så var godt med litt oppskjært frisk frukt. Hadde det også siden noen ikke spiser kaker i familien. Fruktfatene ble først tomme, både små og store spiste frukt. (Melon, druer, jordbær, pære, eple, banan)

I familieselskap pleier jeg å servere en vidunderlig kake med 3 nøttebunner med en blanding av vanlig krem og vaniljekrem + frisk bær (jordbær, bringebær, rips) mellom og oppå (blir aldri noe igjen av den!), sjokoladekake, muffins og rundstykker med skinke og papirka. Og evt. småsjokolade, seigmenn og kanelsnurrer om bursdagsbarnet insisterer.

I familieselskap pleier jeg å servere en vidunderlig kake med 3 nøttebunner med en blanding av vanlig krem og vaniljekrem + frisk bær (jordbær, bringebær, rips) mellom og oppå (blir aldri noe igjen av den!), sjokoladekake, muffins og rundstykker med skinke og papirka. Og evt. småsjokolade, seigmenn og kanelsnurrer om bursdagsbarnet insisterer.

Uhhh...oppskrifta legger du kanskje ut her...? Den nøttebunnkaka hørtes helt fantastisk ut! :)

Uhhh...oppskrifta legger du kanskje ut her...? Den nøttebunnkaka hørtes helt fantastisk ut! :)

Nøttekake med bær

250 gram hasselnøtter males

5 ss brødrasp (riv en skalk på råkostjernet)

4 egg (skilles)

200 g sukker

Mal nøttene og bland dem med brødraspen. Pisk eggehvitene stive og lag eggedosis av eggeplommer og sukker. Bland alt forsiktig, eggehvitene has i til slutt, Lag 3 tynne, like store bunner. Jeg pleier å tegne rundt et middagsfat på bakepapiret så jeg får dem passelig store. Bruk gjerne formfett på boks på papiret så løsner de lettere etterpå!

Stekes på 190 grader i 13 min.

La bunnene bli kalde før du tar dem av papiret. Hvis de sitter fast så legg dem oppned og pensle kaldt vann på baksiden, da løsner de lettere. De brekker lett!

Fyll:

1 lite boks kremfløte

En boks ferdig vaniljekrem

Pisk fløten til krem og bland med vaniljekremen. Bruker du 3,3 dl fløte og 1/2 l vaniljekrem blir det alt for mye, men det kan serveres til bær eller fruktsalat f.eks.

Legg krem på den nederste bunnen og legg så bær oppå. Jeg bruker vanligvis jordbær som jeg deler i halve eller skiver, men det er knallgodt med bringebær også, evt. en blanding av bringebær og rips!Så bunn2 med krem og bær og så bunn3 på toppen med krem og bær igjen. Nammmm!

Jeg har lagd denne kaken ved bursdagene i flere år og har vel svært sjeldent opplevd at det er noe igjen av den. :o) Min kjære ba forleden dag tynt om jeg ikke kunne lage den til jul også... :o)

Annonse

Vi hadde storinnrykk for ei tid tilbake.

Vi serverte middag (det var overnattingsgjester, så middag måtte vi ha): hjemmelaga gryterett. Den er enkel å lage, og utrolig god.

Så ei stund etterpå var det eplekake med is, sjokoladekake, bløtkake og gele og vaniljesaus.

Nøttekake med bær

4 egg (skilles)

200 g sukker

Mal nøttene og bland dem med brødraspen. Pisk eggehvitene stive og lag eggedosis av eggeplommer og sukker. Bland alt forsiktig, eggehvitene has i til slutt, Lag 3 tynne, like store bunner. Jeg pleier å tegne rundt et middagsfat på bakepapiret så jeg får dem passelig store. Bruk gjerne formfett på boks på papiret så løsner de lettere etterpå!

La bunnene bli kalde før du tar dem av papiret. Hvis de sitter fast så legg dem oppned og pensle kaldt vann på baksiden, da løsner de lettere. De brekker lett!

Fyll:

1 lite boks kremfløte

Pisk fløten til krem og bland med vaniljekremen. Bruker du 3,3 dl fløte og 1/2 l vaniljekrem blir det alt for mye, men det kan serveres til bær eller fruktsalat f.eks.

Legg krem på den nederste bunnen og legg så bær oppå. Jeg bruker vanligvis jordbær som jeg deler i halve eller skiver, men det er knallgodt med bringebær også, evt. en blanding av bringebær og rips!Så bunn2 med krem og bær og så bunn3 på toppen med krem og bær igjen. Nammmm!

Jeg har lagd denne kaken ved bursdagene i flere år og har vel svært sjeldent opplevd at det er noe igjen av den. :o) Min kjære ba forleden dag tynt om jeg ikke kunne lage den til jul også... :o)

Åh, takk! :) Den skal nok prøves etterhvert, ja! :)

Nøttekake med bær

4 egg (skilles)

200 g sukker

Fyll:

1 lite boks kremfløte

Har ikke du en yahooadresse eller noe jeg kan nå deg på? Skulle gjerne spurt deg om noe :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...