Gå til innhold

råd om kosthold til tynn jente

Gjest takknemlig for svar fra likesinnede

Anbefalte innlegg

Gjest takknemlig for svar fra likesinnede

Vår jente på 8 år er så altfor tynn. Man ser ribbeina gjennom huden osv.

Hun spiser seg aldri overmett ved måltider, men alikevel spiser hun godt. Det er ikke noe snakk om å være tynn. Hun har nok en stor forbrenning, men synes alikevel det er vondt å se på.

Når hun blir syk så har hun jo ikke noe å gå på og blir ekstra slapp og enda tynnere. Men hun er ikke oftere syk enn andre barn, så det er nok naturlig for henne å være slik.

Jeg ønsker gode råd fra andre som har tynne barn om hva dere gir av mat som kan gi litt mer fett på kroppen.

Er veldig skeptisk til å kjøpe noe på helsekosten av energi-kalori drikker osv. uten at jeg kjenner noe til det.

Noen med erfaring her inne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250651-r%C3%A5d-om-kosthold-til-tynn-jente/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er bare skapt slik, og jeg tror ikke det er mye dere kan gjøre.

Hun spiser normalt og det er sunt. At hun ser stusselig ut når hun er syk er heller ikke unormalt.

Overspise er aldri bra ei heller å bare gi henne fetende produkter. Da legger fettet seg og det usunne seg bare i blodårene og høyner negativ kolestrol....

La henne få lite lettprodukter, men det regner jeg med at dere har tenkt på allerede.

Jeg har en tynn bønnestengel i hus.. Han spiser bra, men har aldri vært noen storspiser. Jeg var bekymret for ham en periode, for jeg syntes han hadde blitt så tynn. Målte og veide ham og fant ut at han lå godt under nedre normalvekt. Hos legen ble det sagt at det ikke var noen fare med det, så lenge han vokser som han skal i høyden - og det gjør han jo. Han er veldig aktiv, det er nok derfor han er så tynn. Vi har et veldig avslappet forhold til hans vekt nå, så lenge vi vet at det ikke er noe som feiler ham.

Vi har ingen spesielle tiltak for å få mer kjøtt på bena hans, annet enn at vi sørger for regelmessige måltider, og passer på at måltidene består av skikkelig mat, ikke junk. Passer også på at han alltid har med matpakke med noe han faktisk spiser, når han er på skolen. Hvis ikke blir den fort bare liggende i sekken.. Vi gjør oss litt flid med den matpakken hans. Det er vel omtrent som dette de fleste foreldre gjør skulle jeg tro.

Jeg er ikke innstilt på å skulle fylle på med masse ekstra fett for å fete ham opp. Hvis det hadde vært nødvendig ville jeg valgt å tilsette litt ekstra flerumettet fett i maten, ikke pøst på med de feteste melkeproduktene i allefall.

Av kosttilskudd gir jeg ham eye-q, der får han litt ekstra fettsyrer som han sikkert har godt av. Så får han et vitamintilskudd i tillegg.

Eneste problemet med at han er så tynn, er at han har lett for å fryse. Han blir helt blåfrossen når de har svømming på skolen - iskaldt vann!

Gjest theoline

Jeg har også en sånn i hus, tynn som en strek.

Men det er nok bare slik han er, han spiser vanlig mat til alle måltiden, aldri tenkt på å gi han noe tillegg.

Blir veldig medtatt ved sykdom, men det går seg fort til igjen etterpå.

Han er pinnfrossen, så jeg passer på at han er ordentlig kledd på vinteren, men ellers er det ikke noe jeg kan gjøre med det.

Jeg maser ikke om mat, han spiser det han klarer, og vi har et veldig avslappet forhold til mat.

Men kunne kanskje tatt henne med til legen for en sjekk om hun virker slapp.

Jeg var veldig blodfattig som barn og det var ikke noe særlig kan jeg huske!

Min sønn på 8,5 år er veldig slank, veier 24 kg og er såvidt passert 130 cm. Han var nettopp hos helsesøster. Hun sa hun ikke bekymrer seg i det hele tatt, han er jo frisk og rask, en glad gutt :) Hun sa at hun bekymrer seg mer over overvekt hos barn.

Min sønn har enkelte matretter han elsker, så han får ofte velge middag. Da spiser han skikkelig bra. Sånn ellers stresser jeg ikke om han ikke spiser så mye, men han må spise litt frokost, smake på nistepakken osv. Han elsker frukt, så vi sørger for å alltid ha det i hus. Han liker også å knaske på rå grønnsaker.

Ikke stress med det hvis jenta ellers er sunn og frisk. Min sønn er så stolt over sin tynne kropp, og det er jeg glad for. Han fikk en gang en stygg kommentar fra en kompis, og parerte med at han er veldig fornøyd med å se slik ut :) En jente jeg kjenner har fått mange kommentarer på at hun er så tynn, hun er 10 år og sier hun føler seg mobbet, og enkelte voksne skal presse i henne mat. Det høres trasig ut. Så lenge man er frisk må man jo akseptere at vi ser forskjellige ut.

Annonse

Jeg synes ikke du skal gjøre noe ekstra. Hvis ungen spiser helt grei og sunn mat og i normale mengder så gjør det vel ikke noe at hun er tynn. Jeg var tynn, faren min og alle tre ungene mine også.

Som voksne er vi helt normale, men av den slanke sorten.

Har og ei jente som er tynn, hun har aldri vært noen storspiser, men spiser litt til alle måltid. det vil si ei skive ved brødmåltid, men til middag spiser hun stortsett godt. Passer på å få et par frukt i henne hver dag.

Har begynt med h-melk, ellers gjør jeg ikke noe spesielt utavdet. Hun er frisk som en fisk, nesten aldri syk og i full aktivitet med turn trening.

Skulle gjerne sett at hun var litt rundere, men det er vel tross alt bedre å være sunn og tynn enn at jeg skal feite henne opp:)

Hvis hun liker melk med smak (som f.eks. sjokolademelk), kan du prøve om hun vil ha Nutridrink. Du får det reseptfritt på apotek i porsjonsflasker med sugerør. Det er flere smakstyper å velge mellom. Det finnes liknende merker også:

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel196.asp

(Nutridrinken har skiftet emballasje siden bildet ble tatt, men navnet er det samme.)

Jeg ser ingen grunn til å bruke det fast så lenge hun er frisk, men hun kan drikke det hvis hun er inne i en dårlig periode, f.eks. småsyk med dårlig matlyst. Det brukes av anoreksipasienter, eldre med lavt næringsinntak og tynne småbarn som får i seg for lite i sykdomsperioder eller som har problemer med å gå over til fast føde.

Gjest sunt norsk kosthold

Hvis hun liker melk med smak (som f.eks. sjokolademelk), kan du prøve om hun vil ha Nutridrink. Du får det reseptfritt på apotek i porsjonsflasker med sugerør. Det er flere smakstyper å velge mellom. Det finnes liknende merker også:

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel196.asp

(Nutridrinken har skiftet emballasje siden bildet ble tatt, men navnet er det samme.)

Jeg ser ingen grunn til å bruke det fast så lenge hun er frisk, men hun kan drikke det hvis hun er inne i en dårlig periode, f.eks. småsyk med dårlig matlyst. Det brukes av anoreksipasienter, eldre med lavt næringsinntak og tynne småbarn som får i seg for lite i sykdomsperioder eller som har problemer med å gå over til fast føde.

Dette var et godt råd.

Så lenge hun er frisk og spiser greit ser jeg ikke noen grunn til å gjøre så mye. Det er nå en gang slik at noen er tynnere og noen er rundere både som barn og voksen.

Du kan jo passe på at den maten hun får i seg er næringstett. Velg grove brødtyper, H-melk, meierismør, godt kjøtt og god fisk til både middag og som pålegg.

Legg gjerne inn ett par mellommåltider med frukt eller grønt og kanskje en yoghurt.

Så lenge jenta er frisk og spiser normalt og sunt (så ho får i seg de næringsstoffene ho trenger) så hadde jeg ikke gjort noe med det. Men pass på at ho ikke hopper over måltider.

Jeg var selv tynn som en spiker fram til puberteten, og er fortsatt slank.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...