Gå til innhold

Da barnet først vil sove borte, så ombestemmer seg

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma i tvil

I dag ville jenta vår på fire sove hos mormor. Det fikk hun lov til.

Da jeg hadde levert henne og skulle hjem ombestemte hun seg tvert, og var helt på gråten. Jeg forklarte henne at da ble det tidlig opp i barnehagen i morgen i stedet for kos og oppmerksomhet hos mormor, og det sa hun var greit. Enden på visa var at hun ble med hjem og måtte selvsagt legge seg til vanlig tid.

Hvor strenge er dere? Reiser dere fra et gråtende barn, eller tar dere h*n med hjem?

Fortsetter under...

Ville gjort som deg. Hvis du hadde vært "streng" og reist fra henne, kunne det blitt vanskelig å få til overnattingsbesøk en annen gang. Ville forsøkt igjen en annen gang, og da snakket litt om hva som skjedde sist (at hun ombestemte seg), og snakke med henne for å se om hun har lyst, og om hun tør.

Gjest morentilfire

Jeg har også opplevd flere episoder hvor barna har ombestemt seg. Det kan være både slitsomt og pinlig.

Som at barn vil gi bort noe, og så ombestemmer seg.

Men skal vi unngå forknytte unger som er knuget av redsel for å gjøre et feil valg her i livet, tror jeg vi må finne oss i slitet.

Jeg tror det var godt for jenta di at hun fikk vite at du tar hennes følelser på alvor.

Gjest Mamma i tvil

Takk for svar :)

Nå ligger hun og sover trygt på rommet sitt, og jeg føler vel egentlig at avgjørelsen var den rette.

Grunnen til at jeg ble så usikker var at bestemoren hennes tydelig ble oppgitt over at jeg lot henne ombestemme seg. Hun er mer av den gamle skolen og mener at barn ikke skal bestemme noe, det skal de voksne gjøre.

Annonse

Ingen tvil, jeg hadde gjort som deg!

Husker en venninne av dattera mi skulle overnatte (ca 10 år gamle), midt på natten ville den unge damen hjem... Klart jeg følgte henne hjem! Overnatting skal være kos ikke en traumatisk opplevelse!

Dersom jeg ikke hadde andre planer (Dvs. avtalt barnevakt fordi jeg faktisk hadde trengt det) så hadde jeg sikkrt tatt henne med hjem igjen.

Neste gang hadde jeg nok også tatt en lengre snakk FØR vi reiste for å overnatte. Dette for å forberede barnet litt ekstra.

Jeg hadde også tatt de med hjem igjen, det er lov å ombestemme seg. Mye bedre for deg å sitte i sofaen med god samvittighet og barnet trygt i sitt eget hus, enn å sitte å uroe deg hele kvelden for om hun har det bra, om hun roet seg fort, etc.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...