Gå til innhold

Litt råd å tips takk


Gjest Pappa

Anbefalte innlegg

Hei alle foreldre!

Vi har 2 barn. En jente på 4 år og en gutt på 3 i august.

Vi prøver nå med bleieavenning for minsten og det hadde vært fint med noen råd !

Vi har prøvd i noen uker (2-3) uten bleie, og vi har vært føre var når han skal på do å tisse. (spør jevnlig) Tissing går greit!!! noen uhell må man jo regne med.... Bæsjing derimot er noe skumle greier på do. Der har vi prøvd en stund med motivering, men sier han ikke må.... Til slutt begynner han å gråte, får deretter å bæsje i trusa.

Har fått det til et par ganger på do, men virker som dette tar tid.

(Vi bruker fortsatt bleie om natten og denne er gjennomvåt om morgenen) Tips mottas med takk !! De er jo herlige også da !! selv om det er slitsomt med 2 små i denne alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes dere skal la ham få beholde bleien på en stund til når han skal bæsje jeg. Noen barn og spesielt gutter bruker lang tid på å gjøre store ting på do. Han er jo ikke litt mer enn 2 1/2 enda. Fortsett med tørrtreningen når det gjelder tissingen som han jo er blitt "flink" til, men ikke tving ham til å holde seg så lenge at han bæsjer i buksa. La ham heller få bleie på så han får gjort fra seg, så vil sikkert den biten falle på plass av seg selv når det å tisse på do har blitt en rutine. Bæsje i buksa vil han nok slutte med også bare han blir litt større og da forsvinner forhåpentligvis nattbleien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til Pappa. Du har allerede fått råd fra Eva L.Jeg synes dere skal la han få beholde bleien på. Konsentrer dere heller om noen faste dotider i løpet av dagen, i tillegg til at han har bleien. Nå går det mot en varmere årstid, og det resulterer i at det er mindre klær å ta på seg. Han er ikke så stor ennå. I løpet av sommeren vil dere nok merke forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Pappa. Du har allerede fått råd fra Eva L.Jeg synes dere skal la han få beholde bleien på. Konsentrer dere heller om noen faste dotider i løpet av dagen, i tillegg til at han har bleien. Nå går det mot en varmere årstid, og det resulterer i at det er mindre klær å ta på seg. Han er ikke så stor ennå. I løpet av sommeren vil dere nok merke forskjell.

Nå har det godt noen dager å vi ser jo en bedring. Vi synes jo det er et "nederlag" hvis vi tar på han bleie på dagen nå igjen....Men vi har gjort det og det virker som ikke det hjelper heller... Han bare gråter når han må på do !! Det virker som han vet han ikke skal bæsje i bleia si. Vi tar han med på do ca 20 ganger hver gang han sier han må bæsje.... men nei!! (må ikke bæsje) sier han..Vi lar han gå uten truse noen ganger også. Siden vi har parket og dessuten har vi også vann å såpe i tilfelle uhell. Noen ganger har det kommet for fort, selv om vi har tatt med oss guttungen så fort som mulig på do.....med en rosende stemme ( så stor å flink gutt) Vi har også informert barnehagen om at vi prøver med dette. De hjelper til, å følger exstra med på hvordan han oppfører seg når det nærmer seg et toalettbesøk.

Men i dag rakk pappa å få han med seg på do innen det gikk galt. Satt vel å lenge... og litt grining ble det, men pappa trøstet og oppmuntret så godt han kunne. Og tror dere ikke at det "ploppet" i potta. Trur dere det var en gutt som var både overrasket å stollt? Jeg skrøt ham opp i skyene, og sa han var kjempeflink og stor gutt... mange ganger. Så fikk han noe namnam for at han hadde vært sååå flink, og jeg spurte han: Det var jo ikke farlig det, var det vel? Nei.... det vakke fali det pappa. Bæsje på do i morra å jæj....! Så det går vel bedre å bedre, ikke sant? Storesøster på 4 fulgte med å sa det er ikke fali. Hun skrøt også av han lenge etterpå. Og hun var den første som måtte fortelle mamma når hun kom hjem fra jobb hva som hadde skjedd.. med lillebror leiende i handa. Mamma,mamma....vet du hva??? ...... Barn er rare og hærlige. men det blir jo litt slitsomt med så maaange bommturer på do da.. men,men!!

Takk for engasjement, og en fin side til å legge ut spørsmål.

PS! jeg kommer til å legge ut resultatet om hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...